Sisältömarkkinoinnin työkalut

Kirjoittaja: Emilia Ahonen

11 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Sisältömarkkinoinnin työkalut

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ida Hakola, Ilona Hiila & Mikko Rummukainen

Teoriapisteet: 3

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Hiiren pyydystämisessä juuston murujen käyttö on perinteinen ja toimiva keino, mutta sisältömarkkinoinnissa tarvitaan enemmän luovuutta ja innovatiivisuutta. Tärkeää on löytää juuri se oikea tapa ja kanava, jolla asiakkaat tavoitetaan ja heidän huomionsa herätetään. Tämä edellyttää syvää ymmärrystä kohdeyleisöstä ja heidän tarpeistaan. Tärkeintä sisältömarkkinoinnissa onkin tarjota asiakkaille jotain arvokasta ja hyödyllistä, joka auttaa heitä ratkaisemaan ongelmiaan tai täyttämän tarpeitaan. Kuka meistä ei haluaisi enemmänkin sisällön vastaavan kysymyksiin mitä ja miten.

 Sisältömarkkinointi aikojen muuttuessa: ” Kilpailu on kovempaa kuin koskaan”

Aikojen muuttuessa myös markkinointi on muuttunut. Ennen vanhaan kaupustelu ajoilla tiedon kulku tuotteista/palveluista oli rajoitettua, kunnes sanoma tavoitti ihmiset. Nykyään kilpailu ihmisten huomiosta on kovempaa kuin koskaan. Pelkkä kuva tai video eivät enää riitä, elleivät ne tuota jotain konkreettista asiakkaalle. Digitaalinen kehitys on mahdollistanut yrityksille kokeilla eri kanavia sekä lähestyä asiakasta helpommin ja kohdennetummin. Jos siis halutaan erottua joukosta, sisältö on suunniteltava huolellisesti. Kuitenkin yksi haaste on, että tämän tyyppinen julkaisumenetelmä ei ole yksittäisten yritysten käytäntö vaan hyvin yleinen monelle organisaatiolle. Siksi strategian on oltava harkittu, jotta yritysten brändi ja erottuvuus saavat enemmän näkyvyyttä. Kaiken kaikkiaan sisältömarkkinointi on jatkuva prosessi, joka vaatii jatkuvaa kehittämistä sekä uuden ideoimista. On tärkeää pysyä ajan tasalla uusimmista trendeistä ja teknologioista sekä seurata tarkasti markkinoinnin vaikutuksia. Tällä tavoin voidaan luoda jotain todella vaikuttavaa ja arvokasta sisältöä, joka erottuu kilpailijoista. Oikein tehty sisältömarkkinointi antaa lisäarvoa asiakkaille sekä yritykselle.

Myllytuvan some

Olemme some markkinoinnin kannalta ottaneet oppia viime kesältä. Kiireen keskellä jäi markkinoinnista uupumaan luovuus ja hulluttelu. Postauksien teko oli ikään kuin vain robottimaista tykitystä. Nyt olemme laatineen tarkan markkinointisuunnitelman, jotta sisällöntuottaminen kiireen keskellä olisi helpompaa ja enemmän meidän näköistä. Pohdin tässä juuri, että millä tavoin pystyimme tuottamaan vielä lisäarvollisempaa sisältöä. Tässä muutama esimerkki:

  1. Meiltä jatkuvasti kysellään eri ruokien ja drinkkien reseptejä, joten tämä voisi olla hyvä tapa ottaa tavaksi koko kesälle. ”Keskiviikon reseptivinkki”. Saisimme kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Houkuttelevat kuvat myisivät ruokaamme silmille ja asiakkaat saisivat lisäarvoa resepteistä sekä vinkeistä.
  2. Täytyy vielä enemmän saada ”fiilistely”-videoita, jotta tunnelmamme herättäisi tulon halun tuntemuksia.
  3. Voisimme hyödyntää vielä enemmän asiakasarvioita ja kokemuksia. Enemmän julkaisuja asiakkaista ja heidän tuntemuksiaan esille.
  4. Tarkempi tavoitteiden asettelu. Tällä hetkellä omaamme 1965 seuraajaa Instagrammissa ja kesän ensimmäinen tavoite onkin saada 2000 kpl seuraaja rikki.  Seuraavaksi onkin asetettava uusi tavoite ja seurattava sen onnistumista. Datan avulla pystymme onneksi kehittämään sisältöämme tuloksellisempaan suuntaan.

Tarkemmin kohdennettu sisältö on tehokas tapa houkutella uusia asiakkaita ja sitouttaa nykyisiä. Olemme saaneet positiivista palautetta siitä, että vaikka asiakkaamme eivät pääsisikään aina paikanpäälle, he voivat kokea silti tunnelman sosiaalisen median kautta. Tämä on merkki onnistuneesta markkinoinnista. Jos siis haluamme saada enemmän asiakkaita astumaan ovesta sisään, niin on ensiksi ymmärrettävä, kuka sieltä tulee ja miksi hän tulee.

Tänäkin kesänä Mylliksen markkinoinnista vastaavana henkilönä aion rohkaistua löytämään meidän omaa tone of voicea entistä paremmin. Vaikka olemme jo osittain löytäneet oman tyylimme, niin keskitymme nyt erityisesti lisäarvon tuottamiseen. Projektissa olemme jo niin syvällä ytimessä, joten uskon, että meidän tulee ensin palauttaa mieleemme Mylliksen salaisuus. Näin voimme viedä oman viestimme ja tyylimme vielä paremmin läpi.

Lisäarvoa kirjasta

Vaikka hieman vastahakoisesti kirjaa lähin lukemaan, niin osoittautui se loppujen lopuksi ihan mielenkiintoiseksi. Tänä kesänä Mylliksellä on osuttava nappiin markkinoinnissa, jos haluamme tavoittaa ja sitouttaa enemmän asiakkaita. Asiakkailta usein kuulee, että ”empäs ole aikaisemmin tiennyt tällaisesta paikasta”. Nyt sen on muututtava enemmän tyyliin ” ihanaa vihdoin nähdä tämä paikka paikanpäälle eikä pelkästään somen kautta”. Ei tuo sisältömarkkinointi mitään ydinfysiikkaa ole. Oppii vain ymmärtämään kohdistetummin asiakkaitamme ja heidän motiivejansa.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti