Sissimarkkinointi

Kirjoittaja: Lasse Helminen

10 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Miten jäädä ihmisten mieleen markkinoinnissa? Kilpailu on nykypäivänä kovaa jokaisella alalla, joten jollakin tapaa täytyy erottautua. Usein markkinointia tehdessä pysytään vain perusasioissa, mutta miten siitä voi tehdä mahdollisimman kustannustehokasta ja näkyvää. Yleensä pienempien yritysten ei ole järkevää lähteä huutokilpailuun ja massamarkkinointiin isompien toimijoiden kanssa vaan keskityttävä kohdentamaan markkinointia tarkemmin ja kustannustehokkaammin. Sissimarkkinointi on epätyypillistä markkinointia, jossa pyritään saada pienellä panoksella suuri vaikutus. Käytännössä sissimarkkinoija käyttää siis enemmän järkeä kuin raakaa rahaa. Sissimarkkinoinnissa asiakas on aina ihminen, ei yritys tai organisaatio.

 

Miten sissimarkkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista?

  • Sissimarkkinoija hakee nopeaa kasvua etsimällä tilaisuuksia suurempiin kauppoihin olemassa olevien asiakkaiden kanssa, kun perinteinen markkinoija tavoittelee lineaarista kasvua uusiin asiakkaisiin.
  • Perinteinen markkinoija etsii ratkaisuja kilpailijoiden eliminoimiseksi, kun sissimarkkinoija jopa suosittelee kilpailijaansa.
  • Sissimarkkinoija työskentelee niin lähellä myyntiä, että taidokkaan sissimarkkinoinnin kohdalla on vaikea erottaa, onko kyseessä myynti vai markkinointi.
  • Sissimarkkinoija ei laske kauppojen määrää vaan keskittyy asiakassuhteiden luomiseen.
  • Perinteinen markkinoija uskoo, että yksikanavainen mainonta toimii. (esim. että hyvät verkkosivut riittävät tai suoramarkkinointi toimii). Sissi uskoo monikanavaiseen markkinointiin, eli yhdistää useita eri keinoja tehokkaammaksi kokonaisuudeksi.
  • Sissi opettelee tuntemaan asiakkaansa, rakentaa luottamuksen ja tavoitteenaan on selvittää, kuinka ratkaista asiakkaan ongelma.

 

Kun markkinointiviestistä rakennetaan massasta erottuva, mitä moni vihaa, mutta pieni uskollinen porukka rakastaa, sillä saavutetaan monissa tapauksissa parasta tulosta. Eli markkinointiviestistä ei pidä suunnitella liian yleispätevää ja kaikkia miellyttävää, vaan viestillä pitää aina tavoitella tiettyä kohderyhmää. Onnistunut sissimarkkinointi jää ihmisten mieleen, joko hyvässä tai pahassa. Massamarkkinoija ei halua suututtaa ketään ja menee useimmiten siksi enemmistön mielipiteiden mukaan. Sissimarkkinoija ymmärtää, vaikka vain osa ihmisistä pitäisi heidän markkinoinnistaan ja loput vihaisi sitä, voi se silti tuottaa tulosta. Tästä hyvänä esimerkkinä on Nopeet aurinkolasi yrityksen markkinointi, josta kuulee todella paljon vihaisia mielipiteitä. Silti Nopeet -yrityksellä riittää maksavia asiakkaita ja myynti on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi. (Fonecta, 2020) Sissimarkkinointi löytää oikean kohderyhmän ja herättää huomion. Sissimarkkinoijan ero onkin siinä, että hän tuntee asiakkaansa ja selvittää keitä he ovat! Kohderyhmä onkin hyvä rajata selkeästi.

 

Toinen minulle mieleen jäänyt sissimarkkinointi on Summer Up -festivaalin järjestäjien markkinointitempaus Helsingin tuomiokirkon edustalla vuonna 2015. Portaat täytettiin Nicki Minaj’n pyllistävistä pahvinukeista. Muistan, kuinka järjestäjät onnistuivat tällä herättämään valtavan mediahuomion, josta uutisoitiin maailmalla asti. Monissa tämä tempaus herätti suurta vihaa, sillä tempaus tehtiin juuri kirkon portailla ja yleisesti se, kun katukuvaan tuotiin puoli alastomia pahvinukkeja. Tällä silti onnistuttiin herättämään festivaalin kohderyhmän huomio positiivisesti, joka näkyi myös festivaalin kävijämäärässä. Festivaali keräsi vuonna 2015 lähes 30000 kävijää, jonka jälkeen festivaalin omistajuus vaihtui. Summer Up -festivaalin entinen omistaja Martin Mustonen kommentoi hyvin kävijämäärien laskua markkinoinnin näkökulmasta festivaalin omistajuuden vaihduttua näin: ” Kyse on siitä, että joitakin tapahtumia ei vain pysty rakentamaan ja ylläpitämään pelkästään perinteisiin markkinointivälineisiin turvautuen. Tapahtuman kuuluu olla elämys ja elämyksen luominen vaatii sielua. Ja sielu pitää näkyä markkinoinnissa, ja sen pitää olla aitoa!” (Mustonen, 2018)

 

Muutama mieleen jäänyt pointti kirjasta:

  • Asiakkaiden todellisen, ajankohtaisen ongelman ratkaiseva täsmällinen tarjous puree aina paremmin kuin yleinen kehotus
  • Sisäänheittotuotteen katteella ei ole mitään merkitystä, jos se johtaa riittävän suuriin jatkokauppoihin. Tätä olen toteuttanut tehdessä töitä Ravintola Hoxille. Vaihdoimme kuukausittain tuotteen millä yritimme saada ihmiset syömään. Usein tuote myytiin tappiollisesti tai nolla katteella, mutta oheismyynti kompeisoi menetetyt katteet.
  • Henkilökohtainen myyntityö on tehokkain tapa vaikuttaa asiakkaaseen.
  • Hyvä tuote menee usein kaupaksi jakelu- ja myyntiorganisaatiosta huolimatta, ei sen ansiosta.
  • Sinun asiasi on selvittää, mikä asiakkaan ongelma on. Jos asiakas ei ymmärrä palvelusi tai tuotteen hyötyjä, syy on sinun.
  • Et pysty markkinoimaan, jos et tiedä mitä myynti on. Hyvän markkinoijan täytyy myös osata myydä, huono markkinoija voi kuitenkin olla hyvä myyjä.

 

Kirjasta innostuneena lähdimme Alekin kanssa toteuttamaan Seppälän renkaanvaihtoon uutta mainoskampanjaa. Mainokseen kirjotimme tekstin ”talvi tulee, tule sinäkin renkaanvaihtoon!” Yritimme luoda tästä markkinointiviestistä ei liian yleispätevää ja kaikkia miellyttävää, vaan yritämme herättää ihmisten tunteita ja pienempää kohderyhmää, joka tässä tilanteessa on aikuiset, jotka pitävät ronskista huumorista. Tämä on aika kevyttä sissimarkkinointia, mutta halusimme testata tätä joka tapauksessa. Vertailuksi laitoimme täysin samalla rahalla toisen kampanjan pyörimään mikä on todella tavanomaisella tekstillä ”Renkaanvaihto kätevästi kauppareissun yhteydessä!” Molempia mainoksia näytettiin viisi päivää ja molempiin käytetiin sama määrä rahaa. Perinteinen mainos sai 2995 näyttöä joista 49 klikkasi ajanvaraus sivulle. Toinen mainos sai 2931 näyttöä joista 30 klikkasi ajanvaraus sivulle. Tässä tapauksessa siis perinteisempi markkinointi toimi tehokkaammin. Tähän tulokseen voi myös vaikuttaa mainoksessa olleet muut asiat kuten eri kuvat, fontit ja värit.

 

Sissimarkkinointi on aina ollut itselleni mielenkiintoinen aihe, jossa haluan kehittyä. Muistan vuosien varrelta monia sissimarkkinointitempauksia mitä olen ihannoinut. Tästä kirjasta sain paljon oppeja markkinointiini tulevaisuudessa ja aion varmasti hyödyntää sissimarkkinointia jatkossa vielä enemmän.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti