Kirja käsittelee henkilö brändäystä, identiteettiä, yksityistä ja julkista ammatillista verkkoelämää. Kun mietin omaa brändiäni verkossa, en keksi mitään. Instagramissa ja Facebookissa jaan silloin tällöin sisältöä, mutta en siihen minkäänlaista suunnitelmaa omaa. LinkedIniinkin olen alkanut tutustua, mutta se on edelleen mysteeri minulle. Minulla on siis henkilökohtainen vapaa-ajan persoona, mutta työroolin erottaminen siitä tuo minulle haasteita. Verkkoelämä jaetaan kolmeen osaan työrooli, ammatillinen rooli ja henkilökohtainen vapaa-ajan persoona.
Miten löytyä verkosta?
Miltei kaikki sivuni ovat linkitetty tai niistä löytyy linkit toisiinsa. Jaan myös päivityksiä toisilla alustoilla luodakseni näkyvyyttä kanavalleni. Esimerkiksi jaan sisältöä verkkosivuiltamme ja yrityksemme Instagram-tililtä omallani saadakseni huomiota sille enemmän. Haluaisin parantaa aktiivisuuttani ja erottaa selkeämmin henkilökohtaisen ja työtilini. Henkilöbrändiäni viestivät nämä kohdat:
- Olemus
Kirjan neuvojen mukaan käytän eri taustakuvaa ja sähköpostiosoitetta työ ja henkilökohtaisella tililläni. Henkilökohtaisessa käytän rentoa tilannekuvaa profiilikuvanani ja toisessa käytän asiallista muotokuvaa. Tämä lisää tunnistettavuutta siitä, kumpi tileistä on työtä varten.
- Kanavavalinnat
Uuteen verkostoon liittyessä kannattaa nähdä vaivaa siihen, että saa myös muutaman tuttavan liittymään. Tämän avulla saa jo vähän kasvatettua omaa verkostoa, joka vaikuttaa näkyvyyteen. Facebook on tämän hetken tärkein kanava, koska sitä käyttää yli puoli miljardia ihmistä. Itse koen kuitenkin tärkeimmäksi LinkedInin. Sen avulla voin olla suoraan yhteydessä mahdollisiin asiakkaisiin ja sitä on helppo käyttää vain työtä varten.
- Läsnäolo
Läsnäolon tunnetta tuovia tekijöitä ovat viestien aktiivinen seuraaminen ja sovelluksen tilapäivitykset. Esimerkiksi paikalla, varattu ja ei saa häiritä. Itse koen vastaavani aktiivisesti, mutta tilapäivityksiä en käytä.
- Toiminta
Säännöllinen sisällöntuotanto pitää sinut seuraajiesi mielessä ja kommentointi toisten päivityksiin luo keskustela myös omiisi. Pitkäaikainen sisällöntuotanto vaatii löydettävyyttä ja tasaista julkaisemista.
Kirjasta sain hyviä vinkkejä kuinka kehittää omaa sisällön tuotantoani ja kuinka erottaa työrooli ja henkilökohtainen persoonani.
0 kommenttia