Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Jussi Craycroft

22 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Tämä kirja tuli meille tehtäväksi opettaa muille treeneissä. Kyseessä siis omalaatuinen markkinastrategia sininen meri) verrattuna normaaliin kilpailevaan markkinointiin (punainen meri). Meillä oli siis tehtävänä yksitellen lukea pienessä neljän henkilön ryhmässä kirja ja opettaa se muille. Kirjaa kun luki niin oli vaikea hahmottaa kokonaiskuvaa ja osalla meistä meni hermokin eikä jaksanut lukea kirjaa loppuun saakka, ryhmä keskustelu aiheesta ja mitä opetamme muille kirjasta avasi enemmänkin itselleni kuin itse kirja.

Punainen meri vs. sininen meri

Punainen meri on siis perinteinen markkina, missä kaikki kilpailevat toistensa kanssa ja tuotteita ja menetelmiä yritetään koko ajan parannella, jotta voitetaan kilpailija. Sininen meri on taas ihan toisenlainen kuvio, siinä kilpailu eliminoidaan täysin ja tehdään kilpailijoista turhia. Siinä luodaan täysin uusi tuote/palvelu jota ei vielä ole ennemmin tuotu markkinoille.

Kuinka siniselle merelle pääsee?

Kirjassa on ohjeet kuinka päästä siniselle merelle ja kuinka vähennetään riskejä. Sinisen meren keskipisteessä on arvoinnovaatio, jossa pyritään laskemaan kustannuksia ja nostamaan asiakkaan kokemaa arvoa. Omasta mielestäni tie siniseen mereen ei ole helppo nykymaailmassa. Siihen vaaditaan ensinnäkin erittäin paljon innovatiivisuutta ja paljon rohkeita kokeiluita. Omasta mielestäni tiimiakatemiallakin ollaan hoidettu asiat jo kauan aikaa samalla kaavalla ja aina välillä tulee näitä niin sanottuja sinisen meren projekteja, varmaksi en voi sanoa, mutta itsestäni tuntuu että näin toimitaan. Mielestäni pitäisi haastaa itseään enemmän ja olla tekemättä niitä samoja projekteja. Olin juuri yksissä treeneissä ”böläyttämässä” ja juuri siellä tuli ilmi, että joillakin on jo ”projektiällötys” eli samankaltaisten projektien tekeminen. Ei ehkä tarvitse kaikkien pyrkiä juuri tähän siniseen mereen vaikkakin hyvä olisi, mutta vaihtelu ja uudet haasteethan on juuri se mihin tiimiakatemialla tähdätään.

Uusi innovaatio on tietenkin keskiössä sinisen meren pääsyyn, mutta myös lisäpalvelut voivat olla sinisen meren avain. Esimerkkinä voi käyttää meidän tiimin renkaiden vaihtoa joka on hoidettu jo monia vuosia samalla kaavalla ja myös kilpailu on sitä luokkaa, mutta jos toisimme kuvioon esim. vaikkapa täyden auton ja renkaiden pesun, renkaiden vaihdon yhteydessä.

Kirjassa myös mainitaan nämä neljä tärkeää kysymystä minkä avulla pääsee siniseen mereen.

  1. Mitkä toimialallasi selviöinä pidettävät tekijät tulisi POISTAA?
  2. Mitä tekijöitä tulisi SUPISTAA selvästi alan normia vähäisemmäksi?
  3. Mitä tekijöitä tulisi KOROSTAA selvästi enemmän mitä alalla on totuttu?
  4. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi LUODA, joita alalla ei ole aiemmin tarjottu?

Ongelmia?

Niin kuin aiemmin tuossa mainitsin, omasta mielestäni on todella hankalaa nykypäivänä löytää uusia palveluja/tuotteita. Luulisi, että joku fiksumpi/kokeneempi olisi jo löytänyt kaiken mahdollisen keinon millä elimoidaan kilpailijat. Vaikkakin luulen, että on todella hankalaa myös varmasti todella palkitsevaa jos tässä onnistuu. Uskon myös, että saattaa sekoittaa aika monen yrityksen pakkaa tavoitellessaan sinistä merta. Monimutkaisuus ja uudet kaavailut tulevat olemaan haaste kaikille pyrkiessään tähän.

 

 

Uskon, että tästä kyseisestä kirjasta on minulle tulevaisuudessa tarve ja varmasti löydän sieltä neuvoa ongelmiini. Suosittelen kaikille ehdottomasti tiimiakatemialaisille tätä kirjaa vain silläkin perusteella jos se vaikka auttaisi meitä tuomaan talolle uusia hauskoja projekteja jota ei ole aiemmin kokeiltu tai edes ylipäätään mietitty, että näin voisi tehdä. Tiedän myös, että tätä kirjaa oli erittäin hauska analysoida ryhmässä ja auttoi minua ainakin paremmin ymmärtämään. Aion kovalla panostuksella saada tiimiakatemian aikana jotain sinisen meren strategiaa ainakin aluilleen.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti