Myyntikolmio, Jyrki Jokitalo

Kirjoittaja: Beda Räsänen

5 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikolmio

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jyrki Jokitalo

Teoriapisteet: 1

Luulin kirjan keskittyvän vain pintapuolisesti myyntiin, tyyliin mitä kannattaa sanoa ja mitä ei. Olin väärässä! Kirja tosissaan tutki ihmismielen toimintaa ja sitä, miten sitä voi kehittää. Siinä porauduttiinkin aika syvälle esimerkiksi oman intohimon löytämisessä ja tietoisten toimintamallien luomisessa. 

Olen pitänyt itseäni ihan hyvänä myyjänä ja neuvottelijana. Moni myynnin vinkeistä, kuten asiakkaalla hyväksyttäminen ja alkulämmittelu olivat tuttuja juttuja, joita olen jo hyödyntänyt. Jostain syystä en vain ole hirveästi myynyt. En ole sopinut asiakaskäyntejä tai ollut mukana myymiseen keskittyvissä projekteissa. Nuorempana olin myyjänä huonekaluliikkeessä ja silloin myymiseni oli suoraan sanottuna aika huonoa, päällekäyvää ja vähän tuputtamista. Sen jälkeen olen myynyt omaa siivouspalveluani hyvällä menestyksellä, mutta se on tapahtunut kuin itsestään, eikä ole vaatinut asiakkaan taivuttelua niin paljon. Kokemusta myynnistä on siis yllättävän vähän, mutta silti luulen olevani ihan hyvä myyjä. Aika outo juttu ja kyseenalaistan itseni tässä.

Minulla on mielestäni hyvät neuvottelutaidot ja saan asiakkaan innostumaan tartuttamalla häneen oman innostuksensa. Sen huomasin Uniikit Mekot -projektissa, kun olin neuvottelemassa asiakkaan kanssa sopimuksesta ja sen hinnasta. Asiakas meinasi ennen tapaamista luopua projektista, koska koronatilanne oli lannistanut häntä liikaa. Itse kuitenkin uskoin projektiin ja valoin häneenkin uskoa, toivoa ja innostusta ja tapaamisen päätyttyä hänellä oli ihan eri ääni kellossa ja olimme saaneet neuvoteltua hyvän diilin. Juuri ennen poistumistamme ravintolasta, hän sanoi rehellisen palautteen suoraan sydämestä ja se meni jotenkin niin, että mä olin ihan uskomattoman hyvä valamaan uskoa projektiin ja sain sen vakuutettua siitä, ja että oon tosi hyvä neuvottelemaan ja että mun kanssa oli tosi mielekästä sopia diiliä. Tuosta kommentista tulee mulle edelleen tosi hyvä mieli enkä varmaan koskaan unohda tuota. Kunnellessani Myyntikolmiota huomasin, että juuri tuo edellämainittu oli myös vinkkinä siellä. 

Hallitsen myyntiprosessissani siis asiakkaan kontaktoinnin, sillä saan halutessani aika helposti asiakaskäyntejä eikä itselleni tunnu haastavalta lähestyä asiakasta myyntimielessä. Pitäisi joskus vain käydä myymässä jotain… Tiedän, että asiakas pitää alkulämmitellä kysymällä jotain myymisen ulkopuolelta. Asiakkaalle pitää olla kaveri ja auttaja, eikä räikeästi myyjä. Tärkeää on olla kiinnostunut asiakkaan tarpeista ja pyrkiä parhaansa mukaan tyydyttämään ne. Näin olen jo aiemmin toiminut ja onnekseni olen ollut oikeilla jäljillä. 

Voisin lisätä suunnitelmallisuutta myyntitilanteisiin. Tai siis, suunnitella oman myyntistrategiani, jotta mutuilu jäisi. Myyjän suurin virhe on mielestäni se, että pitää itseään huippumyyjänä ilman selkeää strategiaa ja tilanteen hallitsemista, että menee vaan mututuntumalla. Ja myös hyväksytys on tärkeää, varsinkin jos asiakas vähän epäröi. Sitäkin voisin lisätä, sillä se tukisi keskustelun edistämistä ja selventäisi asiakkaalle itselleen, että hänen kannattaa ostaa tuote. Kirja oli täynnä hyviä vinkkejä ja se pitää kuunnella monta kertaa, jotta ne kaikki jäisivät mieleen. Toki hyvät muistiinpanotkin auttaisivat. En nyt keskittynyt niin paljon intohimon löytämiseen tai muihin syvällisiin aiheisiin, koska kerron niistä muissa esseissä.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti