Permission marketing (lupamarkkinointi) tarkoittaa markkinointikeinoa, jossa uudet asiakkaat antavat suostumuksensa markkinoinnille. Yleisempi markkinoinnin keino on interruption marketing (keskeytysmarkkinointi), joka ilmenee nimensä mukaisesti keskeytyksinä. Youtube-videon keskeytyminen tai iltapäivälehden jutun keskellä hyppivät mainokset ovat monen mielestä ärsyttäviä. Markkinointi on aggressiivista ja saavuttaa sinut, vaikket sitä haluaisikaan. Lupamarkkinointi sen sijaan perustuu luottamukseen ja asiakas haluaa saada tietoa tuotteesta tai palvelusta, eikä sitä edes tarvitse tyrkyttää.
Luottamus
Luottamuksen voi saavuttaa, kuten missä tahansa ihmissuhteessa. Täytyy ensin tutustua rauhassa, ennen kuin toiseen on edes mahdollista luottaa. Prosessia voi nopeuttaa esimerkiksi seuraavilla keinoilla. Jaa tarinasi. Kun annat jotain henkilökohtaista, asiakkaalle tulee sellainen olo, että sinä luotat häneen, jolloin hänenkin on helpompi luottaa sinuun. Korosta sitä, kuinka hyviä etuja voit asiakkaalle tarjota. Tarjoa myös jotain konkreettista ja hyödyllistä. Ilmaisnäyte tai lahja ovat hyviä keinoja jäädä mieleen ja ainakin itselleni tulee aina hyvä mieli sellaisesta. Vaaditaan kuitenkin useita hyviä kokemuksia ja paljon aikaa, ennen kuin asiakkaan luottamus on ansaittu ja juuri sinun yrityksesi on se, minkä asiakas haluaa valita tarpeen tullen. Myyjän tulee pidettävä koko ajan mielessä, että pääasia ei ole tuotteen myyminen, vaan nimenomaan luottamuksen saavuttaminen. Myynti tulee kaupanpäällisenä.
Suostumus
Kun luottamusta alkaa kertymään, asiakas saattaa jopa itse pyytää lisätietoja yrityksestä esimerkiksi uutiskirjeen muodossa. Tällöin hän on antanut suostumuksensa markkinoinnille ja se on toivottua. Uutiskirje tulee paljon suuremmalla todennäköisyydellä luettua tässä tilanteessa, kuin jos se olisi tullut pyytämättä.
Markkinoinnille annettua lupaa ajatellaan lupamarkkinoinnin näkökulmasta etuoikeutena. Keskeytysmarkkinoinnissa taas vaaditaan oikeutta markkinoida ja lupaa ei edes kaivata. Liian hyökkäävää markkinointia kohtaan herää vain turhautumisen tunne, eikä se johda pidempiaikaiseen asiakassuhteeseen.
Lupamarkkinoinnin keinoja
Myyjä voi tarjota palveluaan esimerkiksi seuraavilla kahdella tavalla. Hän voi pyytää asiakkaalta lupaa avustaa tätä, esimerkiksi antamalla tälle hyödyllisiä tietoja, jotka auttavat asiassa eteenpäin. Jos myyjä kuitenkin epäonnistuu ja antaa asiakkaalle hyödytöntä informaatiota ja haaskaa tämän aikaa, asiakkaan kokemus huononee. Se ei onneksi aina tarkoita asiakassuhteen päättymistä, mutta onnistunutkaan kokemus ei takaa yhteistä jatkoa. Toinen vaihtoehto on pyytää lupaa tehdä ostopäätöksiä asiakkaan puolesta, jolloin asiakas todennäköisesti luottaa myyjään lähes täysin. Jälkimmäisessä on suurempi riski, mutta jos myyjä todella tuntee asiakkaansa ja tietää mitä tekee, mahdollisuus upeaan asiakassuhteeseen onnistuneen kokemuksen jälkeen on lähes 100 % varma.
Kun lopputulos vastaa asiakkaan odotuksia, on personoitu sekä sovitun mukainen, on hyvä mahdollisuus uskolliseen ja pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen.
Onixian markkinointi
Toistaiseksi meidän tiimimme markkinointi on tapahtunut lähinnä Instagramissa sekä suorilla yhteydenotoilla meitä kiinnostaviin yrityksiin ja ihmisiin. Markkinointi on kohdistunut nimenomaan Onixiaan, sillä meillä ei ole ollut vielä erityistä projektia, mitä markkinoida. Täytyy kesän projektien kanssa pitää koko ajan mielessä, kuinka voisimme saada tulevien asiakkaiden luottamuksen jo ennen liiketoiminnan aloittamista, jotta asiakaskuntaa olisi jo valmiina, kun projektit lähtevät käyntiin.
0 kommenttia