Reflektio seminaarista vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä

Lähdeteos: vaikuttajamarkkinoinnin ytimessä -seminaari

Lähdeteoksen kirjoittaja: FUDIX -hanke

Teoriapisteet: 1

Vaikuttajamarkkinonnin ytimessä -seminaarissa kuultiin kerrassaan kiinnostavia puheenvuoroja siitä, mitä vaikuttajamarkkinointi merkitsee yrityksille. Vaikuttajamarkkinoinnilla on nykymaailmassa kasvava merkitys, jolla on mahdollista jopa buustata omaa henkilökohtaista markkina-arvoaan. Harmittavaisesti melko lailla seminaarissa seilattiin jäävuoren huipun tuntumassa eikä juurikaan sukellettu syvemmälle vaikuttajamarkkinoinnin saloihin. 

Foodin, vaikuttajamarkkinoinnin kopit 

Seminaarissa aihetta avasivat Foodinin Maria Jalkanen, joka kertoi, kuinka Foodinin markkinoinnissa hyödynnetään vaikuttajamarkkinointia erilaisista näkökulmista. Toinen puhuja oli Matti Perkkiö, joka puolestaan avasi aihetta sivuten henkilöbrändäyksen merkitystä vaikuttajamarkkinoinnissa ja kuinka vaikuttaja voi olla, vaikka yrittäjä itse. Matti Perkkiö avasi esityksessään luomaansa vaikuttajabrändiä “lämpöpumppumies”. 

Foodin ei varmaan kamalasti esittelyjä kaipaa. Vuonna 2013 perustettu kasvuyritys jatkaa menestyksen matkaansa panostamalla yhteisen hyvän tekemiseen. Maria Jalkanen, Foodinin luova johtaja, avasi puheenvuoronsa kivasti kiteyttämällä kaikille seikan, että vaikuttaja voi todella olla monella tapaa. Vaikuttaja voi tosiaan olla moni muukin, kuin ensimmäisenä mieleen juolahtavat somepersoonat. Jalkanen korosti esimerkiksi itsekin olevansa oman yrityksensä vaikuttaja, mutta toi samalla esille mahdolliset ristiriidat yrityksen ja yrittäjän kannanotoissa.  

Jommassakummassa siis täytyy joustaa. Joko yrittäjän omat mielipiteet on sulautettava yrityksen arvoihin tai sitten niitä pitää tarpeen mukaan sensuroida. Ihminen ymppää helposti yrityksen kasvojen mielipiteet yrityksen viralliseksi kannaksi. Kyllähän nuo saattavat olla kovastikin käsikynkässä kulkeva kaksikko, mutta niitäkin tilanteita varmasti löytyy, joihin yritys ei halua ottaa kantaa. Toisaalta taas tuomalla kasvot yritykselle, luodaan asiakkaalle mukavampaa ja inhimillisempää samaistumispintaa yritykseen. 

Foodinilla vaikuttajamarkkinoinnilla on selkeä tavoite saada aikaan win-win tilanne molemmille osapuolille. Eli parhaassa tilanteessa molemmat pääsevät edistämään merkityksellisiä teemoja vaikuttajamarkkinoinnin seurauksena. Tarinoista ja niiden luomisesta orgaanisesti uskottavassa muodossa on se mitä vaikuttajamarkkinointi parhaimmillaan saavuttaa. Markkinointi taklaa samalla läsäyksellä monta kohderyhmää eri vaikuttajien kautta, mutta spurttaamalla ei siihen kannata ryhtyä, jos tuloksia haluaa.  

CASE “lämpöpumppumies” ja vaikuttajamarkkinointi henkilöbrändin näkökulmasta 

Matti Perkkiön case lämpöpumppumiehessä lähtötilanne oli, että rahalla ei enää saatu ostettua lisää näkyvyyttä markkinoinnille ja oli keksittävä uusia keinoja kasvattaa markkinoinnin tavoittavuutta ja sitä kautta lisätä myyntiä. Muutaman mutkan kautta Perkkiö lähti Lämpöykkösten markkinointijohtajana setvimään tilannetta orgaanisen kasvun kautta, joka johti siihen, että vaikuttajamarkkinointi näki yrityksessä päivänvalon.  

Olen itsekin kokenut oman henkilöbrändin rakentamisen kannalta samoja hidasteita, jotka nousivat myös tässä puheenvuorossa ilmoille. Omaa naamaa ei ole helppo laittaa esille monesta syystä, vaikka sen hyödyt usein selättävät ne jutut, jotka saavat kylmän hien nousemaan niskaan. Perkkiö oli aloittanut vaikuttamisen omalla henkilöbrändillään Linkkarin kautta, ilman oman pärstän peliin pistämistä. Linkkari oli ponnahduslauta videoihin ja lopulta Youtubeen.  

Somepresenssi on myös työmarkkinoiden kannalta tärkeä myyntivaltti, joka kannattaa ehdottomasti ottaa huomioon. Digimarkkinat ovat tätä päivää ja kaikki orgaanista markkinoinnin saavuttavuutta edesauttava tekijä kannattaa jokaisen yrityksen ottaa huomioon. Työntekijän oma verkosto somessa tuo samalla arvoa molemmille osapuolille. Somevaikuttajana toimiminen saattaa muodostua jo itsessään tuottoisaksi sivubisnekseksi, josta työntekijän edustama yritys pääsee nauttimaan ilmaisella näkyvyydellä. Ilman muuta luo painetta kehittää omaa vaikutusvaltaansa internetin ihmeellisillä aalloilla ja alkaa petaamaan paikkoja tulevaisuuspruufattuna markkineeraajana.  

Seminaarin päätteeksi listattiin ylös hiukan hyvän vaikuttajan ominaisuuksia. Esille nousi seikkoja, kuten innokkuus, aitous, substanssiosaaminen, luovuus, rohkeus ja samaistuttavuus. Kaikki edellä mainittu on tavalla tai toisella sellaista, jonka voisin myös itseeni liittää. Kysymys kuuluukin, miksi minä en ole vaikuttaja? Kannattaisi olla ainakin tämän seminaarin perusteella. Täytyy kaiketi itsekin aloittaa, kirjoittamalla ja siirtyä siitä uskaliaampiin tekoihin, kuten vaikka videomuodossa ajatusten esille tuomiseen.  

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti