Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Otto Nyberg

7 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Blue ocean strategy

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Koko meidän tiimimme sai tehtäväksi lukea tämän kirjan kirjatreenejä varten, jotka pidetään 2.12.2021. Uskon, että treeneistä tulee varsin hyvät ja täyteläiset, sillä kirjan avattuani tajusin, miksi tästä halutaan pitää kirjatreenit. Kirjan lukeminen poikkesi muista kirjoista siten, että tällä kertaa luinkin kirjan englanniksi. Matias tarjosi minulle englanninkielistä painosta teoksesta luettavaksi, koska hänellä oli se ylimääräisenä kotonaan. Päätin sitten tehdä rohkean kokeilun ja testata miten onnistuu, minulla kuitenkin on englannin kieli hyvin hallussa. Vaikeuksilta ei kuitenkaan selvitty, onhan se omaa äidinkieltä helpompi sisäistää ainakin itselläni, kun taas englantia, jota ei välttämättä puhu päivittäin. Loppupeleissä ihan fiksu kokeilu koittaa lukea kirja muulla kuin omalla äidinkielellä. Kehittää todella paljon englannin kielen ääntämistä sekä luetun ymmärtämistä. Suosittelen.

Sinisen meren strategialla tarkoitetaan, jotain aivan erilaista ajattelutapaa kilpailusta.

Normaalisti yritykset kilpailevat ”punaisessa meressä”, jossa kaikki jo ovat. Sinne on lyöty säännöt valmiiksi, kaikki tiedetään ja yritykset kilpailevat asiakkaista jo valmiiksi luodulla alustalla. Kukaan ei juuri erotu toisistaan mitenkään muuten kuin kenellä on isommat verkostot valmiiksi.

Sinisen meren strategialla ei tarvitse kilpailla juuri ollenkaan, koska siellä luodaan uutta, mikä houkuttelee asiakkaat yrityksen luokse. Sinisen meren strategialla luodaan markkinarako, jota ei ole ollut olemassakaan. Miten luodaan kokonaan uusi asiakaskunta, miten saadaan ihmiset kiinnostumaan tuotteesta/palvelusta, voiko tuotteeseen/palveluun luoda jotain uusia ominaisuuksia mikä houkuttelee ihmiset asiakkaiksi. Miten siis löydämme punaisen meren kilpailijasta sen heikkouden minkä takia ihmiset eivät osta heidän tuotteitaan ja me sinisen meren yrittäjinä voitaisiin luoda se ominaisuus, minkä takia ihmiset ostaisivat tuotteen/palvelun.

Tässä tiivistetty esimerkki Sinisen meren strategiasta.

Uber on suosittu Sinisen meren strategiaesimerkkien joukossa. He muuttivat kuljetusalaa ottamalla käyttöön edullisen liiketoimintamallin takseille, jotka ovat helppo varata ja heidän hinnoittelunsa olivat kiinteät. Tämä sopi kaikille osapuolille ja Uber teki voittoa ilman yhtään taksia.

Sinisen meren strategiaa lähdetään pohtimaan neljällä kysymyksellä.

Mitkä toimialalla selviöinä olevat tekijät tulisi POISTAA?

Mitä tekijöitä tulisi SUPISTAA selvästi alan normia vähäisemmiksi?

Mitä tekijöitä tulisisi KOROSTAA selvästi enemmän kuin alalla on totuttu?

Mitä sellaisia tekijöitä tulisi LUODA, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?

Itse olen ehkä ollut aina punaisen meren ajattelija. En ollut kuullut sinisen meren strategiasta koskaan ennen kuin sain kuulla tästä kirjasta. Olen itse aina ajatellut kilpailun kannalta, että miten voin lähteä kilpailemaan muiden kanssa jostain tuotteesta/palvelusta. Kuitenkin sitä myötä mitä vähemmän sivuja kirjassa oli jäljellä, niin olen saattanut tulla toisiin ajatuksiin siitä, että olenko sittenkin sinisen meren ajattelija. Useasti kuitenkin ajattelen, että miten voisi poiketa muista ja mitä lisäominaisuuksia voisin luoda palvelulle, mitä muilla ei vielä ole. Sillähän saisi luotua uuden markkinaraon, jolla kukaan muu ei vielä kilpaile.

Uskon, että kirjasta on varmasti hyötyä palveluille, mitä tulemme seuraavan kahden vuoden aikana Osuuskunta Sentiassa tarjoamaan asiakkaillemme. Tällä hetkellä ei tule mieleen mitään projektia mihin hyödyntäisin ajattelutapaa, mutta kirja on varmasti avannut luonnoksia projekteista aivoihimme, joita haluamme lähteä toteuttamaan tulevaisuudessa, sinisen meren strategia ajattelutapaa hyödyntäen. Mielenkiinnosta avasin googlen ja kirjoitin hakukenttään ”Examples of Blue ocean strategy companies”. Hakutuloksella löysin niin itsestään selviä yrityksiä, ketkä käyttävät sinisen meren strategiaa, jotka ei olisi tullut ikinä mieleeni, kuten vaikka aiemmin mainittu uber.

Tästä esimerkkinä minulle läheinen harrastus golf. Golfmailojen valmistaja Callaway alkoi miettiä miksi urheilua harrastavat ja siitä kiinnostuneet ihmiset eivät pelanneet golfia? Golfia pidettiin liian vaikeana lajina (tai siksi että se vain on niin kallis harrastus…), sillä mailojen lavat olivat niin pieniä ja niillä oli vaikea saada kunnon osumaa palloon, ja harrastajilla meni into lajiin heti ensimmäisten viikkojen aikana. Niinpä Callaway alkoi valmistamaan Big Bertha -mallisia mailoja, joissa oli jo huomattavasti isompi lapa ja niillä pelaaminenkin oli jo hauskaa, sillä niillä osui palloon ja aloittamisen kynnys madaltui. Mailoista tuli menestys ja itse näen niitä vielä tänäkin päivänä golfkentillä. Näin Callaway erottui muista ja pääsi ”siniselle merelle”, koska keksi ratkaisun siihen, miten saadaan lisää golf harrastajia.

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti