Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ida Hakola, Ilona Hiila, Mikko Rummukainen

Teoriapisteet: 3

Jälleen kerran kirja luettu loistopixeliä varten. Ajatus oli miten loistopixelin saisi näkyviin haussa ja samalla antaa lisätietoa palveluistani.

Miten käytän sisältömarkkinointia Loistopixelissä

Aloin tekemään blogia verkkosivuillani, jossa kerron esimerkiksi siitä miten voin säästää aikaa käyttämällä tekoälyä tai siitä mitä sovelluksia käytän. On ideaa myös kertoa mitä kaikkea voi tehdä 3D:ssä. 360 kuvat, kuvat joista näkyy seinien läpi, talvikuvat, kesäkuvat, videot. 

Niin paljon mahdollisuuksia 3D:ssä, mutta asiakas ei välttämättä tiedä. Blogien tekemistä voisi jatkaa myös muilla ideoilla, mutta itsellä ei ollut aikaa enää niihin. Itse asiassa apuna toimi tosi paljon Chatgpt, joka on myös kirjoittanut kaikki nuo artikkelit. Tiedän itse aiheesta paljon, joten voin pyytää sen kirjoittamaan ja pystyn jälkeenpäin tarkistaa että kaikki on totta. 

Mistä koostuu hyvä blogiteksti:

1. Sisältötyypin nimi: Mikä olisi paras tapa kuvata tekstiä

2. Tavoite: mitä haluat sillä saada aikaan

3. Kohderyhmä tai asiakaspersoona: kenelle tai keille tämä sisältötyyppi on tarkoitettu?

4. Sisällön formaatti: onko kyseessä tekstipainotteinen sisältö, vai enemmän visuaalinen toteutus? 

5. Sisällön rakenne: miten sisällöt tehdään? Esimerkiksi tekstisisällöissä määriteltäisiin mitta, tyyli ja otsikon, ingressin ja leipätekstin sekä kuvitusten muodot, video-, podcast- ja vaikkapa infograafisisällöissä voidaan määritellä samalla tavalla kaikki oleellisimmat reunaehdot kuten pituus, kerronnan tapa ja kuvituksen tyyli.

6. Ohjaus eteenpäin: mihin haluamme ohjata sisällön kuluttajan tästä eteenpäin? Tämä on erityisen tärkeä kohta pohdittavaksi, koska kaikissa sisällöissä on varmasti jokin toivottu ’seuraava askel’ jonka asiakkaan toivotaan ottavan.

7. Jakelu: missä kanavissamme haluamme hyödyntää näitä sisältöjä, ja mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon esimerkiksi tekstien ja kuvien versioinnissa eri kanaviin jo ennen tuotantoa?

Muut kanavat

Tekstiä tulee myös myös muihin kanaviin, kuten instagramiin. Sen tarkoitus tällä hetkellä on kuitenkin vaan näyttää referenssejä. Koitan keksiä myös muita keinoja näyttää osaamistani siellä, mutta tämä toivottavasti tulevaisuudessa.

Miten sisältömarkkinointia voi jakaa

Kirjassa myös kerrottiin siitä että sisältötuotannon voi jakaa kokonaisuuksiin. Ne ovat:

Hero– eli harvoin tuleva iso juttu, joka saa paljon huomioo. Tämä max pari kertaa vuodessa.

Hub– Kuukausitasoisia juttuja. Hub-sisältö on suunnattu tiettyyn kohdeyleisöön ja sen tarkoituksena on pitää yleisö sitoutuneena brändiin tai organisaatioon. Se on säännöllisesti julkaistavaa sisältöä, joka voi olla esimerkiksi blogikirjoituksia, uutiskirjeitä, webinaareja tai jatkuvasti päivitettävää sisältöä verkkosivuilla.

Help– Informatiivista tietoa mitä löytyy hyvin hakukoneista. Esim ohjeartikkelit tai videot.

Näin me saadaa joka viikko jotain, kuukausittain isompia, ja pari kertaa vuodessa jotain todella paljon huomioo saava.

Mitä huomasin Loistopixelin blogissa

Teksteihin täytyy lisätä tiettyjä sanoja. Sinun ei pelkästään pidä kirjoittaa teksti, vaan myös miettiä että tekstissä on ne sanat mitä ihmiset voivat etsiä.

Pitää myös muistaa että suurin osa ei jaksa lukea pitkää tekstiä, joten olisi hyvä olla bullet pointeilla nopee versio tekstistä. Sen tajusin vasta toista blogia kirjoittaessa, joten lisäsin loppuun ”hyödyt asiakkaalle”. Kannattaisi varmaan myös alkuun laittaa jotain, mistä nopeasti selviää mistä on kyse.

Tuosta tulikin lisäksi mieleen, että ekassa tekstissä oli väärä kohderyhmä, minkä mainitsi tiimikaveri. Maininnan jälkeen päätin vähän muuttaa seuraavaa tekstiä sopimaan juuri kohderyhmälleni, mutta ei sekään oikeasti täysin sovi. Nyt kolmas blogiteksti joka toivottavasti tulee lähiaikoina on täydellisesti kohderyhmälle, ja juurin niillä sanoilla mitä ne voisi etsiä.

Blogiteksti on juuri se mitä mainitsin jo ennenkin, eli kerron mitä kaikkea 3D:llä voi tehdä, ja jos porukka hakee ”360 kuvia kämpästä” tai ”video talosta” niin ne varmasti päätyy blogiin, josta toivottavasti myös tilaa palvelun.

Mainitsemani blogitekstit löytyy täältä https://loistopixel.com/blogi/

Ja muista että jos tarvitset 3D:nä mitä vaan, mistä vaan tuotteesta tai palvelusta, aina voi tulla kysymään ja mietitään yhdessä mitä voi tehdä 

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti