Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoittaja: Ida Sopanen

12 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mikko Rummukainen, Ida Hakola, Ilona Hiila

Teoriapisteet: 3

Olen viime aikoina lukenut paljon self-helpiä ja johtamiseen liittyviä kirjoja, joten päätin ottaa itselleni pienenä haasteena kevään viimeiseksi kirjaksi markkinoinnin kirjan tiimiläisemme Lindan suosituksesta. Päädyin valitsemaan Sisältömarkkinoinnin työkalut, ja siitä sai kyllä oppeja, etenkin tämmöisenä markkinoinnin keltanokkana. Sosiaalisen median myötä markkinointi on ollut murroksessa viime vuosikymmeninä, kun mainoksia ei lueta enää lehdistä ja katsota televisiosta mainostauoilla. Markkinoille tupsahtaa jatkuvasti uusia alustoja, jotka ovat potentiaalisia markkinointikanavia, joista nyt en aina edes itsekkään pysy perässä, että mikä on suurinta huutoa nyt. 

Jos palataan omiin teiniaikoihin ja siihen, millaista markkinointia somessa oli silloin niin ajat ovat kyllä muuttuneet isosti. Teininä omat somet pyörivät lähinnä Instagramin sekä Facebookin ympärillä. Blogit olivat myös isossa huudossa silloin, muistaakseni minäkin yritin sellaista aloittaa, mutta ei se tainnut koskaan nähdä päivänvaloa. YouTube alkoi myös muistaakseni niinä vuosina tehdä suurempaa murrosta, kun blogitekstit muuttuivatkin vlogeiksi. Ja kun niitä aikoja nyt hetkessä muistelen niin ei mainontaa tullut juurikaan vastaan. Yksittäisiä pieniä yhteistyöpostauksia siellä täällä, mutta puhdas mainonta ei ole ainakaan jäänyt mieleeni. Tänä päivänä ei taida Instagramissa edes kolmea seurattujen julkaisua päästä eteenpäin, ennen kuin tulee jo ensimmäinen mainos vastaa. Kanavia on tänä päivänä monia, eikä etenkään vaikuttajamarkkinoinnilta voi välttyä juurikaan missään. Minua itseäni on juuri mietityttänyt ajatus siitä, miten suuri rooli vaikuttajilla on ja miten harrastuksesta on tullut ammatti ihan 10 vuoden sisään.

Mitä on sisältömarkkinointi?

Sisältömarkkinointi eroaa perinteisestä mainonnasta siten, että siinä ei enää myydä tuotetta perinteisin keinoin myyntitavoitteiden saavuttamiseksi vaan yritetään löytää kohderyhmälle jotakin lisäarvoa esimerkiksi neuvojen tai inspiroimisen kautta. Vain pieni osa sisällöstä ohjaa aktiivisesti ostamaan tietyn brändin tuotteita tai palveluita. Minulla on TiK Tokissa ja Instagramissa viimeviikkoina pyörinyt paljon reseptivideoita ja monesti onkin käynyt niin, että luen vasta videon loputtua kuvauksesta, että se on toteutettu yhteistyönä yrityksen x kanssa, minkä tuotteita reseptissä on käytetty. Tuo on mielestäni hyvä esimerkki siitä, miten tuo kuluttajalle lisäarvoa ilman, että edes tajuaa joutuneensa mainonnan uhriksi. 

Nyt kun tätä asiaa alkoi ihan ajatuksella miettimään, niin mainontaa tehdään entistä huomaamattomammin ja monesti sisällöt myös pyörivät arkihaasteiden ympärillä. Kuinka monesti sitä itselläkin tulee mietittyä, että mitähän ruokaa sitä tänään tekisi? TikTokista olen napannut omaan käyttöön lukemattomia reseptejä, eivätkä tietenkään kaikki ole aina yhteistyönä tehtyjä, mutta yllättävän moni kuitenkin on, kun niitä rupeaa ihan antaumuksella seuraamaan. Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan siis viestintää, jolla pyritään tuomaan lisäarvoa asiakkaalle ennen kuin mitään varsinaisesti myydään. 

Mitä tarvitset onnistuaksesi? 

Sisältömarkkinointi on tärkeä apuväline asiakkaiden tavoittamiseen jatkuvasti uudistuvassa ympäristössä eli mediassa ja somessa. Sen avulla me ymmärrämme asiakkaiden tarpeita entistä paremmin, jolloin yritykset voivat myös kohdistaa mainontaansa tietylle kohderyhmälle. Sisältömarkkinoinnissa kuitenkin yksi ydinasioista on sisältöstrategia sillä ilman sitä ei tule onnistumaan. Harva yritys kuitenkaan tekee kaikille kaikkea. Ennen yritysvierailuamme Pandalla kävimme heidän brändinsä näkyvyyttä ja markkinointia läpi ja teimme huomion, että vaikka markkinointi on kohdistettu laajalle kohderyhmälle niin ei sekään kaikkiin uppoa. 

Aika, aika, aika ja vielä kerran aika. Mitään ei tapahdu yhdessä yössä silmiä räpäyttämällä. Kirjassakin painotetaan sitä, että sisältömarkkinointi tuottaa kyllä tulosta, mutta se vaatii pitkäjänteisyyttä ja aikaa. Arten kohdalla olemme huomanneet etenkin poikien 1501 Vintage -projektin kohdalla, että aikakin alkaa pikkuhiljaa luomaan tulosta. Arvonnan ja muiden sisältöjen ansiosta he ovat vihdoin saaneet uusia asiakkaita, jotka eivät ole tuttuja tai tutun tuttuja. Toivon, että he saisivat nostettua kesän ja syksyn aikana vielä itseään näkyvämmäksi alustoilla, sillä se on jatkuvaa ja pitkäjänteistä työtä. 

Sisältömarkkinoinnin etuna on se, että onneksi pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen. Tehokkainta se on silloin kun pystyy luomaan sisältöä, jota voi hyödyntää vielä pitkään. Samoja markkinointi- materiaaleja voi hyöty käyttää jatkuvasti uudelleen pienillä muutoksilla, kuten visuaalisen ilmeen päivittämisellä. 

Mistä lähdet liikkeelle? 

Sisältömarkkinoinnin yksi kulmakivistä on sisältöstrategian luonti. Strategia koostuu monesta osa-alueesta kuten tavoitteista, kanavista ja mittareista. Sisältömarkkinoinnilla tavoitellaan kuitenkin aivan samanlaisia liiketoiminnallista kehitystä, kuin esimerkiksi perinteisessä lehtimainonnassa. Tavoitteista on hyvä lähteä liikkeelle ja tehdä niistä selkeät ja mitattavat.  Strategiassa seuraavana otetaan huomioon asiakaspersoonat ja niiden ostopolut eli kohderyhmä. Kohderyhmän rajaaminen auttaa, sitten kanavien valintaan. Ryppyvoidetta ei kannata varmaankaan TikTokissa mainostaa, sillä siellä suurin käyttäjäkunta on nuoret. Kanava ei kuitenkaan ole yhtä olellinen, kuin kohderyhmä.

Kolmantena kohtana on ydintarinan luominen. Se on työkalu, joka kuvaa brändin olemassaolon syytä. Hyvä ydintarina vastaa näihin kolmeen kysymykseen?

  1. Mistä brändisi on tulossa eli mikä on sen tausta. Ihmiset rakastavat tarinoita, joten siinä on hyvä pitää onnistumisten lisäksi vastoinkäymiset mukana. Läpinäkyvyys on tärkeä valttikortti tänä päivänä, kun kilpailu on kovaa.
  2. Mitä brändi haluaa saavuttaa tässä maailmassa? Mikä on brändin olemassaolon syy ja millaista muutosta se haluaa maailmaan tuoda. Muista myös mahdolliset uhat!
  3. Mikä seisoo brändin esteenä? Jos usko omaan brändiin on vahva niin on hyvä tuoda esille se, että mikä on brändin esteenä tällä hetkellä ja tulevaisuudessa. Ovatko haasteet pelkästään ulkoisia vai johtuvatko ne osaksi myös brändin omista heikkouksista? 

Kysymysten pohjalta pääsee miettimään konkreettiset ratkaisut, jolla pääsee päämäärään. Synnytimme Artelle kevään aikana uutta brändiä ja sitä kautta myös omaa visiota ja missiotamme. Oma tarinamme pohjautui polun ympärille, jota kuljemme yhdessä kohti unelmiamme, mutta silti toisiamme tukien ja kannustaen. Nyt lukiessani tuota meidän tarinaamme niin se täyttää kaikki nuo kolme kysymystä. Rakastan itse lukea tarinoita mistä jokin yritys on saanut alkunsa, mutta siinäkin pitää mielestäni muistaa se, että sekään ei saa olla liian pitkä, koska ainakin itse huomaan menettäväni kiinnostuksen, jos tarina on kerrottu pienintäkin yksityiskohtaa myöten. 

Sisältöstrategiassa on yhteensä kuusi vaihetta, mutta näillä kolmella pääsee jo mielestäni hyvin alkuun. Totta kai tavoitteita on hyvä myös välillä raportoida ja katsoa missä mennään, mutta kuten alussa mainitsin, niin sisältömarkkinointi on hidasta ja pitkäjänteisyyttä vaativaa työtä, mutta siinäkin pitkäjänteisyys kantaa hedelmää, kun läpimurto tulee. 

Olen varma, että osa tässäkin kirjassa manituista työkaluista ja sisältömarkkinoinnin keinoista ovat jo vanhentuneita. Some ja maailma muuttuu jatkuvasti ja ihmiset ovat yhä tarkempia siitä, millaista markkinointia he haluavat kuluttaa. Vastuullisuus on tänä päivänä yksi markkinoinnin kulmakivistä, joten etenkin suurten vaikuttajien pitäisi yhä enemmän ottaa sitä huomioon. Markkinoinnilla kuitenkin pyritään pohjimmiltaan vaikuttamaan niin meidän on syytä jokaisen miettiä sitä, mitä haluamme viestiä ulos.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti