Permission marketing

Kirjoittaja: Anna-Sofia Jarva

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Kuuntelin Seth Godinin kirjan Permission marketing ja yllätyin, kuinka kerrankin oli lyhyessä paketissa paljon hyödyllistä, eikä turhaa juuri lainkaan. Vaikka kirja on jo yli 20 vuotta vanha, sen ajatukset istuvat edelleen tähän hetkeen. Kirjassa keskityttiin Interruption marketing(=massamarkkinointi) ja Permission marketing(=lupamarkkinointi) vertailuun. Käyn reflektiossa läpi näitä tapoja ja kerron omia ajatuksiani niiden toimivuudesta.

Godin vertaa kirjassa näitä kahta markkinointitapaa baari tilanteeseen, jossa ne etsivät seuraa. Interruption marketing lähestyy suoraan ilman häpeilemättä parhaat päällä ja kysyy ensimmäistä ehdokasta naimisiin hänen kanssaan. Jos ensimmäinen ei lähde hän siirtyy seuraavaan ja taas seuraavaan. Tämä jatkuu, kunnes hän saa jonkun suostumaan mukaansa. Permission marketing taas lähestyy varovaisemmin ja tarjoutuu ensin ostamaan drinkin. Jos hän saa myöntyvän vastauksen seuraava vaihe on kysyä treffeille. Hän etenee vaihe vaiheelta, jotta suhde syvenee ja kumppaniin voidaan tutustua rauhassa ennen kuin päätös tehdään. Mielestäni tuo vertaus oli todella hauska ja sen avulla on helppo miettiä kumpaan tapaan itse kallistuisi.

Kaikki tietävät ne ärsyttävät mainokset, jotka tunkevat aina silmien eteen. Ne tulevat kaikille riippumatta siitä oletko kiinnostunut vai et. Olemme tottuneet, että kaikkien palveluiden ilmaisversioissa on mainoksia ja monesti vielä samojen yritysten. Niihin turtuu ja ne ovat normaali ilmiö. Tämä on massamarkkinointia. Se on pitkään käytössä ollut keino, jolla pyritään saamaan mahdollisimman laajasti näkyvyyttä. Kohderyhmä yleensä on määritelty, mutta mainontaa ei suunnata pelkästään heille. Tätä tapaa käytettään edelleen paljon, vaikka nykypäivänä olisi helppoa kohdentaa markkinointi halutulle kohderyhmälle. Mutta miksi sitä sitten käytetään? Se on yksinkertaisesti tehokasta. Mainokset hyppäävät esille väkisin ja niillä saadaan ihminen keskeytettyä. Markkinointiin käytetään paljon rahaa, mutta yleensä saadaan myös melko nopeita tuloksia. Mainoksia tulee niin paljon nykyään, etteivät ihmiset jaksa keskittyä joka ikiseen. Massamarkkinoinnissa pyritään siksi tekemään jatkuvasti erilaisia, viihdyttävämpiä ja yhä hullumpia mainoksia, jotta ne erottuvat joukosta. Tämä tapa on kuitenkin kuolemassa vähitellen.

Tähän vastakohta on lupamarkkinointi, joka on vähitellen noussut enemmän ja enemmän. Nykyään on entistä helpompaa kohdentaa markkinointia mikä myös vähentää kuluja. Toki tämä tapa on paljon enemmän aikaa vievää ja tulokset eivät ole yhtä nopeita kuin massamarkkinoinnissa. Lupamarkkinoinnissa onkin tavoitteena kestävät ja lämpimät asiakassuhteet. Tarjotaan asiakkaalle kiinnostavaa polkua askel askeleelta kohti ostopäätöstä. Ihmisten aidon kiinnostuksen tietää, kun heiltä on jo kysynyt lupaa markkinointiin ja saanut myöntävän vastauksen. Vasta lopuksi myydään tuotetta eli lupamarkkinoinnissa halutaan rakentaa suhde ennen myyntiä. Nykyään muutenkin mainoksia tulee joka paikassa koko ajan enemmän, eikä ihmisillä riitä aika tai kiinnostus kaikkiin. Lupamarkkinoinnissa ei tyrkytetä kaikille kaikkea, mikä onkin sen paras puoli. Kuunnellaan asiakkaita ja heidän tarpeitaan. Näin saadaan tyytyväisiä asiakkaita ja luodaan kestäviä asiakassuhteita. Avainsanoja lupamarkkinoinnissa on ennakoitua, henkilökohtaista, kiinnostavaa ja hyödyllistä.

Henkilökohtaisesti olen pieni mainosfani. Rakastan arvostella mainoksia mikä niissä oli hyvää ja mikä huonoa. Olen kyllä kyllästänyt tiettyjen yritysten markkinointi tyyliin, joka on juuri massamarkkinointia. Hukumme kaikki nykypäivänä informaation ja mainoksien alle. Välillä haluaisin todella vain katsoa uutisvideon, jonka kesto on 30 sekuntia enkä sen alkuun saman mittaista allergialääke mainosta. Liputan siis täysin lupamarkkinoinnin puolesta ja mielestäni on tärkeää omissa projekteissakin miettiä keille ja miten haluaa markkinoida. Kaikille kaikkea ei ole toimiva keino. Seuraavia kysymyksiä olisi hyvä miettiä tiimin kesken. Saako markkinoinnista enemmän kuin antaa? Onko se yritykselle hyödyllistä ja ovatko asiakassuhteet pitkäaikaisia? Mietimmekö markkinointia asiakkaan tarpeiden näkökulmasta? Aion tutustua entistä enemmän markkinoinnin saloihin ja oppia lisää. Mielestäni tämä Godinin kirja oli loistava ja aion lukea myös muita hänen kirjojansa jatkossa!

”Increasingly, there are only two kinds of companies: brave and dead”

-Seth Godin-

You May Also Like…

Uusi neuvotteluvalta

Kirjan kirjottajat: Juhana Torkki ja Sami Miettinen | Refektio by Joel Tiainen | Teoriapisteet: 2 Johdanto Hyvät...

Sinisen meren strategia

Uuden luominen on aina kiehtonut minua, mutta olen aina kokenut sen äärimmäisen haastavaksi, mitä se onkin. Tiedän,...

0 kommenttia

Lähetä kommentti