Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Ida Sopanen

15 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan kim, Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Lähdin sairasvuoteella lukemaan Sinisen meren strategiaa, jossa professorit W. Chan Kim ja Renée Mauborgne ovat tehneet tutkimusta yritysten uusista markkina-alueista. Sininen meri on käytännössä uusi konsepti, jonka perusideana tärkein kilpailutekijä ei ole hinta vaan asiakaskokemus sekä asiakkaan kokema arvo. Olen itsekin huomannut asiakkaana, että en minäkään mene aina edullisimman hinnan perässä vaan kokemuksen sekä palvelun laadun mukaan. 

Sinisen meren strategia ei tarkoita sitä, että pyörä pitäisi keksiä uudelleen vaan yritys voi tulla jo valmiina oleville toimialoille. Homman juju on siinä, että yrityksen on tuotava jotain uutta, jolla on merkittävämpi arvo asiakkaalle kuin muilla samanlaisilla tuotteilla tai palveluilla. Kirjan mukaan tämä onnistuu uudella tavalla ajatella sekä toteuttaa strategiaa, jolloin tuloksena syntyy sininen meri ja yritys onnistuu selkeästi erottumaan kilpailijoista. Kirjassa yhtenä hyvänä esimerkkinä oli Cirque du Soleil, joka loi ennennäkemättömän viihde-elämyksen pää asiakasryhmänään aikuiset sekä yritykset. Cirque du Soleil ei halunnut tehdä samanlaista sirkus esitystä eläimineen kaikkineen, kuin muut vaan he yhdistivät sirkuksen, taiteen, teatterin sekä viihteen laajaksi kokonaisuudeksi ja tänä päivänä se on yksi johtavista viihdenäyttämöistä maailmalla. Tämä yritys on hyvä esimerkki tästä arvoinnovaatiosta ja liiketoiminnallisesti äärettömän kannattava. Uudenaikainen show mahdollistaa lippujen hintojen noston, mutta omat kustannukset pysyvät samanatai jopa laskevat eli voitto kasvaa. 

Miten luodaan sininen meri?

Jos haluaa lähteä luomaan markkinaa jo olemassa olevalla toimialalla, on tärkeä lähteä miettimään miten voit erottua muista. Uuden arvokäyrän laatiminen on avainasemassa sinisen meren luonnissa. Kirjassa lähdettiin luomaan uutta arvokäyrää neljän kysymyksen nelikentän avulla. 

  1. Mitkä toimialalla selvinä pidettävät tekijät tulisi poistaa? Nämä tekijät ovat monesti sellaisia mitkä ovat jääneet alalle itsestään selviksi, mutta niillä ei välttämättä ole enää samanlaista arvoa kuin aikaisemmin. Esimerkiksi Cirque du Soleilin kohdalla sirkuseläimet voisivat olla tämmöinen tekijä. 
  2. Mitä tekijöitä pitäisi supistaa? Palvellaanko asiakkaita liiankin hyvin? Tässä tapauksessa on syytä miettiä, onko palveluiden tarjonta liiallinen. Esimerkiksi ravintolassa liian laajat ruokalistat kasvattavat kulurakennetta, mutta eivät juurikaan tuo lisähyötyä.
  3. Mitä asioita tulisi korostaa enemmän verrattuna kilpailijoihin? Korosta asioita, jotka ovat asiakkaan näkökulmasta keskeisiä. Tänä päivänä tämmöisiä asioita voisivat olla vaikkapa kestävyys ja laatu.
  4. Mitä uusia ennen näkemättömiä tekijöitä pitäisi luoda alan tarjontaan? Tällä kysymyksellä halutaan luoda enemmän ”out of the box” -ajattelua

Kaksi ensimmäistä kysymystä auttavat yrittäjää karsimaan ylimääräiset kulutekijät pois unohtamatta kuitenkaan tärkeimpiä kilpailutekijöitä. Kaksi seuraavaa taas auttavat luomaan jotain uutta arvoa näiden poistettujen tai supistettujen tekijöiden tilalle. Tällainen avarakatseisuus on juuri sitä rohkeutta ja uutta ajattelua mitä meillä Tiimiakatemiallakin halutaan. Emme aina pysty hinnalla kilpailemaan, joten silloin meidän on tuotava fiilistä kehiin. Myllytupa ja kotakahvila ovat mielestäni hyviä esimerkkejä siitä, miten asiakkaalle tuodaan lisäarvoa, vaikka hinnat olisivatkin hieman korkeammat, kuin muualla. Myllytuvalla pääsee autuaaseen maalaismaisemaan pois kaupungin vilinästä ja Kotakahvila tuo autenttista lappihenkeä keskelle kaupunkia.

Tuudittaudumme usein ajatukseen ”näin ne kaikki muutkin tekevät” ja esimerkiksi Lettupysäkkiä suunnitellessamme jotkut meistä halusivat vaikka minkä näköistä karkkipussia ja limpparia siihen myyntiin. Jossain vaiheessa oli vain pakko vetää raja ja mennä yksinkertaisilla tuotteilla ja ne toimivat, lettu ja makkara. Niillä päästiin pitkälle ja myynnit taisivat yllättää jokaisen meistä. Meidänkin tiimissämme pitäisi ymmärtää, että tuommoiseen muutaman päivän kioskiin ei ole järkevää laittaa hirveitä summia rahaa koristukseen ja yleisilmeeseen. Olisihan se näyttänyt kivammalle, jos olisi ollut pöytäliinat ja pelit ja pensselit, mutta veikkaan, että se ei meidän asiakkaiden ostopäätökseen vaikuttanut, kun ei ollutkaan pöytäliinaa muutaman päivän ulkokioskissa. 

Tiimiakatemia sinisessä meressä

Viimeisimmässä koulutusohjelmassa meillä oli aiheena yrityskulttuuri ja lähdimme miettimään Tiimiakatemian yrityskulttuuria pienryhmissä sinisen meren strategian avulla. Keskustelimme arjestamme ja työtavoistamme ja suurin asia tai ongelma mikä tuli esiin oli viestintä. Omien muistiinpanojen nelikentässä viestintä on jollain tavalla jokaisessa osana. Meillä on monia viestintäkanavia ja informaatioähky on todellinen. Tuntuu, että kommunikointi ei toimi tiimiyritysten tai edes valmentajien välillä, jonka seurauksena meillä on toimintamalleja yhtä monta kuin tiimiyrittäjiä ja sitten tulee juuri näitä kuuluisia väärinymmärryksiä pitkin vuotta. 

Tällä hetkellä valkut ovat luomassa Tiimiakatemialle uutta strategiaa. Pääsimme koulutusohjelmassa jonkin verran auttamaan tässä ja on varmasti paljon asioita mitä emme itsekkään huomaa täällä sillä olemme jo tottuneet siihen. Puhuimme paljon siitä, miten Tiimiakatemian saisi nostettua ihan uudelle tasolle ja tehdä tästä samanlainen brändi kuin esimerkiksi lääkis tai kauppis. Olemme itse ylpeitä opiskellessamme täällä, mutta miten saisimme luotua samanlaisen kuvan myös muille? Puhuttiin meidän ryhmämme kanssa Piinapäivillä 24 h synnytysten toimeksiantojen myynneistä. Miten saisimme luotua Tiimiakatemiasta sellaisen kuvan, että toimeksiantoja tulisi enemmän inboundina ja, että yritykset melkein jopa kilpailisivat paikasta, jolloin voisimme kerätä kirsikat kakun päältä?

Kirjaa lukiessani mietin miten Arte voisi löytää oman sinisen meren. Meidän pitäisi miettiä enemmän mitä haluamme tehdä, oppia ja kokea enemmän kuin mitä muut ovat jo tehneet. Perintöprojektit ovat akatemialla aika haluttua valuuttaa, mutta miksi emme loisi jotain aivan uutta ja ihmeellistä, joka voisi myös liittyä näiden perintöprojektien joukkoon? Mahdollisuuksia meillä on ja vain taivas on rajana, mutta pitäisi rohkeasti mennä oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja tehdä niitä rohkeita kokeiluja mitkä monesti jäävät vain ajatuksen tasolle. Myönnän, että itselläni on tämä ihan sama ongelma, mutta en ole ehkä vielä löytänyt sitä täysin omaa ja rohkeaa juttua mitä haluaisin viedä intohimolla eteenpäin.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti