Permission marketing

Kirjoittaja: Minka Paananen

28 helmikuun, 2021

Lähdeteos: Permission marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Seth Codin

Teoriapisteet: 2

Permission marketing (lupamarkkinointi) tarkoittaa markkinointikeinoa, jossa uudet asiakkaat antavat suostumuksensa markkinoinnille. Yleisempi markkinoinnin keino on interruption marketing (keskeytysmarkkinointi), joka ilmenee nimensä mukaisesti keskeytyksinä. Youtube-videon keskeytyminen tai iltapäivälehden jutun keskellä hyppivät mainokset ovatkin monen mielestä ärsyttäviä. Keskeytysmarkkinointi on aggressiivista ja saavuttaa sinut, vaikket sitä haluaisikaan. Lupamarkkinointi sen sijaan perustuu luottamukseen ja asiakas haluaa saada tietoa tuotteesta tai palvelusta, eikä sitä tarvitse tyrkyttää. 

Luottamus 

Asiakkaan ja yrityksen välisen luottamuksen voi saavuttaa, kuten missä tahansa ihmissuhteessa. Täytyy ensin tutustua rauhassa, ennen kuin toiseen on edes mahdollista luottaa. Prosessia voi nopeuttaa esimerkiksi seuraavilla keinoilla. Jaa tarinasi. Kun annat jotain henkilökohtaista, asiakkaalle tulee sellainen olo, että sinä luotat häneen, jolloin hänenkin on helpompi luottaa sinuun. Korosta sitä, kuinka hyviä etuja voit asiakkaalle tarjota. Tarjoa myös jotain konkreettista ja hyödyllistä. Ilmaisnäyte tai lahja ovat hyviä keinoja jäädä mieleen ja ainakin itselleni tulee aina hyvä mieli sellaisesta. Vaaditaan kuitenkin useita hyviä kokemuksia ja paljon aikaa, ennen kuin asiakkaan luottamus on ansaittu ja juuri sinun yrityksesi on se, minkä asiakas haluaa valita tarpeen tullen. Myyjän tulee pidettävä koko ajan mielessä, että pääasia ei ole tuotteen myyminen, vaan nimenomaan luottamuksen saavuttaminen. Kun luottamus on saatu rakennettua, myyntitapahtuma tulee, kuin luonnostaan. 

Suostumus 

Kun luottamusta yrityksen ja asiakkaan välillä alkaa kertymään, asiakas saattaa jopa itse pyytää lisätietoja yrityksestä, esimerkiksi uutiskirjeen muodossa. Tällöin hän on antanut suostumuksensa markkinoinnille ja se on toivottua. Uutiskirje tulee paljon suuremmalla todennäköisyydellä luettua tässä tilanteessa, kuin jos se olisi tullut pyytämättä. 

Markkinoinnille annettua lupaa ajatellaan lupamarkkinoinnin näkökulmasta etuoikeutena. Keskeytysmarkkinoinnissa taas vaaditaan oikeutta markkinoida ja lupaa ei edes kaivata. Liian hyökkäävää markkinointia kohtaan herää vain turhautumisen tunne, eikä se johda pidempiaikaiseen asiakassuhteeseen. 

Lupamarkkinoinnin keinoja 

Myyjä voi tarjota palveluaan esimerkiksi seuraavilla kahdella tavalla. Hän voi pyytää asiakkaalta lupaa avustaa tätä, esimerkiksi antamalla tälle hyödyllisiä tietoja, jotka auttavat asiassa eteenpäin. Jos myyjä kuitenkin epäonnistuu ja antaa asiakkaalle hyödytöntä informaatiota ja haaskaa tämän aikaa, asiakkaan kokemus huononee.  Se ei onneksi aina tarkoita asiakassuhteen päättymistä, mutta onnistunutkaan kokemus ei takaa yhteistä jatkoa. Toinen vaihtoehto on pyytää lupaa tehdä ostopäätöksiä asiakkaan puolesta, jolloin asiakas todennäköisesti luottaa myyjään lähes täysin. Jälkimmäisessä on suurempi riski, mutta jos myyjä todella tuntee asiakkaansa ja tietää mitä tekee, mahdollisuus upeaan asiakassuhteeseen onnistuneen kokemuksen jälkeen on lähes 100 % varma. 

Kun lopputulos vastaa asiakkaan odotuksia, on personoitu sekä sovitun mukainen, on vireillä hyvä mahdollisuus uskolliseen ja pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen. 

Onixian markkinointi 

Projektiemme markkinointi on perustunut lähinnä siihen, että seuraajamme ovat tehneet tietoisen päätöksen seuraamalla sivua, jolloin kyseessä on minun näkökulmastani lupamarkkinointi. Sen sijaan suuriin Facebook-ryhmiin jaetut postaukset menevät keskeytysmarkkinoinnin puolelle, sillä ryhmien jäsenet eivät ole pyytäneet erikseen Kahvila Tilkun mainoksia. Samoin maksettu markkinointi Facebookissa ja Instagramissa on keskeytysmarkkinointia. Pitääkin alkaa markkinointisolumme kanssa miettimään, miten voimme Onixiassa lisätä potentiaalisten asiakkaiden luottamusta meitä ja projektejamme kohtaan. 

You May Also Like…

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

0 kommenttia

Lähetä kommentti