Juha Wikström – Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle

Kirjoittaja: Veeti Rastas

6 huhtikuun, 2020

Lähdeteos: Markkinoijan käsikirja yrittäjille

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juha Wikström

Teoriapisteet: 2

Juha Wikström – Markkinoinnin käsikirja yrittäjälle.

 

Kun mietin käsitystä markkinointi, se on minulle paljon sitä miltä me tiimin kanssa näytämme. En tarkoita sitä mitä meillä on päällä vaan sitä mitä me edustamme ja millä voimme tuoda asiakkaillemme arvoa. ”Markkinointia on yhtälailla yrityksen ilme ja kuvamaailma, mainonta, viestintä, tapahtumat ja esiintymiset julkisuudessa, kuin myynti, tuotekehitys, innovaatiot, tuote, palvelu, asennus tai huolto. Markkinointia on aulaemäntä, somistaja, myyjä, omistaja”. Mihin kaikkeen näistä meidän pitää kiinnittää huomioita? Mielestäni jokaiseen. Se on ihan yhtälailla tärkeää, miltä ilmeemme näyttää sosiaalisessa mediassa, kuin se, minkälainen panos työssämme on kun käymme auttamassa Jyväscaravania heidän messuillaan.

Suositteleva asiakas on varmasti yksi parhaista markkinoijista. Siksi meidän olisi hyvä löytää mikä on meidän tiimin ilme/tarkoitus. Jos se on sellainen jonka jokainen meistä voi allekirjoittaa, meidän on helpompi lähteä myös tiiminä työmarkkinoille. Se myös varmasti näkyy meidän työnlaadussa sekä panostuksessa.

Luomme yhdessä tiimin ja asiakkaiden kanssa myös meidän brändin. Se miten työmme teemme ja miten asiakkaita kohtelemme auttaa meitä myös markkinoinnissa. Jos meillä on valmiiksi jo hyvä imago ja brändi niin markkinointi on paljon kivuttomampaa, eikä siihen välttämättä tarvitse kuluttaa tuhottomasti aikaa.

Se kenelle markkinoinnin kohdistaa on varmasti myös iso merkitys. Tarvitseeko sitä kohdistaa ihan kaikille? Jos se kohdentaisi pienemmälle määrälle, mutta tällä pienellä määrällä olisikin iso näkyvyys. Eli mitä meinaan on se, että he joille markkinoimme itseämme tai tuotettamme, ovat isomman yleisön näkyvillä. Jos saamme heille tehtyä hyvää jälkeä, sana lähtee liikkeelle ja meillä on taas isompi yleisö hallussa.

Markkinoinnin käsikirja pitää hyvää tietoa sisällään markkinoinnista ja on varmasti hyvä kirja kaikille markkinoinnista kiinnostuneille ja ylipäätänsä kaikille yrittäjille. Ehdottomasti lukemisen arvoinen kirja.

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Ilmiön kaavan on kirjoittanut Lauri Hilliaho ja Johanna Puolitaival ja se on julkaistu vuonna 2015. Kirja käsittelee...

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti