Sisältöstrategia

Kirjoittaja: Iina Laurikainen

21 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Sisältöstrategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Keronen Kati, Tanni Katri

Teoriapisteet: 3

Sisältöstrategia – asiakaslähtöisyydestä tulosta

”Sekä sisältöstrategian että sisältömarkkinoinnin lähtökohtana on parantaa organisaation kaiken markkinoinnin ja viestinnän asiakaslähtöisyyttä ja siten tuloksellisuutta.”

Sisältöstrategia ottaa kantaa seuraaviin asioihin:

• miten markkinointi ja viestintä toteuttavat strategisia tavoitteita

• keiden tavoittaminen, sitouttaminen ja palveleminen on organisaation menestyksen kannalta kaikkein keskeisintä

• mitkä ovat tärkeimpien asiakasryhmien keskeisimmät motiivit hankkia organisaation tuotteita ja palveluita

• miten motiivipohjaiset segmentit ja ostajapersoonat luodaan sekä miten ja minkälaiset sisältöpolut näille ryhmille suunnataan, jotta niissä huomioidaan motiiveihin osuva argumentaatio ostoprosessin vaiheen mukaan

• millä toimin asetettuihin tavoitteisiin päästään ja miten onnistumista mitataan.”

Kuten varmasti monessa muussakin asiassa niin myös yrityksen markkinointiakin suunnitellessa on hyvin tärkeää ottaa asiakas huomioon. Markkinointia ei pidä miettiä niinkään yrityslähtöisesti vain asiakaslähtöisesti. Mitkä asiat asiakasta kiinnostaa? Ja jos asettuisit asiakkaan asemaan ja olisit kiinnostunut yrityksestänne niin millaista sisältöä juuri sinä haluaisit nähdä? Tai jos törmäisit sattumalta yritykseenne niin mikä sinut saisi kiinnostumaan siitä? Eli mitä asiakas kokee arvokkaaksi tiedoksi hänelle.

”Asiakas ei ole ensisijaisesti kiinnostunut siitä, mitä me teemme ja osaamme tai miten hyviä me olemme. Asiakas on kiinnostunut omista tavoitteistaan ja mahdollisuuksistaan ja etenee niitä kohti motivaationsa ohjaamana.”

Huomioon otettavat asiat siirryttäessä yrityslähtöisestä sisällöstä asiakaslähtöisempään sisältöön:

Asiakasarvo – ”millaisia hyötyjä tai mahdollisuuksia asiakas etsii ja millaisia uhrauksia hän pyrkii välttämään.”

Arvontuottoon perustuva sisältö – kuinka tuottaa asiakkaalle mahdollisimman arvokasta sisältöä?

On myös hyvä tietää kenelle omia tuotteitaan/palveluitaan markkinoi, ettei tee niin sanotusti turhaa työtä. Perusteellinen selvitys on hyvä tehdä heti alkuun siitä kuka juuri sinun yrityksesi asiakas on. Esimerkiksi oma lähiruoan verkkokauppani myy paikallista ja lähellä tuotettua ruokaa, joten tämä kiinnostaa vain osaa ihmisistä (valitettavasti). Toki voin pyrkiä jakamaan tietoa lähiruoasta sekä miksi sitä olisi hyvä suosia ja täten saada lisää kiinnostuneita ihmisiä kanaviini ja siten mahdollisesti myös asiakkaiksikin. Lähiruoan suosio on kasvanut koko ajan ja luulen että siitä kiinnostuneiden ihmisten määrää olisi jopa ihan ”helppoakin” saada lisättyä, kun kyse on kuitenkin ruoasta ja samalla myös paikallisen toiminnan tukemisesta.

Kirjassa mainittiin myös siitä että asiakkaat tarvitsevat nykyään entistä enemmän tietoa, jotta he voivat tehdä ostopäätöksen. Enää ei riitä pelkät yksinkertaiset tuotekuvaukset. Omassa verkkokaupassani voisin tätä ehkä ajatella toteuttavani siten että asiakkaalle kerrottaisiin myös siitä, miten ja mihin kyseistä tuotetta voisi käyttää. Ehkäpä myös mahdollisesti jonkinlaista reseptiäkin tähän liitettynä vielä jotenkin. Kun asiakas näkisi periaatteessa konkreettisesti sen mihin se voi tuotetta käyttää voisi ostopäätösestä tulla helpompi.

Tiivistettynä ja yksinkertaisesti sanottuna kirjasta jäi päällimmäisenä se mieleen että sisältöä on tuotettava hyvin asiakaslähtöisesti ja toimintaa on analysoitava melko perinpohjaisestikin, jotta pystyy tuottamaan parasta (ja parhaiten tuottavaa) mahdollista sisältöä. Yrityksen pitäisi pystyä miettimään asiakasta kussakin ”pisteessä” jossa se voi kohdata yrityksen ja tuottaa siihen tilanteeseen parhaiten sopivaa sisältöä. Ja toki tätä kaikkea markkinoinnillista toimintaa olisi tärkeää pystyä myös mittaamaan jotenkin.

Kirjassa oli ihan älyttömästi asiaa ja oikeastaan melko vaikeaakin sellaista. Koin jostain syystä tämän kirjan todella haastavaksi ja sen vuoksi myös reflektion kirjoittaminen oli melko työlästä. Kuitenkin tässä tuli nyt jotain sellaisia asioita mitkä pystyin tästä kirjasta sisäistämään tällä kertaa. Kirja sisälsi myös monia hyviä malleja joita kannattaa hyödyntää sisältöstrategiaan liittyen, eli oman yrityksen sisällön tuottamiseen liittyen.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti