Myyntikapina

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Myyntikapina 

 

Kirjoitan esseen Mika Rubanovitchin kirjasta Myyntikapina. Esseessä peilaan hänen sanomaansa minun verkkokauppani suunnitteluun ja kehitystyöhön, sekä meidän Osuuskunnan nettisivujen luontiin.  

Nykypäivänä jokaisen yrityksen on ymmärrettävä, että monet asiakkaat haluavat saada kaiken tiedon heti ja nyt. Ennen tämä oli myyjän vastuulla, mutta nyt, maailma on muuttunut, enää asiakas ei tarvitse myyjää kertomaan mikä tuote on hyvä tai huono, sekä mitä ominaisuuksia tuotteella tai palvelulla on. Sillä tänä päivänä asiakas menee suoraan internettiin selvittämään jonkin tietyn tuotteen tai palvelun tiedot ja pystyy suoraan vertailemaan niitä keskenään. Tämä luo haasteita ja painetta firmojen myyjille.  

Yrityksen on sopeuduttava nykyaikaan ja oltava jatkuvasti valmiina tuomaan asiakkaalle ratkaisuja pulmiin siellä missä asiakas on. Tiedon tuottaminen on nykyään internetin omistama monopoli, jonka kanssa on vaikea kilpailla. Kysymys kuuluukin kannattaako mennä vastavirtaan vai käyttää tätä virran muutosta myyntityössä hyväksi ja sopeutua uuteen todellisuuteen. Vastaus on selvä, sillä yrityksillä ei ole enää mitään vaihtoehtoja kuin sopeutua, sillä vain muutos on pysyvää. 

Olen omaa verkkokauppaani suunnitellessa pohtinut paljon sitä miten tuon tuotteiden ja palvelujen tiedot mahdollisimman hyvin esille. Esimerkiksi, nykypäivänä asiakas vertailee enemmänkin tuotteista ja palveluista esille nousevia mielikuvia, eikä niinkään niiden ominaisuuksia. Tämä on saanut minut keskittämään suuren osan huomiostani tuotekuvauksien kehittämiseen, sillä internetin välityksellä tapahtuvassa myynnissä, tuotekuvaukset toimivat ”myyjänä”, sillä se on ainoa ”myyntipuhe”, jonka asiakas saa kotisohvalta käsin haltuunsa. Huonekaluja ostettaessa asiakkaalla on usein jo valmis tarve, esim. edessä oleva muutto tai vanha rikkinäinen sohva joka kaipaisi tilalleen uutta.

Kuvatekstin vaikutus tällaisissa tilanteissa on oleellinen, sillä se luo asiakkaan mieleen kuvan siitä millainen uusi sohva voisi mahdollisesti olla ja mitä se tuo asiakkaalle. Sohva voi luoda mielikuvan mukavuudesta, rentoutumisesta, se on työkalu, jonka avulla perheen jäsenet, tai vieraat voivat kerääntyä istumaan ja nauttimaan yhteisestä hetkestä. Asiakas vertailee netissä monia sohvia ja valitsee todennäköisesti muutaman suosikin. Ostopäätöksen ratkaisee usein tunne, jonka asiakas on luonut päänsä sisällä mielikuvan muodossa. Tämä luodaankin juuri kuvilla ja tuotekuvauksella. 

 

Oppeja kirjasta 

Tuotekuvaksen tarinallistaminen on tehokasta. Minulla heräsi ajatus, miten voin käyttää näitä tietoja Tiimiakatemialla hyödyksi. Olen osana meidän osuuskunnan markkinoinnin tiimiä ja tälllä hetkellä meidän nettisivut ovat julkistettu, mutta koen, että pystyn näiden tietojen avulla lisäämään palvelujen tuotekuvauksiin paremmat tuotekuvaustekstit ja tämä onnistuu parhaiten tarinallistamalla palveluiden kuvauksia. Tänään treeneissä tuotteistimme meidän osuuskunnan palveluja. Treeneissä tuli erittäin hyvä idea itselleni mieleen meidän nettisivuja koskien. Digimarkkinoinnissa, meidän yritys tarjoaa videon editointi ja valokuvauspalveluja. Niihin liittyen minulle tuli mieleen, että hyvä slogan esimerkiksi video/kuvaus palveluja varten voisi olla ”herätämme teidän tarinat eloon”.

Kirjassa mainittiin, että jokainen ihminen on yrityksessä myyjä. Olenkin tarjonnut meidän tiimiläisille mahdollisuuden harjoitella myyntityötä käytännössä. Sovimme jokaisen minun tiimiläiseni kanssa erikseen tilanteesta riippuen minkä osuuden meidän tiimin myyjä saa ja minkä osuuden itse saan myydystä projektista, liittyen kuvaus ja editointityöhön. Aionkin nyt tiimini kanssa keskustella siitä miten pystymme parantamaan omaa myyntiämme ja kehittymään tarinoiden kertojina ja pohtimaan yhdessä kuinka voimme keksiä tehokkaampia tapoja olla asiakkaittemme ongelmien ratkaisijoina.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti