Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Johanna Järvelä

20 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim ja Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Sinisen meren strategia on W. Chan Kimin ja Renee Mauborgnen kirjoittama opus bisneksen strategioista. Kirjassa käsitellään strategioita, joilla menestyä markkinoilla. Kirjassa käytetään termejä sininen meri ja punainen meri. Punainen meri on se, kun ollaan toimialalla jossa on paljon kilpailua. Kilpailu tapahtuu esimerkiksi markkinoinnilla tai hinnoilla. Punaisen meren markkinoilla menestyy usein siis ne, joilla on on varaa panostaa markkinointiin. Myös hinnoilla kilpailu on tyypillistä puneisella merellä. Punaisella merellä pyritään tarjoamaan asiakkaille tuotteita ja palveluita markkinoiden edullisimmalla hinnalla. Silloin tietenkin myös kulut pyritään saamaan minimaalisiksi, jotta on mahdollista tehdä voittoa. Sininen meri tarkoittaa aloja, jossa kilpailua ei ole. Sinisellä merellä luodaan uusia markkinoita. Siellä asiakkaille tarjotaan jotain, mitä markkinoilla ei vielä ole. 

Ensivaikutelmani kirjasta ja sen aiheesta oli, että sinistä merta kohti lähteminen tuntuu pelottavalle. Kauhistuttavaa lähteä tekemään jotain, jota kukaan ei ole vielä testannut toimivaksi. Minua esimerkiksi kiinnostaa elämyksellinen luontomatkailu, mutta tiedän sen kaupallistamisesta niin kovin vähän ja sitä lähestyminen tuntuu vaikealta ja kaukaiselta. Haluan Tiimiakatemian aikana kuitenkin koittaa jotain retkeilyyn liittyvää projektia. Luulen että noita kauhun sekaisia tunteita vähentäisi innostunut ja toiveikas projektiryhmä ja aiheesta opiskelu lukemalla sekä alalla työskentelevien ihmisten tapaaminen. Luuelen, että projektin käyntiin laitto olisi varmaan helpointa aloittaa ihmisten tapaamisella.  

Kirjassa puhuttiin hyödyntämättömistä markkinoista. Se auttaa selkeyttämään ajatusta, mitä sininen meri tarkoittaa tai mitä se voi parhaillaan tarkoittaa. Tuntuu helpommalle lähteä markkinoille, jotka ovat olemassa, mutta kukaan ei vain ole vielä hyödyntänyt niitä, kuin lähteä markkinoille, jossa ei ole kilpailua koska kukaan ei ole vielä keksinyt yrittää sillä alalla tai käyttänyt jotain tiettyä keinoa tarjota tuotetta tai palvelua asiakkaalle. Kuulostaa näppärälle että keksisi jonkin ongelman, johon ei ole ratkaisua ja ratkaisun voisi siten kehittää itse.  

Tiimini piti kirjatreenit Sinisen meren strategiasta. Nuo treenit olivat hyvät. Tykkäsin erityisesti, kun tutustuimme ja hyödynsimme kirjassa esiteltyjä työkaluja käytännössä. Käytimme esimerkiksi nelikenttämallia. Muutama tiimiläinen on aloittelemassa projektia, joka noudattaa sinisen meren strategiaa. Se siis toimii alueella, jossa ei ole kilpailua. Yritysidea on syntynyt tarpeen pohjalta. Tiimiläinen huomasi taloyhtiössään ongelman, johon ei löytynyt ratkaisua – mikäs sen parempaa, kuin tarjota itse ratkaisu. Treeneissä konseptoitiin ja tarkennettiin liikeideaa. Projektiryhmä sai hyviä eväitä, kun lyötiin tiimin kesken viisaat päät yhteen. Käytettiin treeneissä kirjan tarjoamaa nelikenttä työkalua. Nelikenttämallin avulla mietittiin: 

  1. Mitkä toimialalla selviönä pidettävät tekijät tulisi poistaa
  1. Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normia vähäisemmiksi? 
  1. Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän, kuin alalla on totuttu? 
  1. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi luoda, joita alalla ei ole koskaan tarjottu? 

Treeneissä mietinnän alla oli uusi liikeidea ja ainakin tämän tapauksen kanssa eniten asiaa ja ajatuksia herättäviä juttuja syntyi ”luo” ja ”korosta” kohtien alle. Saattaa johtua siitä, että kyseessä on uusi liikeidea, joten siitä on vaikea lähteä karsimaan turhia asioita, kun aloitetaan melkeinpä tyhjältä pöydältä. Tietenkin muutamia asioita nousi esiin, joita tiimiläiset pitivät yleisenä ongelmana alalla. Paljon keskustelua herätti myös asiakaskokemukseen panostaminen. Se taitaa olla tuolla alalla asia, johon panostamalla erottuu kilpailijoista pienelläkin vaivalla. Asiakaskokemuksesta olen oppinut käytännön esimerkin kautta akatemialla seuraamalla tiimiyrittäjiä ympärilläni. Esimerkiksi Puskamestarit tuntuvat kiinnittävän hyvin huomiota asiakaskokemukseen. Kun onnistuu luomaan hyvän asiakaskokemuksen, voi saada asiakkaalta referenssejä, joita voi käyttää hyödyksi mainonnassa. Asiakaskokemukseen panostaminen menee siis “korosta” -kategoriaan. 

Sininen meri ei sinänsä ollut minulle uusi juttu. Olen ajatellut pitkään, että kannattaisi keksiä joku hyvä omalaatuinen bisnesidea, jonka turvin voin ruveta yrittäjäksi. Taitaa olla helposti arvattavissa, ettei tuollainen idea tupsahda mieleen noin vain. Tyypillistä taitaakin olla se, että liikeidea, joka sijoittuu siniselle merelle, syntyy tarpeen tai huomatun epäkohdan perusteella. Sorrun helposti olettamaan, millaisiin ongelmiin ihmiset kaipaisivat apua. Minulle esimerkiksi ei ole ongelma keksiä uusia retkikohteita, mutta luulen että jollekin se on vaikeampaa joten ehkä voisin auttaa tuossa ongelmassa. Esimerkiksi juuri tuohon ideaan voisi olla tarpeellista tarttua asiakastutkimuksen avulla ja selvittää todellista tarvetta. Kun on näyttöä siitä, että retkivinkeille on tarvetta, sitä voisi lähteä myymään vaikkapa Muuramen kunnalle tai Jyväskylän kaupungeille. 

Siniselle merelle kannattaisi pyrkiä esimerkiksi treenistä tutuksi tulleen nelikenttä työkalun voimin. Kannattaa pyrkiä miettimään, kuinka tuoda asiakkaille jotain arvoa, jota kukaan muu ei tuo. Mielestäni tätä kannattaisi tehdä enemmän, kuin nykyään tunnutaan tekevän. Se vahvistaisi asemaa kilpailussa ja auttaisi yrityksiä pääsemään pois punaiselta mereltä. 

Sininen meri oli mielestäni hyvä kirja, joka sai ajattelemaan uusilta näkökulmilta bisnestä. Sain kirjasta ja tämän reflektion kirjoittamisesta monta hyvää ajatusta ja konkreettista juttua, joiden avulla lähteä suunnittelemaan uusia mielenkiintoisia projekteja. Sininen meri on työkirjamainen opus, jonka pariin palata vielä uudemman kerran, jottei hyvät opit pääse unohtumaan. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti