Pienin askelin kohti suurempaa

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Tehokkuuden taika

Lähdeteoksen kirjoittaja: Leo Stranius

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin Leo Straniuksen kirjan ”Tehokkuuden taika: Näin voit elää enemmän”. Tämä oli mielestäni mukavaa kuunneltavaa varsinkin muutamien tietokirjojen jälkeen. Sain erilaista kuunneltavaa, josta otin paljon muistiinpanoja.

Rutiinit ja tottumukset

Miten toimia tehokkaasti? Ensimmäisenä rutiinit nostettiin esille ja itse koen tämän täysin oikeaksi. Rutiinien kautta teet asioita enemmän. ”Kaikkeen tottuu” on yksi ajatuskuvistani. Rutiinien kautta saadaan myös tekemiset päivittäiseksi. Omat tottumukset sopivat tähän kanssa. Esimerkiksi, jos totuttelet käymään omalla epämukavuusalueellasi usein, niin siinä ei ole sitten niin isoa kynnystä aloittaa tai kokeilla. Jos taas pysyy omalla mukavuusalueella, niin ei siitä helposti vaihda tai kokeile muualle. Itselläni on paljon tottumuksia ja asioita mitkä haluan tehdä juuri niin kuin teen, koska se on minulle mukavin tapa. Rutiinit eivät ole minulla vahvat. Jossain vaiheessa oli kun arkenikin oli sen mukaista, mutta heti kun on ollut mahdollisuus venyä tai joustaa siitä, niin olen aika usein sen sitten tehnyt. Omiin rutiineihin voi tehdä pikkuaskelin muutosta. Esimerkiksi petaamalla sängyn. Ei se vie paljoa aikaa, mutta kun sen tottuu tekemään, niin se alkaa tulemaan luontaisesti tehtyä ilman ylimääräistä ajatusta. Tavallaan automaattisesti. Rutiineihinkin tottuu ja sen jälkeen siitä tulee omaa mukavuusaluetta. Tuleeko sitä siis haastaa aika ajoin? Näin itse uskon, koska tapojen ja toimintatapojen kehittäminen ei ole ikinä huonoksi.

Aikaa ei voi hallita

Kirjassa aika käsitellään heti alkuun resurssina, jota meillä kaikilla on yhtä paljon käytössä teoriassa. Tämä oli hauska ajatus mielestäni. Tässä tuodaan esille se, että ihan sama kuka olet ja mistä päin, meillä on saman verran aikaa käytössä tehdä mitä haluamme. Poikkeus on se, miten sen käytät. Nukkuminen nyt on pakollista, mutta muuten on aikaa, jonka voi itse hyödyntää kuinka sen tahtoo. Kalenterin käyttö on hyödyllinen keino maksimoida oman aikansa käytön. Siinä näkee tyhjät ja täytetyt aikavälit, milloin on mitäkin itsellä tulossa.

Tee merkityksellisiä asioita

Tässä tuotiin esille se, että tee mitkä itse koet merkitykselliseksi. Esimerkki kirjassa oli liittyen siihen, että odotatko viikonloppua enemmän kuin töitä ja aina kun työt jatkuvat niin vituttaa. Ei silloin tietenkään ole itselle mielenkiintoista tekemistä ja se ei motivoi. Tai no jos suunta on, että tätä tekee hetken aikaa ja koko ajan on tähtäin muualle ja sen eteen tekee asioita samalla. Siinä kohtaa on tehty päätös, miten on paras toimia ennen kuin pääsee sinne, minne haluaakin. On siis tärkeää tehdä kiinnostavia asioita. Itse olen akatemian aikana, ollut aika tarkka siitä mitä teen, mutta koen olleeni liian tarkka. Minulla olisi ollut paljon aikaa tehdä erilaisia juttuja, mitkä eivät olleet täysin omaa kiinnostustani. Omat projektini ovat pitkälti olleet itselle kiinnostavia, koska olen joka kerta innostunut lähtemään sitä viemään eteenpäin työtuntien määrästä viis. Nyt kun vaatteita teen, niin innokkuuteni on korkealla, mutta uskallus ei. Olen hyvin varovainen mitä teen ja kritisoin sitä jatkuvasti. Sitä sen myöskään ei pitäisi olla. Oman tekemisen kritisointi on tarpeen kyllä, mutta liika on liikaa. Niin kuin yhdessä aikaisemmassa reflektiossa mainitsinkin, niin yksi merkityksellinen tapahtuma on tulossa. YleXPop nyt kesänalussa. Se tuntuu niin isolta tapahtumalta näin pienellä brändille kuin Levaeclothing, joten tavoitteet ovat korkealla. Tämä varmasti tuo liikettä niveliin jatkossa.

Toinen maininta oli, että se mikä on sinulle merkityksellistä, niin käytä siihen 10 000 tuntia. Tämän olen kuullut ennenkin. ”Harjoitus tekee mestarin.” Tunteja on paljon tiedossa, mutta tämän määrän kautta yritän motivoida itseäni tekemään jotain erilaisia kokeiluja silloin kun mitään muuta ei ole menossa, jotta vain teen ja opin.

Kirjassa käytetyt viisi muistisääntöä tavoitteiden motivointiin.

1. ”Innostus, energia ja positiivisuus.”

Innostuksen ja positiivisuuden kautta ruokitaan yleistä jaksamista jokaisessa hetkessä. Oli se kävely kauppaan, ruokailuhetki tai pieni tauko. Vaikka asiat olisivat heikommin, voit itse vaikuttaa olemukseesi ja miten toimit.

2. ”Rikastava vuorovaikutus.”

Tässä kohtaa tuodaan esille, se miten tapaat ihmisiä. Jokapäiväinen vuorovaikutus. Millaisen fiiliksen haluat, että jätä ihmisille, kun olet heidät kohdannut ja käynyt lyhyen tai pidemmän keskustelun? Todennäköisesti jokainen haluaa jättää hyvän vaikutelman. Tämä on niin jokapäiväistä itselleni, että en pysähdy juurikaan miettimään sitä. Ylipäätään yritän aina olla mukava, mutta miten käyttäytyisin eri lailla, jos käytän pienen ajan tämän pohtimiseen ja pidän asiaa mielessä? Tästä voisi tehdä kokeilun.

3. ”Oppiminen.”

Otin tämän osan täysin jokapäiväisen oppimisen kannalta. Aloin pohtia miten yritän haastaa tai parantaa oppimisiani joka päivä. Vaikka tekisin jotain minkä olen tehnyt satoja kertoja, niin voinko tehdä sen eri lailla tai paremmin? Voin olla enemmän tarkkana tässäkin. Ja ylipäätään pitkällä tähtäimellä tässä olisi hyvä, jos kirjaa ylös kaiken miten on eri lailla toiminut tai muuta vastaava.

4. ”Kiitollisuus.”

Tässä kohdassa tuotiin esille ympärilläsi olevat ihmiset. Kuinka voit osoittaa heille kiitollisuutta tukemisestasi. Sekin menee nopeasti ohi, eikä sitä jälkikäteen jää miettimään. Kun vain puhut omista asioistasi esimerkiksi, niin saat jonkinlaisen vastauksen tai palautteen, sekä pääset puhumaan. Puhuminen esimerkiksi stressaavista asioista lievittää taakkaa. Pienistä asioista rakentuu koko keko. En osaa suoraan heijastaa tätä arkeeni, mutta koen tämän kehityskohteeksi.

5. ”Vierailu epämukavuusalueella.”

Olen itse todella avoin epämukavuusalueelle aika ajoittain. Olen todella mukavuuden haluinen, mutta tykkään touhuta uusia asioita. Joskus vaan on sellaisia jaksoja, että en vain jaksa ylimääräistä. Se riippuu pitkälti täysin hetkestä ja fiiliksestäni. Olen todella hetkessä elävä persoona varsinkin epämukavuusalueen suhteen.

Kokonaisuutena, nämä ovat mielestäni hyviä muistisääntöjä. Päätin jo kolmannen vaiheen kohdalla, että teen tämän listan kanssa yhden toimintatavan mitä Veke, joskus mainitsi. Se, että hetken käytän näiden lukemiseen ja pohtimiseen joka ilta ennen nukkumaanmenoa. Mutta teen siinä ajallisen poikkeuksen. Koska minulla on nyt menossa muistutus ja kalenteri kokeilutkin, niin liitän muistisäännöt muistutuksiini ja ne näkyvät aina ruudullani, kun puhelimen ensimmäisenä avaan. Yritän pitää sitä vähintään viikon, mutta niin pitkään, kunnes koen, että olen saanut näkyvää muutosta.

You May Also Like…

Somevaikuttajaksi!

(Markkinoinnin koulutusohjelma) Viimeaikoina somevaikuttajan työ on kiehtonut minua, siksi päätin lukea Emmi Lehtomaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti