Pelastetaan strategia

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

28 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Pelastetaan strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Sutinen, Mika (Kirjoittaja) Haapakorva, Antti (Kirjoittaja)

Teoriapisteet: 3

Minulla oli nyt lyhyt strategiaan tutustumisen meininki viimeinen kuukausi. Päädyin lukemaan Strategia kirja: 25 työkalua, josta tykkäsin kovasti ja melkein lähin syventymään työkaluihin, kunnes tajusin, että ymmärsin niistä tarpeeksi ja voin katsoa nopeat YouTube videot käyttövinkkejä hakien . En siis alkanut lukee erikseen kirjoja eri työkaluista, mutta päätin lukea kuitenkin yleisesti strategiasta. Se oli huono valinta, koska monet asiat olivat olleet jo kirjassa Strategia kirja: 25 työkalua. Tästä syystä tätä kirjaa oli tosi vaikeaa lukea, koska tuntu että käytiin samoja asioita läpi.

Mutta jos jotain voin kirjasta viedä, niin nämä opit.

Kun aloimme LP:ssä käyttämään strategian työkaluja, aloimme täyttämään laatikoita. Strategian työkalujen tarkoitus ei ole täyttää laatikot, kyseessä ei ole koulutehtävä. Laatikot ovat avatakseen keskustelua. Vaikka olin lukenut edellisen kirjan, silti teimme sitä väärin.

Osallistaminen

Iso osa kirjasta kerto siitä, kuinka kaikkia yrityksen jäseniä pitäisi osallistaa yrityksen suunnan miettimiseen, koska on vaikeaa sitoutua, kun et ole itse ollut mukana sitä tekemässä.

Tavoitteet

Olen huomannut tiimissä olevan erilaisia ihmisiä tavoitteiden suhteen. Itse tykkään pistää mahdottomia tavoitteita ja sitten olla pääsemättä niihin, mutta menemällä koko ajan lähemmäs. Huomaan kuitenkin että enemmistö tiimistä tykkää tehdä mahdollisimman helppoja tavoitteita ja niihin on PAKKO päästä. Tämän takia ainakin minulle on vaikeaa asettaa tavotteita.

” Tavoitteeksi heitettiin 50 miljoonaa euroa vuodessa, ja ajateltiin mahdottomaksi. Sitten kun idealla leikiteltiin joryssa ja lopulta päästiin tuloksiin, miten tietyillä valinnoilla siihen voitaisiin päästä.”

Ihmiset kuulee jo tuttua

Ihminen yleensä kuulee ja ymmärtää asiat paremmin kun on jo samaa mieltä asian kanssa. Tästä voi olla haittaa, koska emme haasta ajatuksiamme.  Kirjan hyvä vinkki oli: ”Puhu niinkuin tietäisit olevasi oikeessa ja kuuntele niinkuin tietäisit olevasi väärässä”

Kirjan kysymyksiä joita päätin käydä läpi palaverissamme:

Miksi asiakas A ja B ostaa meiltä. Miksi nimenomaan meiltä?

Mitä pitäisi tapahtua että eivät ostaisi.

Miksi asiaskas X ja Y eivät osta? Mitä pitäisi tapahtua kilpailijoitten tai meidän toiminnassa jotta ne siirtyisivät meille?

Nämä ehkä sen takia, että jotkut asiakkaat ottivat meiltä työn, teimme sen ja sen jälkeen ei tullut vastaustakaan. Joko jokin meni pieleen, tai kuka tietää mitä kävi. Toiset taas ovat ottaneet useamman työn ja tykänneet, hyvä miettiä miksi näin.

Muut toimialat

Tutki muita toimialoja ja pohdi onko niissä mitään asiakkaalle tuovaa arvoa minkä voisit käyttää omassa yrityksessä. Hauska esimerkki siitä miten mäkkäri tutki formuloitten renkaanvaihdosta prosesseja mitä voisi lisätä omiin ravintoloihin.

Uudet teknologiat

Kun tulee uusi teknologia, ensin ihmiset ajattelee miten sitä voi käyttää vanhalla tavalla. Kun ensimmäistä kertaa pystyttiin tallentaa filmejä, ne kuvattiin suoraan edestäpäin, koska niin oltiin totuttu tekemään teatterissa. Kun tajuttiin, että kuvakulmia voidaan muuttaa, koko tarinakerronnan prosessi muuttui.

Nyt tämä tapahtuu esimerkiksi Vision Pro lasien kanssa. Ihmiset ajattelee että mihin ne virtuaalisia ikkunoita tarvitsee, kun pystyy näytöltäkin asioita tehdä. Mutta he eivät ymmärrä että tulevaisuudessa voi olla että ikkunoita ei ole. Sinä et katso instagramia, vaan olet sen sisällä, sen ympäröinmänä.

Tätä on todella mielenkiintoista miettiä 3D mallintamisen perspektiivista, sillä tulevaisuudessa voi olla, niin että pystyt 3D mallintaa asioita pöydällä. Liikkua siellä 3D maailmassa. Myös sen tarkasteleminen muuttuu, asiakkaat voivat kokea niitä 3D maailmoja uusilla tavoilla. Tämän takia on tärkeää miettiä mitä uudet teknologiat tuovat alalle.

Pieni yritys

Pienten yritysten tilanne on se, että ne elävät kokeilulla. Tämän olen huomannut omassa toiminnassakin. Vaikeaa luoda pitkäkestoista strategiaa, kun ei vielä edes tiedä mikä toimii ja mitä haluaa. Tämän takia sprintti malli toimii parhaiten, kun tiedetään mihin suuntaan ollaan menossa, mutta voidaan tehdä viikoittaisia muutoksia.

Loppusanat

Teksti on yhtä sekava kuin se miten luin kirjaa, joten tässä infopläjäys mitä siitä sain. En toistanut työkaluista mitään, koska niistä puhuin jo viime reflektiossa. Tässä kirjassa vielä mainittiin miksi OKR on loistava vaihtoehto. Tähän strategia kirjojen luku tältä osin loppuu. Katsotaan palaanko niihin vielä myöhemmin.

You May Also Like…

Suojattu: Sissimarkkinointi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

NEVER split the difference

Oletko kyllästänyt neuvottelemaan tuntipalkoista ja lyhytaikaisista yhteistöistä Tiimiakatemialla? Jääkö sinuakin...

START WITH WHY

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava...

0 kommenttia

Lähetä kommentti