Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Iina Laurikainen

25 lokakuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Sinisen meren strategia. Sinisille merille ominaista on luoda uusi markkinatila, jossa ei ole kilpailua. Kilpailu ei kuulu sinisiin meriin, sillä siellä se tehdään merkityksettömäksi. Tarkoituksena on luoda uutta kysyntää ja vallata se itselle. Sinisissä merissä vapaudutaan arvon ja kustannusten välisestä valintapakosta.

 

Punaisissa merissä toimialojen rajat ovat määritetty ja kilpailun säännöt ovat tiedossa. Siellä pyritään peittoamaan kilpailijat ja hyödynnetään vain jo olemassaolevaa kysyntää. Jotta punaisesta merestä voisi päästä pois yrityksen on irtauduttava yleisesti hyväksytyistä rajoista, jotka sanelevat niiden kilpailemistavan. Useimpien yritysten strateginen suunnitteluprosessi on vahvasti punaisissa merissä. Punaisissa merissä valinta tehdään arvon ja kustannusten välillä.

 

Arvoinnovaatio

 

Arvoinnovaatio kuuluu hyvin olennaisesti sinisen meren strategiaan, sen tarkoituksena on korostaa niin arvoa kuin tietynlaista innovaatiotakin. Siinä tarkoituksena ei ole nujertaa kilpailijoita vaan tehdä kilpailusta merkityksetöntä. Arvoinnovaatiossa kustannussäästöjä saadaan poistamalla ja supistamalla tekijöitä, joilla toimialan yritykset kilpailevat. Ostajan saamaa arvoa taas kasvatetaan korostamalla ja luomalla elementtejä, joita toimialalla ei ole vielä tarjottu. Arvoinnovaatio siis syntyy alueella, jolla yrityksen toimenpiteet vaikuttavat myönteisesti niin kustannusrakenteeseen sekä yrityksen asiakkaille antamaan arvolupaukseen. Pääajatuksena siis on saada laskettua yrityksen kustannuksia ja luoda asiakkaalle mahdollisimman paljon arvoa.

 

Sinisen meren neljä kysymystä. Supista, poista, korosta ja luo.

 

  • Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?
  • Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi poistaa?
  • Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?
  • Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?

 

Näiden kysymysten avulla pääsee jo hyvin kohti sinisiä meriä.

 

Sinisen meren strategian laatiminen

 

Markkinarajojen uudistaminen. Yrityksessä on perehdyttävä vaihtoehtoisiin aloihin, strategisiin ryhmiin, ostajaryhmiin, täydentäviin tuote- ja palveluratkaisuihin, eri alojen toiminnallisuuden ja tunneperäisyyden korostamiseen ja eri ajankohtiin. Näitä asioita pohtimalla voidaan uudistaa yrityksen markkinarajoja.

 

Keskity kokonaiskuvaan, älä numeroihin. Pelkkiin lukuihin keskittymisessä on riskinä, että tuloksena syntyy vain punaisen meren taktisuutta.

 

Kurkota nykyistä kysyntää laajemmalle. Muun muassa ei-asiakkaisiin keskittyminen.

 

 

Kirjassa oli todella paljon asiaa ja mielestäni se ei ollut helpoimmasta päästä lukea. Varmaan vaikein kirja tähän mennessä sisällöllisesti mitä olen lukenut. Tämän vuoksi välillä oli todella vaikea saada kirjasta irti asioita ja ymmärtää sen sisältöä. Tätä esseetä tehdessä kuitenkin asiat hieman selkenivät, kun kirjoitti asioita ylös ja olen nyt hieman enemmän jo perillä sinisen meren asioista sekä ’’pahasta’’ punaisesta merestä. Sovimme tiimimme kanssa kirjatreenit mihin oli kolme kirja vaihtoehtoa ja tämä sinisen meren strategia oli yksi niistä. Luulen että näissä treeneissä tulen saamaan vielä enemmän irti tästä kirjasta. Ymmärrän kuitenkin, että sinisiin meriin kannattaa pyrkiä ja meidänkin tiimimme kannattaa ottaa oppeja tästä kirjasta.

 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti