Kasvuhakkeroi tai kuole

Kirjoittaja: Rasmus Jaskari

28 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Kasvuhakkeroi tai kuole

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mari Luukkainen

Teoriapisteet: 1

Mitä on kasvuhakkerointi?
Kasvuhakkerointi on digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan strateginen lähestymistapa, joka keskittyy nopeuttamaan ja tehostamaan kasvua ketterien kokeilujen ja analytiikan avulla. Toisin kuin perinteiset strategiat, se korostaa mittauksen ja kokeilun merkitystä, pyrkien tunnistamaan parhaiten toimivat käytännöt digitaalisen datan avulla. Tavoitteena on oppia nopeasti ja hyödyntää resursseja tehokkaasti, mahdollistaen parempien tulosten saavuttamisen pienemmällä budjetilla. Kasvuhakkerointiin liittyy myös konkreettisten ja mitattavien tavoitteiden asettaminen sekä niiden säännöllinen seuranta, mikä auttaa tunnistamaan kasvun mahdollisuudet ja pullonkaulat.

Esimerkkejä kasvuhakkeroinnista ovat A/B-testaus verkkosivuilla, asiakkaiden suositteluohjelmat ja nopeat kokeilut digitaalisessa mainonnassa. Tämä lähestymistapa soveltuu erityisesti uusille projekteille tiimiakatemiassa ja muille digitaalisille hankkeille, jotka tavoittelevat nopeaa kasvua ja skaalautuvuutta. Kasvuhakkerointi on jatkuvaan muutokseen sopeutuva ala, joka vaatii kykyä mukautua nopeasti muuttuviin markkinaolosuhteisiin ja teknologian kehitykseen.

Valitsin tämän kirjan luettavaksi, koska moni ihminen suositteli sitä projekteihini liittyen. Kirja antoi minulle paljon konkreettisia työkaluja ja ajatuksia liittyen kasvuhakkerointiin ja sen hyödyntämiseen. Koitin hyödyntää markkinointitoimistomme näkökulmasta työkaluja, joita kirja antoi ja avaan niitä nyt tässä reflektiossa.

Kasvuhakkeroinnin työkaluja

Kirjoittaja Mari Luukkainen esitteli kirjassa vanhan asiakaspolun mallin, joka auttaa havainnollistamaan kasvuhakkeroinnin strategioita. Tämä niin kutsuttu AAARRR-suppilo koostuu vaiheista: tietoisuus, hankinta, aktivointi, tuotto, säilyttäminen ja suosittelut. Se toimii digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämismallina, joka ohjaa yrityksiä optimoimaan asiakkaan matkan ensimmäisestä kohtaamisesta yrityksen kanssa aina pitkäaikaisen asiakassuhteen ylläpitoon asti.

Tietoisuusvaiheessa pyritään herättämään asiakkaiden kiinnostus yrityksen tarjoamista tuotteista tai palveluista esimerkiksi markkinoinnin, mainonnan ja sisällöntuotannon avulla. Tähän vaiheeseen olemme kehittäneet omaa sisällöntuotantostrategiaa ja ajatellut, että voisimme yrittää hyödyntää tiktokin ja instagramin käyttämistä sisällöntuotannon pääkanavissa. Aiomme tehdä sisältöä, joka palvelee asiakasta ja hän saa kaiken tarvittavan tiedon toiminnastamme, mutta samalla laittamalla vähän huumoria mukaan. Olemmekin tehneet muutaman tiktokin ja aiomme julkaista ne lähiaikoina testausmielessä.

Hankintavaiheessa keskitytään asiakkaiden houkuttelemiseen sivustolle tai myymälään erilaisten kampanjoiden ja markkinointisisältöjen avulla. Keksimme tähän vähän erikoisemman tavan levittää toimistomme tietoisuutta. Keksimme kirjekuori kampanjan, kirjoitamme henkilökohtaisia kirjeitä yrittäjille ja viemme ne yrityksiin paikan päälle ja lähdemme sieltä. Sen jälkeen toivomme, että he ottavat meihin yhteyttä. Tietoisuus ja hankintavaihe kulkeutuu kuitenkin käsikädessä, ja ne löytyvät molemmat samasta strategiasta.

Aktivointivaiheessa pyritään saamaan asiakkaat tekemään toivottuja toimia, kuten rekisteröitymään tai tekemään ensimmäinen ostos. Tähän vaiheeseen olemme miettineet erilaisia kehotuksia verkkosivuillamme ja tekstissä, jota käytämme myymiseen. Olemme laittaneet niihin paljon erilaisia ’’käskyjä’’ asiakkaan tehdä jotain. Esimerkiksi ’’napauta’’ tai ’’ota yhteyttä’’. Meidän pitäisi kumminkin vielä tarkemmin miettiä muitakin tapoja saada asiakas aktivoitua ostamaan palveluitamme.

Säilyttämisvaiheessa tavoitteena on pitää asiakkaat mukana ja sitoutuneina pitkällä aikavälillä muun muassa henkilökohtaisen viestinnän ja asiakasuskollisuusohjelmien avulla. Tämä on mielestäni yksi tärkeimmistä vaiheista ja olemmekin tehneet erilaisia kokeiluja edellisten asiakkaiden kanssa. Koimme tehokkaimmaksi tavaksi myydä ensin jokin pienempi palvelu ja vastata asiakkaan odotuksiin pikkuisen paremmin. Tämän jälkeen seuraavien palveluiden myynti on ollut helpompaa, koska heillä on meistä jo hyvä kuva ja he tietävät saavansa rahalle vastinetta. Olemme myös tarjonneet edellisille asiakkaille palveluita pikkaisen halvemmalla, mutta meillä ei ole vielä mitään konkreettista asiakkuuksienhoito strategiaa.

Tuottovaiheessa keskitytään muuttamaan asiakkaat maksaviksi asiakkaiksi ja generoimaan liikevaihtoa erilaisten myyntistrategioiden avulla. Tämä vaihe on ollut meillä haastavin. Tuntuu, että olemme välillä myyneet palveluitamme liian halvalla ja tekemämme työn hinta on ollut liian alhainen. Aluksi oli tietysti loogista tehdä pikkuisen halvemmalla, koska kokemusta ei löytynyt niin paljon, mutta otimme nyt sellaisen linjan, että käymme yhdessä läpi uudet asiakkuudet ja tarjoukset heille. Meillä on ollut sellainen strategia, että menemme asiakkaan luokse/sovimme tapaamisen. Sen jälkeen teemme heille pienen markkinointianalyysin ja käymme läpi epäkohtia, tai miten brändiä saisi paremmin viestittyä ulospäin. Sen jälkeen luomme asiakkaalle kuvan, että ainoastaan me pystymme tekemään sen, mitä he toivovat ja painotamme hyötyjä, emmekä ominaisuuksia. Tämä on toiminut tähän mennessä hyvin ja, koska tiimistämme löytyy myyntiosaamista ei tilanteet ole olleet haastavia. Kuitenkin meidän on tehtävä vielä selkeämpi strategia, koska olemme nyt käyttäneet jokainen omaa tyyliä hankkia asiakkaita ja se on johtanut välillä tilanteisiin, joissa ei kaikki ole olleet samaa mieltä asioista.

Suositteluvaiheessa tyytyväiset asiakkaat voivat toimia brändin puolestapuhujina ja tuoda uusia asiakkaita jakamalla positiivisia kokemuksiaan ja suosituksiaan. Tähän vaiheeseen olemme kehittäneet sellaisen strategian, että jos saamme toisen asiakkaan kautta uuden asiakkaan, tarjoamme pienen alennuksen molemmille yrityksille. Tämä on toiminut mielestäni hyvin ja suurin osa asiakkaistamme onkin tullut suosittelujen kautta. Tähänkin pitää kuitenkin keksiä jokin selkeä strategia, jotta varmistamme maksimaalisen tuoton kaikista asiakkaista.

Miksi meidän kannattaa kasvuhakkeroida?

Kasvuhakkerointi tuo mukanaan lukuisia etuja, erityisesti digitaalisen markkinoinnin ja liiketoiminnan näkökulmasta. Tässä keskeisimmät hyödyt meille.

Nopea kasvu: Kasvuhakkerointi painottaa nopeita kokeiluja ja ketteriä strategioita, jotka voivat johtaa pikaiseen kasvuun. Erityisesti meidän toimistollemme tämä on ratkaisevan tärkeää, sillä se tarvitsee nopeaa kasvua ja näkyvyyttä markkinoilla.

Tehokkuus: Kasvuhakkerointi pyrkii hyödyntämään resursseja mahdollisimman tehokkaasti. Se auttaa meitä tunnistamaan parhaat markkinoinnin ja liiketoiminnan toimenpiteet ja keskittymään niihin.

Kokeilu ja oppiminen: Kasvuhakkerointi rohkaisee jatkuvaa kokeilua ja oppimista. Se hyväksyy epäonnistumisen osana prosessia ja kannustaa oppimaan virheistä, sekä jatkuvasti parantamaan strategiaa. Tämä antaa tilaa meille oppia.

Dataohjautuvuus: Kasvuhakkerointi perustuu vahvasti dataan ja analytiikkaan päätöksenteossa. Se auttaa meitä tekemään päätöksiä perustuen tietoon ja mittaamaan kampanjoiden ja toimenpiteiden tehokkuutta tarkasti.

Asiakaslähtöisyys: Kasvuhakkerointi korostaa asiakkaiden tarpeiden ymmärtämistä ja keskittymistä asiakasratkaisuihin. Tämä auttaa meitä luomaan arvoa asiakkailleen ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä.

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

5 tähden asiakaskokemus

Vahva asiakaskokemus on kaikki kaikessa, sillä asiakas on useimmiten oikeassa ja äänestää lompakollaan, jos ei palvelu...

0 kommenttia

Lähetä kommentti