Pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi

Kirjoittaja: Juho Väre

21 syyskuun, 2023

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Alustus

Kirja nimeltä Pelastetaan strategia, pöytälaatikosta päivittäiseksi työkaveriksi kirja kertoo laajamittaisen strategia uudistuksen toteutuksesta askel askeleelta. Siksi haluan käydä tämän prosessin läpi meidän uudessa projektissamme, jossa tarkoitus on painattaa asiakkaan haluama kuva/teksti, hänen valitsemaan tekstiiliin.

Kirjan prosessi toimi Musti ja Mirri eläintarvike kaupan uudelleen muotoilussa, joten ei se pääse täysin kukoistamaan näin pienessä yhteydessä, mutta haluan tuoda prosessin eri kohdat esille, jotta prosessi jää dokumentoituna uudelleen käytettävään ja selitettyyn muotoon.

Ymmärrys

Missä olemme, on ensimmäiseksi ilmoille heitettävä kysymys? Me Guudilla aloitimme projekti ryhmällä, johon kuului kolme jäsentä, joista jokainen omasi vaikeuksia keskittyä sekä emme yksinkertaisesti päässeet samalla kartalle asioista. Lisäksi ideoita oli liian paljon eikä niitä päässyt viemään eteenpäin, kun aina tuli joku uusi idea edellisen tielle ja silloin ajattelutyö suuntautui tähän uuteen. Näin jatkui pitkään ja kuvio toisti itseään.

Tiesimme jatkuvasti, että mitä pitäisi tehdä. Silti asiat junnasivat paikallaa kolmen ihmisen eriaikataulujen ja oma-aloitteisuuden puutteen takia. Lisäksi rohkeus edetä uupui tekemisestä.

Näkemys

Paras suunta viedä yritystämme on myydä palveluamme esimerkiksi artisteille, vaikuttajille ja muille henkilöbrändin omaaville, jotka voivat jälleenmyydä painattamiamme asioita. Näin ollen saamme loistavaa orgaanista markkinointia sekä parempaa tuottoa.

Mietitään, että artisti tilaa meiltä 10 T-paitaa, jotka hän myy kuuntelijoillensa, meiltä hän tilaa tyhjän paidan, josta emme veloita välistä 5,90 € + painatuksen taakse 5 €+ALV = asiakkaalle tämä maksaa 10,90 €+ALV, mutta koska hän myy näitä eteenpäin veloittaen esimerkiksi 25 € niin voimme veloittaa itsellemme hyvän katteen ja silti asiakaskin jää plussan puolelle.

Vastaus kysymykseen, mihin tulevaisuuden kilpailuun ja toimintaympäristöön valmennamme yritystämme? Haluamme viedä yritystä säilyttäen sen ketteryyden markkinoille, jossa sana kiertää luontaisesti ja on mahdollisuus pitää asiakaslähtöisyys.

Kun säilytämme ketteryyden, voimme taata asiakkaalle henkilökohtaisen kokemuksen, keskustellen prosessista ja ottaen hänen ajankohtaiset ajatuksensa huomioon jatkuvasti.

Valinnat

Tärkeimmästä päästä oleva asia on pitää hinta kilpailukykyisenä ja prosessi asiakaslähtöisenä, emme tähtää olemaan nopea nettikauppa, jossa (Drag and Drop), tyylillä tilaat haluamallasi painatuksella vaatteen, vaan pyrimme yhdessä suunnittelemaan kohtaa, johon haluttu printti tulee ja mahdollisesti ehdotetaan vaihtoehtoja. Tietenkin on tarkoitus päästä johonkin lopputulokseen, ettemme jatkuvasti pidä palaveria samasta paidasta, mutta haluamme asiakkaan mukaan suunnitteluun.

Hinta on pysyttävä aluksi pienempänä kuin kilpailijoilla. saavutettuamme tilanteen, jossa ei tuotetta tarvitse asiakkaalle myydä vaan se tuo niin paljon arvoa, että asiakas lähestyy pääasiassa meitä tai pienen keskustelun päässä, voimme hintaa nostaa kohtuudella.

Omintakeisuutta tuo asiakkaan saama henkilökohtainen kokemus. Haluamme asiakkaan tuntevan samanlaista kohtelua kuin räätälillä, jossa tuote tehdään asiakkaalle, eikä rahantoivossa mahdollisimman nopeasti. Tietenkin tämä edellyttää helpotettua prosessia asiakkaalle. Siksi meillä on tietyt asiat jo etukäteen tiedossa, mitä kysymme asiakkaalta ja ehdotuksia malleista.

Toteutus

Isoin rutiini, jonka uusi jäsen toi tullessaan ja on pysytettävä meidän liiketoimintaamme, on ysinkertaisesti päätökset. Olemme kärsineet suunnittelun ylianalysoinnista ja emme ole päässeet tarpeeksi hyviin päätöksiin, jotka pitävät. Tästä syystä jokaisen palaverin aikana täytyy tehdä päätökset ja vielä henkilöllistää nämä, eli jokainen saa oman tehtävän hoidettavaksi. Nämä kuitenkin tulee olemaan liittyviä asiakkaisiin, projektiin, prosessiin ja ylipäätänsä viedä meitä eteenpäin välillisesti tai suoraan.

Olemme asettaneet tavoitteen myydä ensimmäisen puoliskon aikana 100 tuotetta ja tämä on helppo, sekä vielä motivoiva mittari seurata.

Painatuslaitteiden takaisin maksun priorisointi on myös yksi. Haluamme saada laitteista tulleet velat kuitatuksi ja rakentaa samalla brändiä.

Loppu sanat

Lopuksi haluan kirjoittaen pohtia ylipäätänsä strategiaa yrityksillä. Kilpailu jokaisella kentällä on kova, niin urheilussa kuin myös yritysmaailmassa. Siellä ratkaisevat tekijä menestyjien ja menestymättä jääneiden välillä on hiuksen hieno. Strategian pakottaminen jatkuvasti tekemiseen voi olla iso tekijä ja sitäkin vielä isompi on sen muokkaaminen, kun on todettu Akilleksen kantapäitä.

Keskityn jatkuvasti siihen, miten hieron matkasta menestykseen ja tavoitteistani kirkkaita. Pakotan itseni niin henkilökohtaisessa elämässä, kuin myös työrintamalla tekemään strategiasta eli polusta maaliin pakkomielteisen kehitystyön. En halua jäädä tyhjin käsin, vaan ihailen ihmisiä, jotka osaavat jatkaa tekemistä saavutettuaan tietyn pisteen.

You May Also Like…

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti