Sanojen supervoima

Kirjoittaja: Ida Sopanen

24 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Sanojen Supervoima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Martti Vaalahti

Teoriapisteet: 2

Olen toiminut tämän vuoden Tiimiakatemian markkinointipäällikkönä eli tuttavallisemmin Megapälenä. Valitsin kirjan lukulistalleni suositusten perusteella. Kirjan kirjoittaja Martti Vaalahti on pitkän linjan markkinointiviestinnän ammattilainen, joten ajattelin, että kirjasta voisi saada jotain uusia ajatuksia vielä Megatiimille. Oma kauteni Megapälenä alkaa olemaan jo loppusuoralla ja yhteishakukin loppuu jo ensiviikolla, mutta kirjasta tuli oppeja mitä voin jalkauttaa seuraavalle päällikölle esimerkiksi näin reflektion muodossa. 

Kirja käsitteli paljon henkilökemiaan perustuvaa sanojen käyttöä, mutta samoja asioita voi käyttää myös markkinointiviestinnässä. Kamppailimme viimesyksynä Megatiimin kanssa erilaisten kysymysten äärellä kuten miten nostamme tunnettuutta tai kuinka saamme lisää seuraajia someen. Suurin viestintäkanavamme tämän yhteishaun aikaan on ollut Tiktok ja siellä olemmekin kasvattaneet seuraajia ja tykkäyksiä monia satoja prosentteja. Suurin kysymyksemme olikin lienee, että miten kerromme Tiimiakatemian arjesta. Huomasimme nopeasti, että vaikka meillä oli paljon videoita niin niiden kohderyhmä oli todella suppea. Käytimme paljon omaa slangiamme eikä tavan tallaajalla ja potentiaalisella hakijalla ollut mitään tarttumapintaa videoihin. 

Selasin tässä mielenkiinnosta Tiktok videoitamme ja näyttökertamme videoilla on sadoista satoihin tuhansiin. Pienimmät näyttökerrat ovat videoilla, missä on jotain meidän talomme sisäisiä juttuja, kuten piinapäivät, raksat tai LC. Minun mielestäni on kuitenkin tärkeää, että välissä on videoita, jotka kertovat meistä. Keitä olemme ja mitä teemme. Tämän takia olenkin antanut Megatiimin jäsenille todella vapaat kädet sisällön toteuttamiseen. Siitä olenkin ylpeä, että sisältömme on meidän näköistämme ja olemme saaneet siihen myös elementtejä mihin niin sanotusti ulkopuolisillakin on tarttumapintaa. En tiedä voisiko jo sanoa, että meillä on paras some muihin akatemioihin nähden ainakin Tiktokissa.

Olisi tärkeää saada myös valmentajilta tiettyjä viestikärkiä, mitä voisimme käyttää apunamme markkinoinnissa. Viime syksynä synnytimme Megatiimille hakijamarkkinoinnin konseptin #hölliiksmenestys #menestyshöllii, mutta se ei ole näkynyt niin kuin olisin itse halunnut. Enkö ole osannut vaatia tarpeeksi vai eikö se muiden suuhun tunnu tarpeeksi luonnolliselta, en osaa sanoa. Joku taitaa syyttää, että ei olla saatu mikkejä vielä videoiden kuvaukseen Jamk:ilta, mutta minusta tuntuu, että emme tule niitä koskaan saamaankaan…

Kysyin kuitenkin mielenkiinnosta tekoälyltä, että miten kirjan oppeja voisi käyttää tiimiakatemian markkinoinnissa ja sieltä tuli tällainen listaus:

  1. Positiivinen viestintä
  2. Selkeä viestintä
  3. Innostava viestintä
  4. Empaattinen viestintä
  5. Toimintaan kannustava viestintä

Näen meillä elementtejä kaikista näistä listalla olevista asioista. Koen, että olemme onnistuneet etenkin positiivisessa viestinnässä ja viimeisin Inkan tekemä video onkin kerännyt paljon kiitosta alumneiltakin. Eniten kamppailemme kuitenkin kohdan kaksi kanssa. Kuinka saamme tarpeeksi selkeästi kerrottua, millainen paikka Tiimiakatemia on opiskella ja niin sanotun hissipuheen hiominen on erittäin pahasti kesken. Jos mietin tässä hetkessä itseäni kolme vuotta taaksepäin, milloin olin hakijan asemassa niin en oikein itsekkään edes tiennyt minne olin tulossa tai ylipäätään hakenut. Tulin puhtaasti yrittäjyys edellä. Vasta valintakokeissa minulle alkoi pikkuhiljaa aukeamaan humpan juoni. Minäkin olen ollut yksi niistä, jotka haki ensisijaisesti normi tradenomi linjalle, mutta olen kyllä hyvin tyytyväinen, etten joutunut sinne. Siksi olisikin myös mielestäni tärkeää saada myös valmentajilta hieman raameja markkinointiviestintään. Olen ylpeä mihin on vuodessa päästy, mutta matka on vielä pitkä.

Ajatuksia seuraavaan hakijakampanjaan

Seuraava Megapäle aloittaa elokuussa. Uskon ja toivon, että se tulee löytymään tämänhetkisestä tiimistä. Minä ja edellinen päällikkö hypättiin remmiin mukaan ilman ensin tiimissä oloa, joten minullakin meni ensimmäiset kuukaudet tutustuessa tiimiläisiin ja heidän työskentelytapoihinsa. Eli siksi toivonkin, että uusi päällikkö löytyy tiimin sisältä, jotta heti syksyllä päästään hommiin. 

Tänä vuonna olemme ensimmäistä kertaa saaneet käyttöömme TA-Spirit Ry:n rahaa maksettuun markkinointiin ja siinä budjettimme onkin moninkertainen verrattuna siihen, mitä Jamk tarjoaa. Tänä vuonna olemme saaneet sillä jo hyvin asioita aikaan, mutta budjettia on käytössä vielä ensi syksylle, joten pieni maksetun markkinoinnin kampanja jo marras-joulukuulle ei olisi pahitteeksi varsinkin, kun rahaa on käytettävissä.  On myös mietittävä tarkkaan mitä sisältöä annamme Jamk:in pääkanavien julkaista meistä ja millaista sisältöä sinne luomme, että kriteerit täyttyvät heidänkin jäykkään markkinointiinsa. Tänä vuonna asialle kävikin vähän kömpelösti, mutta onneksi olemme omissa kanavissamme tuoneet hyvin meitä esille. Tähänkin auttaa viestikärkien ja hissipuheen kiteytys.

Tiivistetysti olen ylpeä Megatiimistä ja minusta itsestäni, koska hyppäsin todella paljon syrjään omalta mukavuusalueeltani sen kanssa. Vuodessa on saatu paljon aikaan, mutta varmasti olisi saatu vielä enemmän, jos jokaiselta tiimiläiseltä olisi sadan prosentin sitoutuminen ollut asiaan jo heti syksyllä. Luonnollisesti kaikilla on muitakin projekteja päällekkäin ja välillä minäkin olen miettinyt mihin taas on tullut lähdettyä, mutta siitäkin on selvitty. Torstaina nähdään lopulliset tulokset yhteishausta, joten silloin nähdään mihin näillä ponnisteluilla on päästy.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti