Premission marketing

Kirjoittaja: Verneri Anttila

6 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Permission marketing kirja 90 luvun lopulta jonka teoria on edelleen hyödyllinen tänäkin päivänä. Kirja pohjautuu vahvasti siihen miten kaksi erilaista markkinointi menetelmää toimii ja varsinkin miten permission markkinointi on hyödyllisempää.

Interruption markkinointi tulee kirjassa useasti esille sillä tarkoitetaan markkinointi menetelmää missä henkilö keskeytetään ja pyritään kääntämään tämän ajatus hetkellisesti omaan tuotteeseen. Tämä markkinointi malli on käytössä erittäin usealla yrityksellä. Se tuottaa ongelman jossa kuluttaja keskeytetään jatkuvasti ja erilaisten mainosten näkeminen ja kuuleminen alkaa olemaan kuluttajalle vain taustamelua.

Tätä ongelmaa on alettu korjata Godinin mukaan lähinnä markkinoimalla omituisissa paikoissa, vaihtamalla mainoksia usein ja tekemällä niistä viihdyttäviä sekä suoramarkkinoinnilla. Suoramarkkinoinnissakin on omat ongelmansa ihmisistä vain noin 5% vastaa niihin.

Godin vertaa Premission markkinointia treffeilyyn. Ensin pitää löytää ihminen joka on kiinnostunut tuotteesta. Sen jälkeen mennään ensi treffeille jossa hieman esittelet itseäsi mutta pää tarkoitus on päästä toisille treffeille. Toisilla treffeillä keskutellaan jo vähän syvemmin asioista kohdennetusti eikä tietenkään vain itsestään ja edelleen on tarkoitus päästä kolmansille treffeille. Kolmansilla treffeillä ruvetaan jo rakentamaan luottamusta ja kummallakin alkaa olemaan jo tietoa toisistaan ja nyt ollaankin jo valmiita tarjoamaan jotain molempia hyödyntävää. Tämän jälkeen asiakas on jo rakentanut luottamusta sinuun ja nyt pitää ylläpitää asiakas suhdetta. Ja ensikerralla kun asiakas tarvitsee jotain sinun alaltasi olet ensimmäinen jolle soitetaan. Eli homma toimii niin kuin avioliitto.

Tärkeintä tässä on löytää henkilöitä joita tuotteesi kiinnostaa eli markkinoinnin pitäisi olla erittäin asiakaslähtöistä. Tällöin ihminen vastaa todennäköisemmin mainokseesi. Tietenkin tämä kaikki vie paljon enemmän aikaa ja vaatii kärsivällisyyttä markkinoijalta. Tämä onkin syy minkä takia yritykset edelleenkin käyttävät Interruption markkinointia sillä näin saadaan tuloksia välittömästi. Mutta se ei ole viisasta pitkällä aikavälillä ja lisäksi se on yleensä kallista. Näenkin paljon yhtäläisyyksiä sissi markkinoinnissa ja permission markkinoinnissa.

Meidän kohdallamme mietinkin olisiko fiksumpaa keskittyä olemassa olevien asiakas suhteiden ylläpitämiseen. Tai no näin muutaman kuukauden jälkeen ehkä ennemminkin pitkäkestoisten asiakkaiden hankkimiseen. Mietinkin että ajaako akatemian asiakaskäynti politiikka tiimiyrityksiä jopa etsimään koko ajan ennemmin uusia asiakkaita kuin ylläpitämään vanhoja asiakas suhteita. Kyllähän akatemiallakin puhutaan paljon asiakas suhteiden ylläpidosta mutta voisiko jo markkinointi vaiheessa yrittää keskittyä siihen että tuleva asiakas olisikin pitkä aikainen. Siinä on tiimillenikin pohdittavaa pitäisi pystyä rakentamaan markkinointi malli joka toimii ikään kuin tunneli. Asiakas tuuttaa ennen kuin astuu sisään tunneliin ikään kuin kiinnostuksesta tuotteeseemme. Sisään päästyään asiakas matkustaa tyytyväisenä kanssamme tunnelin päätyyn asti. Tunnelin jälkeen kiskot kuitenkin jatkavat matkaansa kohti seuraavaa tunnelia jossa me taas odotamme. Ja näin tyytyväinen asiakas jatkaa matkaansa aina takaisin meidän luoksemme.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti