Paras

Kirjoittaja: Oona Manninen

11 helmikuun, 2022

Lähdeteos: paras

Lähdeteoksen kirjoittaja: Erik Bertrand Larssen

Teoriapisteet: 2

Kirjassa Paras, Erik Bernard Larssen jakaa menetelmiään ja oppejaan henkisenä valmentajana. Hän esittää kysymyksiä ja antaa tilaisuuden ajatella sekä löytää vastauksia siihen, miten saat itsestäsi kaiken irti ja saavutat parempia tuloksia, kun uskoisitkaan. Kirjan tavoitteena on auttaa lukijaa tulemaan tietoisemmaksi itsestään ja ajatuksistaan, muuttaa suorituskykyä rajoittavia ajatustapoja ja saada lukija tuntemaan useammin mielihyvää.

Kirja innoitti minua, sillä Larssen on toiminut henkisenä valmentajana Norjan huippu-urheilijoiden parissa. Olen itse kilpaillut joukkuevoimistelussa lapsesta asti ja vielä aikuisenakin minulla on kilpailullisia tavoitteita urheilussa. Nykyään henkisellä puolella on haasteita, jotka ovat saaneet pohtimaan harrastuksen lopettamista.

Kuka vaan voi menestyä ja olla paras. Matka alkaa arkipäivän pienistä valinnoista, joilla on valtava merkitys kokonaisuuteen. Jokainen päätös voi vaikuttaa elämääni positiivisesti tai negatiivisesti. On siis tärkeää miettiä, mikä merkitys päivittäisillä valinnoilla on. Jotkut tekevät parempia valintoja kuin toiset ehkä siksi, että ymmärtävät tai ehkä alitajuntaisesti. Monet eivät kuitenkaan ajattele valintojensa vaikutuksia. Kun valintoihin kiinnittää huomiota ovat vaikutukset merkittäviä. On hyvä kirkastaa itselleen tavoite, sillä se auttaa tekemään oikeita päätöksiä ja keskittymään oikeisiin asioihin.

Larssenin kirja sai minut ajattelemaan miten voin tehdä asiat paremmin ja päästä tavoitteeseen. Ensiksi täytyy selvittää mistä saa mielihyvää ja mitkä ovat omat arvoni. Mielihyvä on tyytyväisyyden ja ilon tunne, joka motivoi ja ajaa meitä eteenpäin. Minulle mielihyvää tuo liikunta. Olen voimistellut 6- vuotiaasta lähtien ja rakkaus lajiin on syntynyt vuosien varrella. Nautin harjoituksista, joukkueena yhdessä tekemisestä, esiintymisestä ja musiikkiin eläytymisestä. Omia arvoja seuratessa on suurin mahdollisuus onnistua tavoitteessa, sillä ne tuovat onnellisuutta ja mielihyvää. Minulle tärkeimpiä arvoja elämässä ovat perhe, ystävät, terveys, onnellisuus ja vapaus.

Olen miettinyt paljon omaa tavoitteitani. Voimistelu on ollut minun elämässäni lapsesta asti. Se on yksi tärkeimmistä asioita ja varmasti aina osa elämääni. Viimeisten vuosien aikana esiintymisjännitys on ottanut minusta vallan. Nuorempana äitini aina ihmetteli, kuinka esiintyminen oli minulle luontaista ja miten en ikinä jännittänyt kilpailemista. Viimeisen parin vuoden aikana minusta on tullut valtavan kova jännittäjä. Ennen matolle astumista tuntuu, että oksennan, pelkään että unohdan kaiken ja lamaannun. Olen joutunut miettimään harrastukseni lopettamista, sillä jännitys on muuttunut niin ahdistavaksi.

Larssonin kirjasta sain hyviä neuvoja matkalla kohti tavotteita. Tärkein neuvo tavoitteen saavuttamiseksi on pitää se mielessä. Matkan varrelle voi myös asettaa välitavoitteita, jotka voivat helpottaa kärsimätöntä ihmistä, kuten itseäni. Vastoinkäymisistä ei pitäisi lannistua ja on hyvä valmistautua myös pettymyksiin. Omien ajatuksien hallitsemiseen ja tunteiden kontrollointiin voi opetella sisäistä dialogia. Sanoilla, joita itsellesi sanot on suora vaikutus toimintaan. Larssonin esimerkki; ”jos sanot olevasi laiska, sinusta tulee laiska”, särähti korvaani.  Kirjaa kuunnellessani tajusin, kuinka useasti muistutan itseäni siitä, että minä murrun paineen alla. Jatkossa ajoin välttää kielteisiä ajatuksia ja muuttaa ne oikeiksi kysymyksiksi, joista tulen hyvälle mielelle ja jotka lisäävät itseluottamustani. Sisäistä dialogia on myös voimalauseet, jotka ovat omasta persoonastani positiivisia asioita. Ennen suoritusta voin sanoa itselleni, että minä olen harjoitellut ahkerasti. Minä osaan ohjelman ja se tulee selkäytimestä. Näillä neuvoilla ollaan jo paljon pidemmällä jännityksestä eroon pääsemisessä.

Suoritustilanteessa käyn usein läpi ohjelman omassa mielessäni keskittyneesti. Larssen kutsuu tätä visualisoinniksi. Siinä mietitään rauhassa ja ennakoidaan tulevaa. Kun tilanne tulee kohdalle on se jo tuttu. Visualisointi on itselleni mieluisa tapa kerrata asioita ja valmistautua tulevaan. Sitä kannattaa kaikkien kokeilla suoritusta ennen olipa kyseessä urheilusuoritus, seuraava koulupäivä tai myyntipuhe.

Moodin tunnistaminen on viimeinen neuvo suoritustilanteeseen. Moodi on olotila tai mielentila, jossa ihminen toimii optimaalisesti. Moodin voi löytää, tunnistamalla millainen on itse parhaimmillaan. Minä suoriudun parhaiten, kun olen hyvin valmistautunut ja saan itse rauhassa keskittyä jännittävään tilanteeseen. Kolme sanaa, jotka kuvaavat moodiani juuri ennen, kuin astun lavalle ovat sulkeutunut, keskittynyt ja itsevarma. Päästäkseni tähän moodiin uudestaan, pitää sanat yhdistää yhdeksi tunteeksi ja palauttaa ne mieleen aina tarvittaessa. Tunteet ohjaa tekoja ja minä pystyn itse niihin vaikuttamaan. Kun menen lavalle viritän tunteet oikein, tarmokkaat askeleet, hyvä ryhti, hymy sekä syvä hengitys viestii valppautta ja saa aikaan rennon olotilan. Olen valmis.

You May Also Like…

Uteliaisuuden taito

Utelijaisuuden taito kirja käsitteli erilaisia mielen malleja ja oppimisen johtavaa utelijaisuutta. Uteliaisuutta voi...

0 kommenttia

Lähetä kommentti