Seth Godin neuvoo jälleen

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

5 toukokuun, 2022

Lähdeteos: This is marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Seth Godin

Teoriapisteet: 2

Seth Godinia pidetään jonkinmoisena markkinoinnin guruna maailmassa tai ainakin tietyissä piireissä. Pinkkuvuotena lukaisin häneltä kirjan (kaikki markkinoijat ovat valehtelijoita), joka sisälsi uskottavan oloisia väitteitä ja hyvänoloisia ajatuksia markkinoinnin maailmasta. Ajatuksissa vilahti, että ehkä tämäkin sisältäisi jotain vastaavaa ja päätin avartaa hieman taas markkinoinnillisia näkökulmiani. Seth Godinin tyylistä tykkäsin myös sen takia, että hän tarjoaa syöttöjä, jotka osuvat maaliin nopeasti ja saa minut ajattelemaan siten erilaisia näkökulmia. Teksti ei ole pitkäpiimäistä, vaan enemmänkin innostavaa ja tässäkin kirjassa tarjottiin käteen välillä ässiä.

Tuntuu joskus, että ihmiset keskittyvät alituiseen jahtaamaan sitä uutta seuraavaa hittiä, mistä voi viuhtoa rahat pois (tai ainakin yrittää sitä). Kirjan suhteen painotus oikeanlaiseen toimintamallin toteuttamiseen menee siinä, että tehdään sitoutuminen itse asiakkaaseen. Kirja yrittää riisua ajatusta ylitekemisestä ja keskittää energiansa fokusoitumiseen. Joskus tuntunut omissa projekteissaankin markkinoinnin osalta, ettei fokusoitumista tapahdu niin paljon, kuin sitä, että havitellaan jokaista mahdollista asiaa mikä projektiin on liitännäinen. Pitäisi olla heti alkuun jokainen alusta edustettuna ja katsotaan jo uusimpia grafiikkoja tai toimintamalleja, eikä oikeastaan edes mietitä sitä, että mitä jos alottaisi tekemään ihan rauhassa fokusoiden yhdessä tärkeisiin asioihin. Niihin, jotka oikeasti pitää hoitaa ja ennenkaikkea pysyä hoidossa jatkossakin. Oli jopa erikoista lukea siitä miten monien digitaalisten markkinointiratkaisujen strategioita tyrmättiin. Otetaan nyt esiin vaikka pari esimerkkiä:

  1. On helpompaa tavoittaa kohdennettua yleisöä Googlemainosten ja Facebookissa tapahtuvan mainonnan avulla, mutta koska on niin monta, jotka sitä tekee, kuin tehokasta se oikeasti onkaan?
  2. Hakukoneoptimointi koetaan todella tärkeäksi digitaalisen markkinoinnin maailmassa, mutta ei kaikilla aloilla ja kaikilla resursseilla ole mahdollista edes päästä ensimmäisen sivun ”parhaimmistoon”.

No mitä sitten tehdä? Miten ottaa esiin tehokkaampia keinoja? Tulkitsin itse Godinia niin, että se mitä pitäisi ymmärtää, on ihmisen halu sekä tarve ja sen jälkeen pitää huoli siitä, että tuote/palvelu vastaa sitä. Esimerkiksi, jos mietitään vaikka Happy Secondia niin ihmisen tarve ja halu on päästä vaatteista eroon tai saada niistä tuottoa. Ei niinkään tehdä rekkivarausta tai maksaa yhtään mitään summaa palvelusta. Kyllähän he tiedostavat sen, että palvelu maksaa, mutta se tarve ja halu eivät ole se ollenkaan. Kuitenkin meidänkin markkinoinnissa nostetaan esiin se, että ”haluatko vaatteistasi eroon ja keventää vaatekaappia, varaa rekki!” tms. Olisiko siis oikea tyyli se, että markkinoitaisiin palveluamme se edellä, että siitä saa rahaa, on elämys tulla meille myymään, tai pääset vanhoista vaatteistasi eroon? Keskittyisi siihen, että palvelu olisi itse niin timanttinen, että siitä kantaisi se sanoma eteenpäin myöskin muilla tavoin. Ihmiset haluavat käyttää enemmän rahaa enemmän ratkaisuihin, ei niinkään siihen palveluun/tuotteeseen, vaikka se tarkoittaisikin samaa asiaa täysin. Jollakin asiakkaallahan voi olla halu vaikkapa identifioitua luontoystävälliseksi kierrättäjäksi, joka käy Jyväskylän parhaassa second-hand -liikkeessä asiakkaana. Hän nauttii eniten siitä, että se vastaa omaan henkilöbrändiinsä tai kuvaan millä kyseinen ihminen haluaa nähdä itse itsensä. Se palvelu pitää siellä taustalla olla edelleen timanttinen, mutta miten markkinointi voisi tavoitella tällaisia ihmisiä? Ehkä saattaa olla pieni nichejoukko kyseessä, johon emme edes halua markkinoinnillisesti satsata, mutta tällaisia olisi hyvä jatkossa pyöritellä enemmänkin. Jotenkin tämä kirja sai ajattelemaan niitä toiveita ja haluja palvelun taustalla enemmän. Onhan näistä puhuttu ja olen näistä kuullut, mutta rekisteröin vasta tämän kirjan esimerkkien avuilla asian kunnolla. Minulle itseasiassa välillä käy aina niin, joskus vain loksahtaa sitten paikoilleen ja tajuan asian kunnolla. Joskus se tapahtuu heti, joskus todella pitkän ajankin päästä. Markkinoijan tulisi siis ymmärtää asiakastaan syvemmältä ja pitää huolta, että tuote/palvelu täyttää ne asiakkaan ydintoiveetkin taustalla. Tällä metodilla saa aikaan vähemmän sähläystä joka suuntaan ja fokusta arvoihin. ”Et voi tulla näkyväksi ennen kuin opettelet näkemään” resonoi vahvasti tältä osa-alueelta kirjassa.

Sitten mennäänkin siihen, että kun markkinoija tietää nämä syvimmätkin toiveet ja tarpeet hänen tulisi sen jälkeen keskittyä markkinoimaan pelkästään niitä ja vain ja ainoastaa niitä. Segmentointikin kannattaa viedä pidemmälle kirjan mukaan. On olemassa omaksujia, jotka ovat vastaanottavia esimerkiksi muutoksille, kun taas sopeutujat ovat resistantteja niille. Tällainen segmentointi on siksi tärkeää, sillä kun markkinoidaan vaikka jotain uutta ja innovatiivista, niin markkinointi sopeutujille ei ole oikea suunta, koska se ei luultavasti onnistu. Silloin kannattaa fokusoida tavoittelemaan nimenomaan niitä omaksujia, koska he ovat se ryhmä, jotka tällaisesta markkinoinnilla hyödyttää kassaa.

Jos hyvin käy, omaksujista muodostuu se pieni joukko, joka jakaa yrityksen arvot ja joista se yhteisö sitten lähtee rakentumaan. Happy Secondissakaan ei ole tarve löytää aluksi jokaista ihmistä, joka meistä voisi jollain tavalla tykätä vaan yritetään saada tehtyä myös sisältöä sellaiselle ydinporukalle, joista voi tulla ostajien lisäksi meidän faneja ja näin ollen he levittävät myös meidän sanomaa pidemmälle. Se on markkinoijan tehtävä tuoda tällaiset ihmiset yrityksen ympärille ja tämän voi tehdä tarinankerronnan avulla. Kun me opimme ymmärtämään sitä pienintä mahdollista markkinarakoa ja niitä toiveita, mitkä ajavat heidät käyttämään Happy Secondin palveluita tai seuraamaan meitä sosiaalisessa mediassa niin olemme jo paljon pidemmällä. Kun tällä tavalla omistautuu sille pienelle uskolliselle yleisölleen, puhuu heidän kieltään ja on vastaanottavainen, niin alkaa saamaan tämän ryhmän ulkopuolelta myös kasvua. Mitä enemmän ihmisiä käyttää tuotteitasi ja palveluitasi, sitä arvokkaammaksi ne tulevat ja sitä enemmän ihmiset puhuvat yrityksestäsi. Tämä kaikki kuulostaa helpolta ja ei se sitä todellakaan ole. Kirjassa ei onneksi niin väitetäkään. Kirjassa sen sijaan tarjotaan polkuja ja jotain työkaluja miten voi löytää tien perille tai ainakin sinne suuntaan, jos tällaista metodia koittaa.

Kirjana tämä oli aivan mielenkiintoinen. On hyvä pohtia ajatusta, että keskityttäisiin kunnolla johonkin, eikä vaan laiteta kauheasti materiaalia ja aikaa ympäriinsä joka paikkaan, kun niin kuuluu muka tehdä.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

http://www.heiga.fi

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti