Kestävä markkinointi

Kirjoittaja: Annareetta Rautio

12 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Kestävä markkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Lillberg & Riku Mattila

Teoriapisteet: 2

Inspiroiduin vastuullisuus treeneistämme ja otin toisen samaan aiheeseen liittyvän kirjan tähän kevääseen. Treenit olivat mielenkiintoiset ja saivat ajattelemaan omia kulutus- ja elämäntottumuksia. Pieni herätys omaankin arkeen oli paikallaan. Luettuani treeneihin kirjan ”Viherpesuopas” halusin jatkaa teemaa, mutta eri näkökulmaisella kirjalla. Haluan nimenomaan nyt syventyä kestävään markkinointiin ja siihen, miten se toimii ilman viherpesukuvitelmaa.

Kestävä markkinointi on lyhykäisyydessään sitä, että yritys pyrkii minimoimaan ympäristöhaittoja ja keksimään keinoja, miten tehdä liiketoiminnasta ekologisempaa. Esimerkkinä yritys voi edistää kestävyyttä materiaalien kautta, käyttämällä energiatehokkaita prosesseja taikka kehittämällä tuotteen logistisesti vähäpäästöiseksi.

Kestävä markkinointi tarkoittaa, että yritys tekee markkinoinnissaan ja muissa toiminnoissaan kestävän kehityksen periaatteiden mukaisia valintoja. Kestävän kehityksen strategia kattaa kaikki yrityksen osa-alueet, kuten tuotekehityksen, hankinnan, valmistuksen ja logistiikan. Tavoitteena on varmistaa, että yrityksen toiminta on kestävää kaikilla näillä alueilla ja että markkinointi tukee tätä tavoitetta. Nykyajan yritykset ovat joutuneet reagoimaan suhteellisen nopeallakin taululla ilmastonmuutokseen ja kuluttajien tietämyksen lisääntymiseen. Ilmastonmuutokseen viimein siis reagoidaan.

Kestävää markkinointia ja vastuullisuutta kutsutaan nykyajan megatrendiksi. Aihe saa paljon uutispintaa sekä kestävyys on nostanut päätään myös asiakkaiden valinnoissa sekä arvopohjassa. Toisaalta vastuullisuutta näkee kaikkialla, mutta silti ilmastomuutos kiihtyy ja kiihtyy koko ajan. On vaikeaa muuttaa nopeatempoisesti ihmisien ajatusmaailmaa, kun tottumukset ovat ohjautuneet pitkälti kuluttamiseen ja sen ihannoimiseen. Alepäiviä löytyy vaikka mistä ja ihmiset jonottavat saadakseen lisää materiaa. Tämä on varmasti kipukysymys myös kestävälle markkinoinnille. Haaste on pitää oma liiketoiminta kannattavana, muttei kannustaa ihmisiä ostamaan tolkuttomasti tavaraa. Huh.

Kestävää markkinointia ja viherpesua on välillä vaikeaa erottaa, sillä joka tuutista tulee nykyään uutisia, jossa yritys on tehnyt sitä sun tätä, vaikka todellisuus on täysin eri. Viherpesun tarkoituksena on usein luoda myönteinen kuva yrityksestä tai tuotteesta ympäristöystävällisenä tai vastuullisena, vaikka todellisuudessa toiminta ei ole lähellekään kestävää tai vastuullista. Tämä näkyy esimerkiksi harhaanjohtavien markkinointiväitteiden, vihreiden symbolien, epätarkkojen ympäristövaikutusten väittämisen tai vähäpätöisten toimenpiteiden korostamisen kautta. Tämä on arkipäivää yritysmaailmassa ja siksi todellisen kestävän markkinoinnin rooli on vielä tärkeämpää. Toivottavasti tulevaisuudessa mediakriittisyydellä ja maalaisjärjellä pystytään erottamaan nämä kaksi asiaa ja viherpesua harrastavat yritykset saadaan vastuuseen huijaamisesta.

Uskon, että tulevaisuuden menestyvät yritykset tulevat olemaan ilmaston huomioonottavia. Ilmastonmuutos ei todellakaan ole lähdössä pois, joten tämä asia pitääkin pitää pinnalla niin näkyvästi kuin mahdollista. Tulevaisuudessa yrityksen kolme tärkeintä asiaa ovat globalisaatio, digitalisaatio sekä ilmastomuutoksen torjunta. Jos brändi ei pyri näihin, saattaa kirjan mukaisesti syntyä ”kelvoton pääoma”, jossa kuluttajat eivät enää halua ostaa brändin tuotteita, sillä trendikkyys ja nykypäiväisyys on kadonnut. Tämä on outo ajatus, sillä toistaiseksi vieläkin pikamuoti vetää ihmisiä puoleensa ja on trendaavaa, että vaatekaapistasi löytyy vaatetta kaikkiin mahdollisiin hetkiin. 

Yrityksillä on nykypäivän yhteiskunnassa hurja merkitys ilmastonmuutokseen ja siihen suhtautumiseen. Suurilla brändeillä on suuri sananvalta ja ne inspiroivat monia ihmisiä. Suurella osalla yrityksistä alkaa olemaan jo vastuullisuusstrategia, sillä ilman sitä he jäävät pian kelkasta ilmastonmuutoksen suhteen. Moni yritys on alkanut muuttaa toimintaansa läpinäkyvämmäksi ja haluavat tuoda ilmi, missä tavaraa tuotetaan, ketkä tuottaa ja miten tuotteet toimitetaan. Tämä lisää avoimuutta, joka lisää usein arvoa myös kuluttajien silmissä. 

Miten parantaa yrityksen kestävää markkinointia?

  • Kartoita nykyiset yrityksen markkinointitoimenpiteet ja niiden vaikutukset ympäristöön
  • Suunnittele kestävän markkinoinnin strategia, jossa otetaan huomioon ympäristöystävällisyys, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen kestävyys.
  • Opettele kestävän markkinoinnin periaatteita ja käytänteitä
  • Mieti tuotevalikoimaa ja kehitä ekologisesti kestäviä vaihtoehtoja.
  • Kehitä viestintästrategia, joka korostaa yrityksen kestävän markkinoinnin pyrkimyksiä ja sitoutumista vastuullisuuteen. Kehitä strategia, joka on todenmukainen!! Kukaan ei halua sortua viherpesuun
  • Vähennä jätettä ja energiankulutusta markkinointimateriaaleissa
  • Rakenna kumppanuuksia muiden kestävien yritysten ja järjestöjen kanssa edistääksesi vastuullisuutta
  • Mittaa ja seuraa kestävän markkinoinnin vaikutuksia ja raportoi niistä avoimesti

Kestävän markkinoinnin kirja oli mielenkiintoinen, mutta pidin enemmän viherpesunäkökulmasta. Kestävä markkinointi on megatrendi ja tulee varmasti pysymään pinnalla vielä pitkään. Aiheeseen pitää siis tarttua ja pohtia, mitä kestävä markkinointi voisi omalla kohdalla tarkoittaa ja onko kuluttajana suosimasi tuotteet ja palvelut viestineet miten kestävyydestä. Seuraava steppi, jonka itse aion ottaa, on selvittää, millaista viestintää lempiyritykseni tekevät ja onko ne edes linjassa omien arvojeni kanssa. Kirjassa oli paljon käsitteitä ja teoriaa, ei ehkä minunlaiselle sopivin kirja, mutta silti kiinnostava aiheeltaan. Suosittelen lukemaan, jos aihe kiinnostaa!

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti