Pieni kirja johtamisesta

Kirjoittaja: Susanna Soini

22 marraskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Aivan ihana Pieni kirja johtamisesta koostuu 104 sivusta, mikä kokoaa kansiensa väliin monia oppeja johtamiseen liittyen.

Kirjassa on ihan älyttömästi hyviä oppeja ja siitä saa todella paljon irti. Ensimmäistä kertaa esseetä kirjoittaessani istuin koneen äärellä ensimmäisen tunnin katsoen vain kirjoittamiani lauseita kirjasta ylös, enkä saa niiden lisäksi yhtään järkevää tekstiä ruudulle aikaiseksi. Tuntuu, että kirjassa on niin paljon hyviä juttuja, etten tiedä mistä aloittaa purkamaan tätä. Listaan alle lauseita mitkä rustasin kirjasta ylös ja avaan omaa ajatustani näistä:

” Et voi motivoida sellaista ihmistä, joka ei halua motivoitua”

Niin karulta kuin se kuulostaakin, niin tämä on aivan totta. Voimme auttaa sekä ohjata motivaation löytämisessä mutta emme voi tuoda motivaatiota ihmiseen kuka ei sitä halua. Työilmapiirillä on vahva vaikutus työntekijöiden motivaatioon. Motivaatiolla taas vaikutusta työyhteisön ilmapiirin, työn tulokseen ja menestymiseen. Johtajan tehtävä on kannustaa ja antaa jokaiselle syy tehdä työtä. Kun jokaisella on syy tehdä työtä, kulkee se käsikädessä motivaation kanssa. Motivaatio on vaikea rakentaa, mutta helppo hävittää.

 

”Anna palautetta ja pyydä sitä myös omasta toiminnastasi”

Koen, että hyvä johtaja osaa antaa palautetta ja myös pyytää sitä omasta toiminnastaan aika ajoin. Hän pystyy palautteiden ansiosta kehittämään omaa toimintaansa ja pienin askelin muovaamaan itsestänsä parempaa johtajaa.

Meillä oli tiimin kanssa palautetreenit viikko sitten ja olin suunnitellut sinne päälliköiden palauteosion. Tajusin palautteita lukiessani, kuinka hyvä juttu oli pyytää palautetta. Nyt tiedän missä toimin hyvin, missä huonosti ja missä ehdottomasti pitää parantaa. Oli myös kiva saada tietää, mitä ihmiset kaipaavat toiminnassani. Näiden ansiosta pystyn parantamaan toimintaani ja ottamaan kaiken irti viimeisestä puolesta vuodesta talouspäällikön roolissa.

 

”Työsi on ennen kaikkea ristiriitojen ja ongelmien ratkomista”

Sitähän se on. Ratkaiset organisaatiossa tai tiimissä eteen tulevia ongelmia. Katsot, että kaikki sujuu mutkitta ja teet muiden töistä helpompaa sekä sujuvampaa. Älä kuitenkaan ratkaise muiden ongelmia silloin, kun he voivat ratkaista itse omat ongelmansa. Lisäksi pitää muistaa, että et voi ratkaista ongelmaa ennekuin ymmärrät ja tiedostat sen olemassaolon.

 

”Pomolla pitää olla paksu nahka ja pitkä pinna”

Sinun pitää asennoitua siihen, että ihmiset tulevat kertomaan sinulle huolesi. Sinun on kestettävä kritiikkiä ja hyväksyä kaikki mitä vastaan tulee- vaikka se olisikin kohtuutonta. Vaikeissa tilanteissa on myös mietittävä rakentavasti sanomisesi. Et voi huutaa tai menettää pinnaasi. Sinulta vaaditaan rauhallisuutta.

 

 

”Mieti mitä kaikkea voit delegoida tai siirtää eteenpäin. Hyvät esimiehet tekevät itsestänsä tarpeettomiksi ”

Johtajien isoimpia haasteita on delegoida tehtäviänsä eteenpäin. Tämä johtuneen luottamuspulasta työntekijöitä kohtaan tai vahvasta ajatuksesta tehdä kaikki työt ennemmin itse. Pitää osata ajatella eri tavalla ja jakaa vastuuta esimerkiksi tiimeille.

 

”Pyydä virheistäsi anteeksi”

Ole nöyrä. Sinäkin teet virheitä. Kaikki me tehdään virheitä, emmehän me mitään robotteja olla. Mikä virheiden teon jälkeen erottaa kanat akanoista on se, että osa osaa pyytää virheitään anteeksi kun toinen puoli lakaisee virheensä maton alle, toivoen, ettei niitä koskaan sieltä oteta enää esille. Vaatii rohkeutta myöntää virheensä muille.

 

”Jos saat kaikki sitoutettua, jokaisesta voi tulla hyvä, ja hyvistä voi tulla parhaita”

Huipputiimin yksi kriteereistä on, että jokainen tiimin jäsen on sitoutunut. Sitoutuneisuus on yksi tiimin peruspilareista ja ilman sitä tiimi ei kasva täyteen kukoistukseensa. Sitoutuneisuus on myös yksi yrityksien haastavimmista ongelmista. Johtaja pystyy nostattamaan työntekijän sitoutuneisuutta motivoivalla johtamisella, antamalla tilaa kehittymiselle ja palkitsemalla työntekijöitä onnistuneista suorituksista.

 

”Olet palveluammatissa”

Johtajana teet töitä toisten eteen, keräät onnistumisia ja vastaa siitä, että näitä onnistumisia tulisi mahdollisimman paljon.  Onnistumisien eteen johtaja tekee paljon töitä. Hänen on tunnettava työntekijänsä, tiedettävä heidän vahvuudet sekä heikkoudet ja oltava tietoinen heidän yksilöllisistä tarpeista. Hyvä johtaja pystyy astumaan korokkeeltansa alas ja olemaan läsnä tässä ja nyt.

”Kukaan ei kiitä sinua siitä, että ajat itsesi piippuun”

Muista pitää huoli omasta hyvinvoinnistasi, koska sitä ei kukaan hoida puolestasi. Opettele delegoimaan kaikki tarvittava, jolloin saat lisäaikaa sinulle tärkeisiin asioihin. Käytä aikaasi aikatauluttamiseen ja opettele sanomaan ei. Hyvä johtaja tuntee rajansa ja huolehtii monipuolisesti hyvinvoinnistaan.  Terveyden laiminlyönnillä et pysty tekemään kunnolla töitä taikka kehittämään itseäsi.

 

”Mielen lepuuttamisen taito ja kyky tyhjentää se kaikista huolista on varmasti yksi suurmiesten tarmokkuuden salaisuuksia” – J A  Hadfield

 

 

Kirjan luettuani jäin lopuksi pohtimaan kuinka haastava on oikeasti olla hyvä taikka erinomainen johtaja? Onko kukaan oikeasti täydellinen? Tulen yrittäjäperheestä ja olen vuosien saatossa nähnyt paljon erilaisia toimintatapoja johtaa. Tiedän millainen johtaja en halua olla ja rakennan koko ajan mieleeni kuvaa millainen haluan olla. Opin tästäkin kirjasta paljon ja tulen hyödyntämään opittua mm. tämän vuoden talouspäällikön roolissa tiimissämme.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti