START WITH WHY

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

30 huhtikuun, 2024

Lähdeteos: Start With Why

Lähdeteoksen kirjoittaja: Simon Sinek

Teoriapisteet: 3

Kirja ei ollut omassa lukusuunnitelmassani alun perin, mutta jälleen kerran täytyi mukautua tilanteeseen ja muutettava suunnitelmaa, jotta aikataulut pitää sekä tavoitteet lukemisen suhteen täyttyy. Huomasin kirjan kämppiksen kirjahyllyssä ja muistin sen olevan tiimiakatemian kirjalistalla. Kysyin kämppiksen kommentteja kirjasta ja hän kertoi sen olleen mielenkiintoinen, joten sen enempää miettimättä ryhdyin lukemaan kirjaa.  Tämä taisi olla toinen kirja englanniksi, ensimmäisen kuuntelin ja nyt tämän luin sitten ihan fyysisenä teoksena. Englanniksi lukeminen oli yllättävän sujuvaa ja kuunteluun verrattuna oli helpompaa pysyä kärryillä tekstistä, kun etenemistahtia pystyi paremmin säätelemään. Monta kertaa täytyi pysähtyä googlaamaan yksittäisiä sanoja, jotta ymmärsi luettavan asian kunnolla. Englanniksi lukeminen oli tietysti hieman hitaampaa kuin omalla äidinkielellä, muttei kuitenkaan niin tuskaista, ettenkö voisi jatkossakin tarttua teoksiin, jotka on englanniksi kirjoitettu!

Miljoonia kappaleita myynyt bestseller. Jotenkin aika tuttu kaava jenkkikirjoista, joita olen aiemmin lukenut. Ydinajatus kirjasta käy selväksi aika lailla heti alkumetreillä ja loput kirjasta on erilaisia esimerkkejä käytännössä samasta asiasta.

GOLDEN CIRCLE

1.WHY

Ydinkysymys. Se kaikista tärkein, ajattelee sitten yksityishenkilönä tai yrityksenä. Vastaamalla tähän kysymykseen saa selville syvimmän tarkoituksen miksi tekee sitä mitä tekee. Vastauksen tulisi olla syvempi ja merkityksellisempi kuin vain ”voiton tavoittelu”, sillä vastauksen tulisi toimia innostajana ja motivoijana niin yrityksen sisällä kuin asiakkaillekin.

2.HOW

Tämä kysymys selittää, miten yritys tai henkilö toteuttaa edellistä ydinkysymystään. Miten erottuu muista? Minkälaisia strategiota ja prosesseja hyödynnetään? Minkälaiset arvot ohjaavat toimintaasi? HOW vastaa kuinka yritys tai henkilö lunastaa lupauksensa ja miten se toimii säilyttääkseen uniikkiutensa ja arvonsa.

3.WHAT

Kuvion uloimmainen kysymys. Usein näistä se helpoin kysymys vastattavaksi. Tällä kuvataan yleensä yrityksen tarjoamia tuotteita ja palveluita, eli niitä asioita, jotka ovat ulkopuolisille näkyvimpiä ja kaikkein ilmeisimpiä.

Kirjan kirjoittajan, Simon Sinekin mukaan useimmat yritykset vastaavat kysymyksiin järjestyksessä ulkokehältä sisälle päin. Tämä järjestys onkin helpompi, eikä kahden ensimmäisen kysymyksen miettimiseen silloin kulu paljoakaan aikaa. Sen sijaan menestyksekkäät ja yritykset ja ihmiset osaavat vastata kysymyksiin aloittamalla ydinkysymyksestä ja etenevät vasta sen jälkeen kohti ulkokehää. Vastaamalla ensin ydinkysymykseen saadaan toiminnalle syvä tarkoitus, joka ohjaa kaikkea tekemistä. Etenemällä sisältä ulkokehälle luodaan vahvempaa yhteyttä yrityksen sisällä sekä asiakkaiden ja muiden sidosryhmien välillä, sillä syvempi merkitys koskettaa ihmisiä myös syvemmältä henkilökohtaisella tasolla.

Kirjassa oli esimerkki sähköpostista, jolla Apple markkinoi uutta tietokonettaan. Ensin sähköposti oli esitetty muodossa, jossa se vastasi golden circlen kysymyksiin lähtien liikkeelle ulkokehältä, edeten kohti ydintä. Seuraavalla sivulla esimerkki sähköpostin lauseiden järjestys oli muutettu siten, että viesti etenikin ytimestä kohti ulkokehän kysymyksiä. Loistopixel projektissa ollaan useampaan kertaan mietitty sähköpostien asettelua ja voisimmekin kokeilla seuraavaksi rakentaa viestin näiden kysymysten pohjalta.

BIOLOGIAA

Kirjassa esitetty golden circle ja oikealla olevat kehät kuvaavat aivojen eri osia. Oli mielenkiintoista lukea aivojen toiminnasta golden circle mallin ympärillä. Ydinkysymykset ohjautuvat ihmisen aivoissa limbiseen järjestelmään, joka on vastuussa tunteista ja niiden säätelystä ja päätösten tekemisestä. Tällä järjestelmällä ei kuitenkaan ole taitoa analyyttisyyteen, järkiperäisyyteen tai kommunikointiin. Golden circlen kysymysten avulla on siis mahdollista vaikuttaa ihmisten tunteiden ja päätöksenteko aivojen avulla esim. ostopäätöksiin. Neocortex eli aivojen ”uusi kerros” aktivoituu taas, jos viestisi lähtee liikkeelle ulkokehältä. Tämä ei vetoa ihmisten tunteisiin, vaan aivot haluavat tehdä mahdollisimman järkevän valinnan esim. sen ostopäätöksen kanssa. Järkeily voi helpommin ajaa potentiaalisen asiakkaan pois varsinkin tilanteissa, jossa henkilöllä ei ole tarpeeksi tietoa asiasta.

Voisiko omien projektien markkinoinnista esimerkiksi tehdä parempaa, jos tietäisi kikkoja, joilla kutitella aivojen eri osia? Tai miten paljon mun aivojen nappeja, joku kuka homman osaa painelee jo? Huomaanko mä edes sitä? Saman aivojen työnjaottelun takia ihmisten on usein vaikea selittää omia ”mutu” päätöksiään. Myös meille suomalaisille niinkin mukava asia kuin tunteista puhuminen on vaikeaa tämän takia. Tunteet ja kommunikointi ei majaile samassa osassa aivoja…

You May Also Like…

The Culture Map

Erin Meyerin "Culture Map" tarjoaa syvällisen katsauksen kulttuuristen erojen merkitykseen kansainvälisissä...

Valmentava esimies

Valmentava esimies tekee tiimiläisistään tähtipelaajia ja rakentaa tiimiin luottamusta, jotta yksilöt voivat antaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti