Arjenhallinta

Kirjoittaja: Jim Leväsluoto

7 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Grip

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ville-Veikko Niemelä

Teoriapisteet: 2

Luin kirjan ”Grip. Miten hallitset viikkoasi, vuottasi ja elämääsi”, jonka on kirjoittanut Ville-Veikko Niemelä.

Otin tämän kirjan heti reflektoimiseen viikon ja elämän kannalta. Vuosi asteikko tuntui mielestäni niin kaukaiselta ajatukselta, että en olisi mahdollisesti siitä saanut mitään isompaa irti. Vuoteni hallitseminen alkaa kumminkin viikoista, joten ei varmasti huono näinkään.

Viikon hallitseminen. Se sai mielenkiintoni. Matkalla lukemista heti tarttui vastaan priorisointi. Tavallaan olisin toivonut, että tätä ei olisi tullut, koska oma priorisointini on heikkoa. En osaa nostaa asioita tärkeysjärjestykseen. Enemmänkin teen päässäni ja paperille tehtävälistaa ja kaikki on samalla viivalla. Se turhauttaa, koska sitten kun alan tekemään jotain jään vain pohtimaan, että onko tämä järkevin nyt tehdä vai jotain muuta. Tärkeyslista olisi hyvä tapa saada tekemisiin järjestystä eikä vain pitää niitä mielessä. Tässä minulla on valtavasti kehitettävää. Tekemisien priorisointi auttaisi minulla stressiin ja tekemisiin suoraan. Paljon muutakin hyötyä siitä olisi muun muassa en tuhlaisi aikaa turhaan pähkäilyyn, epäröimiseen ja kritisointiin. Sitä kun teen paljon niin se ei myöskään kauheasti innosta. Koko ajan vain mietin, että teen asiat väärässä ”järjestyksessä”, joten vain häiritsen tällä omaa ajatustani ja sen kautta tekemistä.

Ajankäyttö on myöskin kehityskohteenani. Ajallisesti en toimi parhaani mukaan. Kun vain innostun tekemään jotain niin teen vaan. En osaa tauottaa, tehdä samalla muuta tai väleissä yms. Sitten jos saatan pitää tauon niin yleensä se venähtää ja joskus todella paljon. ”Lapsi on terve, kun se leikkii, mutta sairas jos ei osaa lopettaa.” Tämä on vanha lausahdus, jota olen kuullut ja jotenkin vain se vieläkin tuntuu samalta ja kertoo minusta. Iso aloittamisen vaikeus minulla on, mutta kun sen ylitän niin teen hurjasti hommia. Jos pidän tauon niin sitten on uusi aloittaminen tiedossa. Se on hankalaa. En ole tähän löytänyt vielä mitään hyvää tapaa ylittää se vaikeus. Pääasiana on se, että kun fiilikseni on hyvä, niin aloitan matalammalla kynnyksellä. Ja jos tekeminen on mieleistä niin se on vieläkin matalampi. Joten, siihen asioiden aloittamiseen menee minulla paljon aikaa.

Kalenteria kirjassa suositeltiin todella vahvasti käyttämään. Olen pyrkinyt siihen ja siinä on paljon ollut edistystä. Olen koko vuoden aikana käyttänyt melkeinpä joka päivä kalenteria, mutta nyt viimeiset pari viikkoa se on täysin unohtunut. Sen jälkeen olen alkanut pohtimaan sitä, että vaihtaisinko puhelimeni kalenteriin. Se olisi aina mukana ja se muistuttaa asioita, jotka tulen varmasti vilkaisemaan myös puoli vahingossa. Siitä olisi paljon enemmän hyötyä minulle. Näen todella paljon vahvuuksia siinä, että käyttäisin puhelimeni kalenteria yli paperisen kalenterin. En unohtaisi sitä. Muistutukset. Helppokäyttöisyys. Korjaukset. Tila. Siinä oli muutama esimerkki miksi olisi minulle parempi. Sitten tulee tietenkin vaikea kysymys. Puhelimen oma kalenteri vai Google vai jokin muu? En osaa sanoa vielä, ehkä pitäisi kokeilla muutamia erilaisia ja saada sitä kautta löydettyä myös innostus. Jos jokin appi esimerkiksi on sen verta kätevä, että ihan innostuisin sen käytöstä. Reflektioni keskeytyi, koska kirjasin juuri kolmeen eri kalenteriin kaikki menoni ja tapahtumat yms. Kokeilen mistä pidän eniten. No ainakin meni nopeasti käytäntöön, mutta siinä taas keskityin muuhun kuin reflektoimiseen.

Älä luota muistiisi. On mitä kirjassa moneen otteeseen otetaan esille. Siihen apukeinona nostetaan juuri kalenteria ja tehtävälistaa. Otin myös Applen oman Reminders applikaation käyttöön tehtävälistanani. Jos minulla on paljon tehtävää, varsinkin samalle päivälle niin on todella hankalaa muistaa kaikki. Usein unohdan ne kaikki nopeimmin tehtävät asiat ja ne ei kaikista mieluisimmat asiat. Nyt nostan niitä esille ja ne läimähtävät aina muistutuksena itselleni, kun vilkaisen puhelintani. Tästä varmasti tulee olemaan hyötyä. Huomasin samalla, että viimeisin muistutukseni oli hammaslääkärin varaaminen noin viisi kuukautta sitten. No se on unohtunut. Samassa applikaatiossa oli käytössä merkintätaulukko muistutuksen tärkeydelle. Ehkä tämä tulee olemaan yksi tavoistani järjestää ne tärkeysjärjestykseen. Mahdollisesti. Kokeilen ja kehitän.

Reflektoi kalenterin, muistutuksien, ajanhallinnan ja priorisoinnin käyttöäsi viikoittain. En ole varmaan ikinä reflektoinut tai jäänyt jälkikäteen pohtimaan mitään tällaista. Onko siitä sitten hyötyä? Jos kokeiluni toimii niin miksi jäädä miettimään? Ehkäpä tällä haetaan takaa sitä, että voi parannella niiden käyttöä. Vähän tsempata tekemään paremmin ja säännöllisemmin. En tiedä varmaksi, miten se toimii kohdallani, mutta järjestin jo ajan kalenteriin tasan viikon päästä, että käytän puoli tuntia katsoakseni alkanutta kokeiluani.

You May Also Like…

Et taida kuunnella

Kuunteleminen on taito, jonka nykyään yhä harvempi taitaa. Vaikka puhe on maailmassa lisääntynyt, kuunteleminen ei...

0 kommenttia

Lähetä kommentti