Permission marketing

Kirjoittaja: Pekka Martinmäki

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Kuuntelin Seth Godinin kirjan Permission Marketing, joka käsittelee kahta markkinoinnin tyyliä. Se on kirjoitettu yli 20 vuotta sitten, mutta sen käsittelemät asiat ovat yhä tärkeitä markkinoinnin suunnittelussa.

 

Interruption Marketing

Interruption marketing on suomeksi käännettynä keskeytysmarkkinointia. Tätä kohtaamme kaikki päivittäin televisiossa, verkossa ja muissa kanavissa. Tässä markkinoinnin tyylissä on tarkoituksena keskeyttää se mitä ikinä asiakas onkaan tekemässä ja kiinnittää huomio mainostettuun tuotteeseen. Huomiota ei kuitenkaan onnistu pitämään kauaa ja jo kertaalleen nähty mainos ei jaksa enää kiinnostaa toisella kerralla. Sen vuoksi markkinoijat tekevät jatkuvasti uusia mainoksia ja suuria investointeja erottuakseen.

Erottuakseen mainoksia laitetaan erikoisiin paikkoihin, niihin palkataan kuuluisia ohjaajia ja niistä saatetaan tehdä niin sanotusti ärsyttäviä. Kaikki varmasti muistavat ainakin yhden todella ärsyttävän mainoksen, mutta muistavatko todella hyvää mainosta.  Tämän tyyppiset mainokset ympäröivät meitä jatkuvasti ja niistä tulee pikkuhiljaa vain taustamelua, jota ei enää huomioi ollenkaan. Esimerkiksi mainokset Googlessa. Itse Googlea käyttäessäni kelaan aina mainoksien alapuolelle löytääkseni parhaan tuloksen haulleni.

 

Permission Marketing

Permission marketing on suomeksi käännettynä lupamarkkinointia, jossa kuluttajat voivat päättää haluavatko olla markkinoinnin kohteena. Valinnan tekeminen saattaa johtaa parempaan sitoutumiseen, kuin keskeytysmarkkinoinnissa. Lupamarkkinoinnin kannattajat pitävät tätä tehokkaampana markkinoinnin keinona, mutta silti lupamarkkinointikin alkaa ensin keskeytysmarkkinoinnista.

Lupamarkkinointia voi kuvata treffeillä käymiseen. Ensimmäisillä treffeillä tarkoitus on luoda hyvä ensivaikutelma ja esitellä itsensä, jotta pääsisi toisille treffeille. Toisilla treffeillä voi enemmän kertoa tuotteesta ja sen tuomasta hyödystä asiakkaalle, koska asiakas on päättänyt haluavansa kuulla lisää. Kolmansilla treffeillä on jo syntynyt luottamusta asiakkaan ja tuotteen tarjoajan välille. Tässä vaiheessa kaupan tekeminen on huomattavasti helpompaa verrattuna ensimmäiseen tapaamiseen.

Godin vertaa tätä myös siemeniin ja veteen. Sinulla on 100 siementä ja vettä, jolla voit kastella 100 siementä kerran. Kerran kasteltu siemen ei välttämättä kasva. Siksi on järkevämpää hylätä 80 siementä ja keskittää kastelu 20 siemeneen. Tämä tuottaa todennäköisemmin 20 kukkaa kuin kaikkien kastelu kerran.

 

Pohdinta

Kirja selkeytti asiakaslähtöistä markkinointia minulle ja sitä että asiakasta hankkiessa voi joutua tekemään tappiota, mutta lopulta se maksaa itsensä takaisin. Kirja painotti asiakkaan tuntemista ennen kaupan tekoa ja siitä uskon olevan hyötyä omissa asiakassuhteissani. Pitäisi pyrkiä tekemään laadukkaampia asiakkaita ja keskittyä vähemmän niiden määrään.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti