RAKENTAVAA VUOROVAIKUTUSTA

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

11 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Nonviolent communication

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marshall B. Rosenberg

Teoriapisteet: 2

Heigan käytäntönä on, että treenejä varten on teoriaa taustalla ja yleensä se on tullut reflektion muodossa ennen treenejä puitavaksi, mutta minä en ikävä kyllä ehtinyt siihen junaan vaikkakin olin jo aloittanut tämän kyseisen kirjan lukemisen. Omalle treeninvetokerralle sattui palautetreenit sprintin lopuksi ja me päätimme muuttaa vähän suuntaa normaalista ja vedimme dialoginomaisen treenin siitä millaista palautetta haluamme jatkossa ja miten. Puimme kyselyn avulla erilaisia palautteen antamiseen ja saamiseen liittyviä asioita ja muodostimme yhteistä näkemystä tiiminä omasta palautekulttuuristamme.

 Treeneissä oli paljon rakentavaa vuorovaikutusta, koska siellä toteutui mm. seuraavia asioita:

  • Ilmapiiri oli avoin ja turvallinen: jotta Heigassa kaikki tuntisivat olonsa mukavaksi ilmaisemaan itseään rehellisesti ja avoimesti, meidän yleisen ilmapiirin täytyy olla turvallinen sekä avoin. Olemme selvitelleet kaikenlaista menneisyydessä ja välillemme on selkeästi hioutunut luottamusta enemmän senkin takia. Myös aika, jota vietämme yhdessä projekteissa ja vapaa-ajalla näkyy vuorovaikutuksessamme.  On helpompi turvallisin mielin jakaa se oma mielipide tiimin välisistä asioista, kun tietää, ettei joudu nolatuksi ja jokaista kohdellaan inhimillisesti kunnioittaen.
  • Kuunteleminen: Rakentava vuorovaikutus alkaa kuuntelusta. On tärkeää kuunnella toista osapuolta huolellisesti ja yrittää ymmärtää hänen näkökulmaansa. Jos ei ymmärrä niin aina voi kysyä, avoimuus on tärkeää.
  • Avoimuus: Avoin ja rehellinen kommunikointi on rakentavassa vuorovaikutuksessa avainasemassa. Omien tuntemusten ja mielipiteen ilmaisu on tärkeää tehdä selkeästi ja samalla pystyä ottamaan huomion toisen henkilön tuntemukset.
  • Yhteistyö: Yhteistyö ja pyrkimykseen löytää ratkaisuja yhdessä kannattaa keskittyä myös. Meillä oli treeneissä tavoitteena saada muutettua palautetreenejä ja kyseenalaistaa niiden tarpeellisuus ja puhalsimme tässä yhteiseen hiileen miettiessämme ratkaisuja siihen.
  • Ratkaisukeskeisyys: Tavoite rakentavassa vuorovaikutuksessa on löytää ratkaisuja ongelmiin. Heiga onkin jo oppinut miten tärkeää on pyrkiä yhdessä löytämään toimivia ratkaisuja sen sijaan, että keskityttäisiin vellomaan ongelmissa ja voivottelemaan niitä

Pohdimme sitä miksi meillä on tapana antaa palautteet silloin, kun menee lomalle? Uskallettiin nopeasti kyseenalaistaa meidän aikaisempi toimintamalli palautteenannon suhteen ja dialogin edetessä mietittiin mitä voisi olla tilalla. Juuri niin kuin rakentavassa vuorovaikutuksessa onkin tarkoitus edetä. Oltiin avoimia ja rehellinen kommunikointi oli avainasemassa meidän kesken, kun kuuntelimme toisiamme. Se vei sitten yhteistyössä ratkaisukeskeisyyttä kohti, jolloin aloimme miettiä mitä se voisi olla mikä korvaisi palautetreenit jatkossa. Entä jos niitä ei enää pidettäisi?

Mietimme ylipäätään sitä, että aktiivinen palautekulttuuri pitäisi olla niin voimissaan, ettei olisi tarpeen pitää mitään jakson päätteisiä palautteita. Myös palauteviikko oli mietinnän alla, että antaisimme pitkin viikkoa palautetta toisillemme ja näin saisimme sen mitä haluaisimme sen osalta. Kävipä meillä mielessä jopa roast-penkki dialogimuodossa. Yksi laitetaan aina vartiksi penkkiin ja ihmiset dialogin aikana jakaisivat palautetta. Käytiin todella hyvää keskustelua siitä miten huono ja hyväkin ajatus se voisi olla ja jonnekin taka-alalle se jäikin muhimaan.

MITEN RAKENTAVAA VUOROVAIKUTUSTA VOISI PARANTAA ITSE?

-Ei aina tarvitse olla tiimin tukea siihen, että voisi harjoitella rakentavan vuorovaikutuksen elementtejä ihan itsekin jokapäiväisessä elämässään. Kun on tarkkaavainen kuuntelija niin sillä pääsee jo pitkälle. Kun keskustelee jonkun kanssa, niin pyrkii keskittymään siihen mitä hän sanoo. Itselläni menee monesti ohi mitä joku sanoo, mutta rohkeasti pyydän vaan selvennystä, jos tarvitsen sitä ja sillä se homma hoituu. Turha jäädä kainostelemaan ja miettiä, että toinen ajattelee jollain lailla oudoksi, kun kysyy.

-Empatiataitoja kannattaa miettiä ja omaksua. Kun yrittää asettua toisen henkilön asemaan ja ymmärtää hänen tunteitaan niin ymmärtää paremmin myös toisten tarpeita. Näin pystyy rakentamaan parempaa yhteyttä ihmisten kanssa.

-Selkeän kielen käyttö on hyvä koittaa omaksua. Välillä itsellä menee epäselvän puolelle, mutta ei siitä kannata liian kriittinen ja rankaiseva itseään kohtaan olla. Kuitenkin, mitä selkeämpää ja ymmärrettävämpää kieltä käytät, sitä paremmin toinen henkilö voi viestisi ymmärtää. Kannattaa siis välttää esim. monimutkaiset sanat tai ammattisanastot seurassa, joissa ne eivät ole tuttuja. Et tule ymmärretyksi ja pahimmassa tapauksessa annat huonon kuvan itsestäsi.

-Avoimuudella ja rehellisyydellä pääsee pitkälle. Mitä oikeasti tuntee ja ajattelee on tärkeää ja myös sen ilmaiseminen avoimesti. Kaikenlainen syyttely tai liiallinen kritiikki jää rakentavasta vuorovaikutuksesta melko kauas. Kannattaa mieluummin keskittyä ilmaisemaan itseään rakentavasti.

-Rakentavan palautteen antaminen on hienosti tehty. Se auttaa toista henkilöä kehittymään ja oppimaan. Kun haluat keskittyä konkreettisiin asioihin, joissa joku voisi tehdä toisin, käytä rakentavaa palautetta.

-Yhteisten tavoitteiden löytäminen on tärkeää. Kun yrittää löytää yhteisiä tavoitteita, joita kohti voi työskennellä yhdessä, se auttaa luomaan yhteishenkeä ja vähentää mahdollisia konflikteja.

LOPUKSI

Pidin tätä kirjaa mielenkiintoisena ja hyödyllisenä lukukokemuksena. Kirjassa käsiteltiin erilaisia tapoja kommunikoida rakentavasti ja ratkaista konflikteja positiivisuuden kautta.

Jokaisessa ihmissuhteessa on vuorovaikutusta. Oli kyseessä sitten työkaverit, perhe tai ystävät niin taustalla löytyy vuorovaikutusta, siksi on tärkeää opetella sen jalot taidot. Suosittelen kirjaa kaikille, jotka haluavat kehittää kommunikaatiotaitojaan ja rakentaa parempia ihmissuhteita.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

You May Also Like…

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

Huomisen asiakas

Valitsin luettavaksi uuden asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen liittyvän kirjan "Huomisen asiakas". Kirja...

0 kommenttia

Lähetä kommentti