Sisältöstrategia

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

12 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Sisältöstrategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Kati Keronen ja Katri Tanni

Teoriapisteet: 3

Syksyn viimeiseksi kirjaksi valikoitui Kati Kerosen ja Katri Tannin Sisältöstrategia. Päädyin valitsemaan kirjan, koska tulevana yrittäjänä haluan ymmärtää viestinnän ja markkinoinnin tuloksellisuutta. Päätin tarkastella reflektiossa sitä, miten onnistumme luomaan KVARN SOCKS:ille onnistuneen sisältöstrategian, millaista sisältömarkkinointia tulemme toteuttamaan ja mitä tavoittelemme näillä.  

Maailma muuttuu jatkuvasti ja näin ollen muuttuu myös markkinointi ja viestintä. Kirjan mukaan tärkeimmät trendit, mitkä ajavat muutosta markkinoinnin ja viestinnän näkökulmasta ovat maailman monimutkaistuminen, yleisön jakaantuminen eri kanaviin, kilpailun lisääntyminen, sekä asiakashankinnan hankaloituminen.  

Palveluiden ja tuotteiden järkyttävän laaja valikoima on tuonut mukanaan maailman monimutkaistumisen. Nykyään on samasta tuotteesta erilaisia vaihoehtoja eri hintaluokissa. Valikoimaa on liikaa ja asiakkaan ostopäätöksessä menee huomattavasti kauemmin, mitä aikaisemmin on mennyt. Asiakkaat vaativat myös enemmän tietoa ennen ostopäätöksen tekemistä.  

Yleisön jakaantuminen eri kanaviin on tuonut mukanaan haasteita markkinointiin ja viestintään. Kun ennen pystyttiin tavoittamaan yleisöä perinteisen median kanavista, täytyy nyt ymmärtää missä oma kohderyhmä sijaitsee ja miten heidän huomion saa kiinnitettyä. Asiakkaat seuraavat tiettyjä kanavia syystä ja tämä syy on asioiden merkityksellisyys. Kanavat ja sisällöt koetaan itselleen arvokkaiksi ja tästä syystä yrityksen täytyy osata huomioida tarkasti, missä omat asiakkaat vaikuttavat. Asiakkaat etsivät nykypäivänä kaikkien vaihtoehtojen seasta pitkäaikaista kumppania itselleen. Tämä tarkoittaa sitä, että on osattava luoda merkityksellisyyden tunnetta, luottamusta, sekä vastata asiakkaiden tarpeisiin.  

Globaali kilpailu on tuonut mahdollisuuden yrityksille muuttaa toimintaansa kansainväliseksi. Tämä muutos tulisi jokaisen yrityksen nähdä mahdollisuutena.  

Mitä on sisältöstrategia? 

Sisältöstrategian kautta toteutetaan yrityksen strategisia tavoitteita ja tarkastellaan sitä, miten niitä kohti mennään. Sisältöstrategiassa tarkastellaan sitä miten markkinointi ja viestintä tukee tavoitteita. Sen avulla päästään käsiksi ketä ovat organisaation ydinasiakkaat ja miten heidät tavoitetaan. Millaisia ovat yrityksen ydin asiakaspersoonat ja miten heille luodaan oikeanlaiset sisällöt ostoprosessin tukemiseksi. Sisältöstrategian avulla organisaatio tarkastelee sitä, millaiset toiminnat vievät kohti asetettuja tavoitteita.  

Brändi ja sisältöstrategian ydin on sama, mutta niiden tehtävät ovat eri. Siinä, missä brändi määrittelee yrityksen identiteetin ja sen millainen yritys on, sisältöstrategia taas vie yrityksen toimintaa kohti brändin arvolupauksien konkretisoitumista. Molemmat ovat kuitenkin osaltaan rakentamassa asiakkaan kokemusta yrityksestä.  

Asiakkaiden segmentointi mahdollistaa sisältöjen kohdentamisen. Tällöin pystyt varmasti tavoittamaan halutun kohderyhmän. Mikäli on erilaisia segmenttejä, tulee varmistaa, että sisällöt ovat luotu juuri heitä varten.  

Sisältöstrategian tavoitteet ovat aina linjassa yrityksen strategisten tarkoitusten kanssa. Siihen ei lisätä mitään erillisiä yksittäisi markkinoinnin tai viestinnän keinoja, vaan se on suoraan verrannollinen yrityksen strategiaan. Strategian luominen ja kehittäminen on aina tulevaisuuteen tähtäävää työtä. Sen avulla pystytään suuntaamaan ajatukset siihen, miten yrityksen kilpailukyky paranee nousujohteisesti tai muuttuu kilpailukykyiseksi. Sisältöstrategiatyö onkin pohjimmiltaan uudistamista ja priorisoimista.  

KVARN SOCKS 

Sisältömarkkinointi on sisältöstrategian toteuttamista. Sen avulla pyritään vaikuttamaan tiettyihin asiakaskuntiin, oikeissa kanavissa ja oikeanlaisella sisällöllä. Millainen sitten tulee olemaan KVARN SOCKS:n sisältöstartegia?  

Olemme miettineet paljon millainen markkinointi sopisi brändillemme ja miten lähdemme toteuttamaan sitä. Olemme päättäneet yhdistää old schoolin ja trendikkyyden. Olemme luoneet asiakasprofiilit KVARN SOCKS:ille, sekä brändi-ilmeen, mitä tulemme käyttämään kaikessa toiminnassa.  

Meillä segmentit muodostuvat brändin tyylien mukaan. On trendikkyys, Pohjoismainen ja kotimainen design, sekä urheilu. Tulemme luomaan sisältöä KVARN SOCKS:ille näiden tyylien mukaan ja pyrimme sitä kautta löytämään meille ne oikeat segmentit. Markkinoinnin ansiosta pääsemme käsiksi dataan, mistä näemme millainen sisältö toimii eri kohderyhmille. Tämän datan kautta pystymme myös rajaamaan tarkemmat asiakassegmentit ja kohdistamaan juuri kyseiseen asiakassegmenttiin purevaa sisältöä eri kanavien kosketuspisteissä. 

Digitaalisessa ympäristössä toimiminen vaatii yrityksiltä jatkuvaa uudistautumista. Enää pelkällä erinomaisella tuotteella tai palvelulla ei tule tulosta. Tarjontaa ollessa enemmän kuin kysyntää, täytyy erottua joukosta. Markkinoinnin ja viestinnän tulee olla asiakkaan tarpeiden ja motiivien pohjalta rakennetttua.  

Asiakkaiden etsiessä nykypäivänä kaiken informaatiotulvan keskeltä itselleen sitä oikeaa kumppania, on KVARN SOCKS:in osattava ymmärtää asiakkaidensa tarpeita. Nykypäivänä kilpailu asiakkaista on globaalia, mikä tarkoittaa, että myös meidän tulee tavoitella asiakkaita globaalisti. 

Miten voisimme sitten tehdä toiminnasta kansainvälistä? KVARN SOCKS:n verkkosivut tulee olemaan rakennettu kahdella eri kielellä, suomeksi ja englanniksi. Tulemme tekemään myös kaiken markkinoinnin molemmilla kielillä, jotta tavoitamme asiakkaita Suomen ulkopuolelta.   

Olemme miettineet tarkkaan millaisen brändin haluamme luoda ja mitä haluamme toiminnallamme saavuttaa. Se, mitä arvoa tuomme asiakkaillemme on sama mitä tuomme myös itsellemme. Koko ajatus KVARN SOCKS:ista syntyi omien tarpeiden kautta. Halusimme luoda brändin, minkä avulla pystymme luomaan laadukkaita, vastuullisia, sekä tyylikkäitä vaatteita.  

Kiteytettynä KVARN SOCKS:in sisältöstrategia tulee olemaan arvokasta ja johdonmukaista. Se tulee olemaan yhdenmukainen luomiemme arvojen ja tone of voicen kanssa. Tarkat asiakassegmentit tulemme löytämään vasta markkinoinnista saadun datan kautta, joten pystymme kohdentamaan viestinnän ja markkinoinnin vielä paremmin tämän jälkeen.  

Haluamme tehdä jo heti alusta KVARN SOCKS:n brändistä kansainvälisen. Se, miten lähdemme rakentamaan sitä on kaksikielisyys markkinoinnissa ja viestinnässä. Digitalisaation ansiosta pystymme tavoittamaan asiakasryhmiämme myös Suomen rajojen ulkopuolelta.  

Brändistä haluamme luoda niin vahvan, että se kantaa itse itseään. Haluamme toteuttaa KVARN SOCKS:issa kaiken, mitä olemme toivoneet muilta vaatebrändeiltä. Toimintamme tulee olemaan läpinäkyvää ja luotettavaa. Sisältöstartegiamme tulee tukemaan brändiämme ja vie käytäntöön arvolupauksemme. 

Pohdintaa 

Kirja tuntui ensimmäiseltä, minkä jälkeen minulla oli todellinen tietoähky. Jokainen sivu sisälsi konkreettista tietoa, mitä tulen tarvitsemaan tulevaisuudessa. Halusin ymmärtää kaiken lukemani – sisäistämistä unohtamatta.  

Koen, että sain kirjasta tietotaitoa sisältöstrategian rakentamiseen ja varmuutta yritystoiminnan aloittamiseen. Uskon kuitenkin, että ymmärrykseni kirjan teoriaa kohtaan on vielä aika pientä, joten kirjan lukeminen uudelleen akatemian loppuvaiheessa ei ole huono varmasti huono idea.  

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti