Perintöni asiakkuuspäällikkönä

Kirjoittaja: Teemu Hulkkonen

28 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Ylivoimainen asiakaskokemus - Työkalupakki

Lähdeteoksen kirjoittaja: Belinda Gerdt, Kari Korkiakoski

Teoriapisteet: 2

Mitkä olivat tavoitteet ja mitä tehtiin?

Asetin vuoden alussa kolme tavoitetta.

  1. Heigan tuotteille ja palveluille asiakkaiden etsiminen, asiakkuuksien ylläpito ja seuranta.
  2. Heigan myyntipäivät keväällä.
  3. Asiakaskäynnit.

Näihin tavoitteisiin en päässyt. Osittain, mutta ei kokonaan.

Alkuvuodesta meillä oli ongelmana se, ettei ollut oikein semmoista tuotetta tai palvelua, jota lähteä tarjoamaan. Oli tietysti Helenan osaaminen, mutta siihen puuttuminen olisi ollut vain varpaille astumista. Synnytyksiä emme olleet vielä kunnolla konseptoineet, jotta niitä olisi voinut myydä. Sitten tulivatkin pari taivaanlahjaa, Superfutis ja Happy Second. Tässä ovat nyt ne tuotteet, joita lähdetään myymään. No, Happy Second ei mennyt ihan niin kuin oli toivottu, ja onnistuin siihen projektiin kyllä siltani polttamaan ja ilmapiirin myrkyttämään, joten en ollut oikea ihminen auttamaan siihen. Lisäksi projektiryhmä oli vahva mielinen, joten en varmasti olisi mahtunutkaan auttamaan. Jäljelle jäi Superfutis, mikä mainio tuote myydä koko tiimin voimin kesä täyteen pelejä. Projektiryhmältä ei tullut tähän vastakaikua useidenkaan ehdotusten jälkeen, joten sekin kariutui. Näin kariutuivat myyntipäivähaaveet sekä asiakkaiden etsiminen.

Jos jotain tehtiin oikein niin Panoraman asiakkuutta on pidetty yllä hyvin. Tahkolle on aina lähtenyt työntekijät ja palaute on ollut pääsääntöisesti positiivista. Jouluksi onkin jo ostettu pullo Bollingeria ja kukatkin lähtevät Wiljamin mukana Kuopioon.

Asiakkuuksien seuranta sai aivan uuden vaihteen käyntiin tänä vuonna. Otimme käyttöön Hubspotin, sekä teemme asiakkuuksistamme asiakkuudenhallintasuunnitelman. Nämä ovat melko simppeleitä käyttää ja täyttää, mutta kyllä niistä saa olla jatkuvasti muistuttamassa.

Asiakaskäynnit olivat kyllä tämän vuoden murheenkryyni. Edes minä itse en pääse tässä toisessa sprintissä tavoitteeseen, eikä taida päästä kukaan muukaan. Asiakkuuspäällikön hetki oli hyvä konsepti, mutta se toimi siihen asti, kun oli kiinnostusta johonkin asiaan tai oppia joku asia. Kuinka saada ihminen käymään jonkun luona, jos mikään ei tunnu kiinnostavan, eikä suurta intoa uuden oppimiseen ole?

Luin kirjan Ylivoimainen asiakaskokemus – Työkalupakki, ja herättelin samalla ajatuksia tulevasta, joten toivottavasti tästä on sinulle Aulis seuraajanani joitain vinkkejä käyttöön.

Mitä tekisin ensi vuonna?

Heiga täytyisi saada vielä asiakkaisiin. Jokainen meistä ymmärtää asiakaskäyntien hyvät puolet. Joka kerta oppii jotain, useimpina kertoina saa intoa ja puhkua omaan tekemiseen, joskus saattaa saada projektin tai tehdä kaupat. Mutta ne pelottavat selvästikin meitä vielä. Emmekö tiedä vieläkään, mitä osaamme ja mitä voimme tarjota? Vielä on vuosi aikaa kehittyä asiantuntijaksi ja aika monella on vielä se oma juttu hakusessa. Asiakaskäynneiltä voisi se onni löytyä.

Hubspot pitäisi saada juurrutettua vihdoin ja viimein. Viime täpityksessä tavoitteeksi asetettiin Hubspotin tekeminen ja sen aktiivinen käyttö, intoa syksyllä oli vielä tiimissämme, mutta se kuitenkin treenien jälkeen lopahti aika nopeasti. Emme myöskään ole käyneet toisessa sprintissä paljoa asiakkaissa. Hubspot on kuitenkin näppärä järjestelmä ja esimerkiksi keväällä synnytysten myynnissä sitä kannattaa alkaa käyttämään, jos ei muussa. Superfutikselle iso plussa, koska alkoivat käyttämään Hubspottia.

Asiakkuudenhoitosuunnitelmat oli omasta mielestäni hyvä ja ammattimainen juttu. Niitä ei ole ainakaan treenien jälkeen tullut yleiseen jakoon ollenkaan, joten kosketuspinta voi olla hieman laaja. Asiakkuudenhoitosuunnitelmaa voi esimerkiksi kokeilla muokata enemmän projektilähtöiseksi. Eli tehdään joillekin projekteille niihin sopivammat asiakkuudenhoitosuunnitelmat, eikä tuollaista yhtä yleistä.

Syynää projekteja. Meillä on paljon projekteja, joissa ei tapahdu tarpeeksi, jopa ei mitään. Laita näitä koetukselle. Esimerkiksi projekti & asiakkuustreenit keväälle ehdottomasti. Lue myös esseeni ”Projektien kehittämistä”, siellä on tekemäni nelikenttäanalyysi, mikä on ihan hyvä alku miettiä, millaisia projekteja teemme.

Tee enemmän yhteistyötä tiimiliiderin kanssa kahdestaan, itse en tehnyt tarpeeksi ja se oli virhe. Olisi täytynyt seurata enemmän yhdessä tiimiläisten projekteja ja tunteja. Olisi ollut helpompi antaa yksilömäisempää vierihoitoa asiaan. Myös jokaisen tiimiläisen tunnit olisi hyvä olla näkyvillä.

Palkitse niitä, jotka käyvät asiakkaissa. Itselläni tämä ja vain sanalliselle tasolle, mutta he ansaitsevat oikeasti ihan kakkukahvit.

Minä yritin keskittyä projekteissa kokonaiskuvaan, mutta yksittäisiin projekteihin olisi helpompi keskittyä. Tiimiläisiä on myös huomattavasti helpompi lähestyä suoraan jonkun projektin asiakkaiden tiimoilta kuin pelkästään yleisellä tasolla.

Auta, ole läsnä ja älä luovuta.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti