Kasvuhakkeroi tai kuole

Kirjoittaja: Roosa Lassila

26 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Kasvuhakkeroi tai kuole

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mari Luukkainen

Teoriapisteet: 2

Kasvuhakkerin tarkoituksena on hioa eri osastoja yhteen, lisätä yhteistä ymmärrystä yrityksen vallitsevasta tilasta sekä tuoda esille se, mitä toimenpiteitä tarvitaan yrityksen kasvuun. Hän toimii myös markkinointijohtajana, joka huomioi yrityksen kehittämisessä myös taloudellisen näkökulman. Pääsääntöisesti kasvuhakkerin tehtävä on kuitenkin nimensä mukaisesti johtaa kasvua. Alkuun tämä kuulosti yksinkertaiselta mutta heti kun käsitettä lähdettiin avaamaan, putosin kärryiltä.  

Kirjan mukaan kasvujohtaja hoitaa yhden ihmisen tehtävän sijaan neljä tehtävää. Hän hitsaa osastoja yhteen ja tiedottaa organisaatiota kasvun edellyttämistä toimenpiteistä. Kasvuhakkerin on oltava perillä ongelmakohdista ja viestittävä näistä selkeästi muille osastoille, jotta yhteneväisyys säilyy ja muutos on mahdollista. Vielä tämän lisäksi kasvuhakkerin kuuluu rekrytoida itselleen sopiva tiimi ja johtaa sitä.  

Näin alkuun kaikki tämä herättää minulle kysymyksen siitä, miten yhdellä henkilöllä voi mitenkään riittää työaika hoitaa näin monen eri osa-alueen työtehtävät kunnolla, ja painotan vahvasti sanaa kunnolla. Oma käsitykseni on se, että mitä useampi tehtävä yksittäisellä henkilöllä on hoidettavissa, sitä vähemmän fokusta asia saa ja näin laatu kärsii. 

Kirjaa eteenpäin luettaessa tajusin kuitenkin, että kasvuhakkerin pestiä ei voi jaotella noin suoraviivaisesti. Tavallaan kasvuhakkeroinnissa on kyse markkinoinnista, tavallaan taas myynnistä ja tavallaan se on aivan oma erillinen kategoriansa. Oikeastaan, ehkä kasvuhakkerin pestin voi jaotella. Kasvuhakkeri on se, joka johtaa kasvutiimiä ja toimii kasvutiimin ns. projektijohtajana. Kasvutiimin jäsenet taas ”erikoistuvat” ottamaan selvää organisaation eri osa-alueista ja niissä piilevistä ongelmakohdista. Ongelmakohtien ilmetessä, kasvutiimin jäsenet raportoivat löydöksensä kasvuhakkerille ja yhdessä tiimi keksii erilaisia toimintamalleja kokeiluun, joiden avulla yritetään selättää ongelma ja jatkaa kasvua.  

Kasvuhakkeroinnissa tärkein ehto kuitenkin on fiksumpi työskentely, automatisoi kaikki! Tällaisen toimen alulle paneminen vaatii aikaa ja kalenterin uudelleenjärjestelyä, mutta pidemmällä aikavälillä se on palkitsevaa, sillä vapautat aikaa kaikista tärkeimmälle, kasvulle. Rutiinitehtävät eivät tarvitse sinua, yrityksesi kasvu tarvitsee. Niinpä on hyvin kannattavaa automatisoida mahdollisimman moni prosessin eri vaihe. 

Kirjassa mainitaan, että Zapier toimii oivana työkaluna prosessien automatisoinnille, sillä sen avulla on mahdollista automatisoida lähes kaikki. Zapier ei kuitenkaan voi auttaa, jos organisaatiolle ei ole muodostunut tiettyjä toimintatapoja, vaan toimintatapoja temmataan milloin mistäkin. Jos organisaatiolla taas on vakiintuneita prosesseja, automaatio on loistava tapa virtaviivaistaa niitä. 

Kiteytetysti kasvuhakkerin tavoitteena on kokeilla erilaisia markkinoinnin ja myynnin keinoja ja selvittää, mitkä niistä tuottavat tuloksia mahdollisimman nopeasti ja kustannustehokkaasti. Myös Futurisite voisi hyötyä kasvuhakkerista tai kasvuhakkeroinnista. Koska kyseessä on kahden-neljän henkilön yritys, jolla ei ole paljoa pääomaa, vaihtoehdoksi jää valita kasvuhakkeri yrityksen sisäisistä henkilöistä. Jos kasvuhakkeri valitaan organisaation sisältä, kirjassa painotetaan tekemään hyvin selkeäksi se, kenelle kasvuhakkeri viestii, ja muiden organisaation jäsenten on ymmärrettävä, että kasvuhakkerilla saattaa olla runsaasti kyseiseen pestiin liittyviä tehtäviä omien arkisten tehtävien lisäksi, joka hieman hidastaa työtehokkuutta molemmilla kentillä. Futurisiteä ajatellen näen kasvuhakkeroinnin kuitenkin mahdollisuutena. Tällä hetkellä markkinointi alana on jokseenkin murroksessa ja näen meillä hyvin paljon kasvupotentiaalia. Kilpailu alalla on kuitenkin kovaa ja tarvitsisimme kipeästi kasvua ja näkyvyyttä. Uusien toimintamallien ja kustannustehokkaiden toimintatapojen löytäminen ja istuttaminen olisi nyt otollista, sillä neljän hengen porukkaan muutoksen kylväminen on paljon nopeampaa ja yksinkertaisempaa, kuin isompiin organisaatioihin. Siispä meidän olisi tärkeä ottaa kasvuhakkerointi osaksi yrityksemme toimintaa ja tähdättävä uusilla toimintamalleilla suurempaan kasvuun. On kuitenkin hyvä muistaa, että kasvu ei saisi vaikuttaa negatiivisesti asiakastöiden toimitusaikaan. Kasvuhakkerointi vie aikaa ja tämä on pois asiakastöiden tekemisestä.  

PIRAATTIMITTARIT ELI KASVUHAKKEROINNIN SUPPILO 

Kirjassa kasvuhakkeroinnin toimenpiteet ja pullonkaulojen visualisointi on rakennettu piraattimittareiden eli AAARRR-suppilon ympärille. Suppilo auttaa havainnollistamaan asiakkaan matkaa yrityksen kanssa silmällä pitäen kasvuhakkeroinnin. Useissa lukemissani kirjoissa on käsitelty asiakaspolkua, ostopolkua, myyntisuppiloa tai miksikä sitä ikinä haluaakaan kutsua. Tämä kyseinen kuitenkin herätti ajatuksia ja tein hieman poimintoja suppilon eri vaiheista.  

Awareness – Tietoisuus 

Jotta tietoisuuden kasvuhakkeroinnissa voi onnistua on kolme asiaa, jotka on ymmärrettävä ja vakiinnutettava tiimin tietoisuuteen.  

1. Kuka ja mitä brändisi on? 

2. Kuinka brändisi saa vastakaikua nykyiseltä yleisöltäsi? 

3. Keitä tavoittelemasi asiakkaat ovat? 

Pienen pohdinnan jälkeen tajusin, ettei minulta löydy suoria vastauksia näihin kysymyksiin. Se viestii siitä, että meidän suuntamme on hieman hukassa ja Futurisiten “minä” on epäselkeä. Meidän täytyy siis määritellä vastaukset ylle lueteltuihin kysymyksiin.  

Tajusin, ettei minulta löydy suoria vastauksia näihin, joten ihan aluksi, meidän täytyy määritellä vastaukset yllä lueteltuihin kysymyksiin. 

Acquisition – Hankinta 

Olen lukenut jo useamman markkinoinnin kirjan, jossa käsitellään asiakaspolkua tai ostopolkua, joten tämä kyseinen vaihe oli minulle jo ennestään tuttu. Kirjan kohta sai kuitenkin miettimään, että meidän olisi hyvä kiteyttää omat asiakaspersoonamme esim. Jo tehtyjen kauppojen ja tehtyjen tarjouksien avulla. Tiedämme kutakuinkin mille aloille meidän kannattaa myydä ja mitkä alat voimme suoraan pudottaa pois, mutta emme ole laatineet varsinaisia asiakaspersoonia.  

Kyseisessä kohdassa mainittiin myös 411 mallista, joka voisi olla ihan testaamisen arvoinen. Olen laatinut meille somekalenterin nyt tästä hetkestä toukokuun loppuun asti. Voisin tarkistaa sisältökalenterin ja postausten suhteen toisiinsa. Olen toki jo varma, ettei laatimani sisältökalenteri noudata 411 mallia. Aion kuitenkin täydentää sisältökalenterin rakenteen sellaiseksi, että kalenteri kulkee kuuden sykleissä. Neljä postausta ovat asiakasta ja alan somevaikuttajia puhuttelevia, yksi postaus on jotain hyvin omaperäistä ja yksi postaus tähtää myyntiin.  

Tuotto on Aaarrr – funnelin tärkein vaihe. 

Tuotto kohdassa kehotettiin tarjoamaan asiakkaalle useita maksuvaihtoehtoja, Useampien maksuvaihtoehtojen tarjoaminen näkyy suoraan konversioiden määrässä, sillä nyky päivänä ihmiset ovat tottuneet siihen, että saatavilla on useita eri vaihtoehtoja, joista valita.  

Meillä on toiminnassamme mahdollisuus hyödyntää rahoitusyhtiötä ja tätä kautta tarjota asiakkaillemme myös vaihtoehto pilkkoa koko summa pienempiin osiin. Unohdamme vain aina mainita tästä. Tulevaisuudessa meidän on hyvä mainita asiakkaille useammasta maksuvaihtoehdosta. Tämä saattaa helpottaa joidenkin yritysten päätöstä ulkoistaa markkinointinsa tai valita juuri meidät yhteistyöhön verkkosivujen uudistamisprosessiin. Palvelun maksu useammassa erässä mahdollistaa markkinoinnin ulkoistamisen myös pienemmille yrityksille. 

Retention – Säilyttäminen 

Kirjassa todetaan, että yhden uuden asiakkaan hankkiminen on moninkertaisesti kalliimpaa kuin olemassa olevan asiakkaan säilyttäminen. Sen takia onkin tärkeää ylläpitää suhdetta jo olemassa oleviin asiakkaisiin ja säilyttää heidät.  

Yleensä Paras tapa asiakkaiden säilyttämiseen on lähettää sähköpostitiedotteita uusien tuotteiden julkaisun yhteydessä, ilmoittaa tapahtumista sekä aikarajoitteisista alennusmyynneistä. 

Viimeisimmän vuoden aikana meillekin on ehtinyt kertyä jo hyvä määrä asiakkaita. Emme ole kuitenkaan muistaneet pitää yhteyttä jo olemassa oleviin asiakkaisiin, sillä kaikki fokus on mennyt uusasiakashankintaan. Tämä oli kuitenkin hyvä muistutus siitä, että tulevaisuudessa meidän olisi hyvä ottaa sähköposti käyttöön myös viestintäkanavana jo olemassa oleville asiakkaille. Voisimme lähettää yrityksille uutiskirjeitä, joissa kerromme uusimmista palveluistamme kuten chatbotti asiakaspalvelija tai sähköpostien ja WordPress –sivujen hostaaminen. Voisimme myös kertoa asiakkaillemme markkinoinnin saralla tapahtuvista muutoksista tai teettää kyselyjä siitä, onko asiakkaiden verkkosivut toimineet kuten pitää ja tarvitsevatko he mitään jeesiä sivujen kanssa. Näin loisimme itsellemme myös uusia paikkoja lisämyydä muitakin palvelujamme. 

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti