Paranoidi optimisti

Kirjoittaja: Daniel Hakasaari

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Paranoidi optimisti

Lähdeteoksen kirjoittaja: Risto Siilasmaa

Teoriapisteet: 3

Minua on aina kiinnostanut meidän suomalaisten hyvin tuntema yritys Nokia. Löysin Bookbeatista Risto Siilasmaan kirjan Paranoidi optimisti, jossa hän kertoo Nokian hallituksen puheenjohtajana Nokian tarinaa ahdingosta selviämiseen. Kirjan halusin kuunnella ehdottomasti, sillä Siilasmaan noustessa Nokian hallituksen puheenjohtajaksi vuonna 2012, tehtävä ei varmasti ollut helppo. Apple oli tullut aiemmin markkinoille ja aloittanut Omena-ilmiön. Mukaan älyteknologian kehitykseen oli lähtenyt myös Aasialaiset elektroniikkajätit, jotka syrjäyttivät pikkuhiljaa Nokian matkapuhelinmarkkinoilta. Nokia oli pelannut vahvaan brändiinsä, eikä osannut uudistua tarpeeksi kuluttajamieltymysten mukaisesti. 

Vainoharhainen optimistisuus 

Kirjan nimenä Paranoidi optimisti mielestäni tarkoittaa sitä, että kaiken pelon ja epävarmuuden keskellä voi ajatella asioiden vielä kääntyvän parhain päin. Tärkeää on ajatella myönteisesti ja uskoa siihen, että suurimpiinkin ongelmiin on olemassa ratkaisuja. Kuitenkin paranoidin eli vainoharhaisen asiasta tekee se, että uskotaan kokoajan tapahtuvan se pahin mahdollinen skenaario. Paranoidilla optimismilla valmistaudutaan pahimpaan mahdolliseen, mutta optimismin avulla uskotaan tästä selviämiseen. Kun jatkuvasti varaudutaan tuleviin ongelmiin vaikkei niitä olisi suoraan näkyvissä, pystytään tunnistamaan piileviä ongelmia, jotka normaalisti jäisivät vain odottamaan räjähdystä. Jatkuvalla varautumisella voidaan minimoida ja jopa välttää tuleviakin ongelmia. Yrityselämän kannalta ajatus on erittäin fiksu, mutta se vaatii valtavasti henkisiä resursseja, että osaa pitää myös sen optimistisuuden mukana toiminnassa. Muuten tuollainen vainoharhaisuus uskoakseni luo lähinnä negatiivista ja flowta tappavaa ilmapiiriä yritykseen.  

Skenaariotyöskentely 

Skenaariotyöskentelyssä tavoitteena on luoda erilaisia skenaarioita eli havainnekuvia mahdollisista ja mahdottomista tilanteista, joita yritykselle voi tulla vastaan. Future and back- menetelmä on kirjan mukaan oiva työkalu mahdollisten skenaarioiden luomisessa. Perusideana Future and back -ajattelusssa  on miettiä yrityksensä tulevaisuudessa ja palata sieltä takaisin nykyhetkeen. Tämä tapa auttaa ajattelemaan niitä vaiheita,miten päästään tulevaisuuden kuviteltuun päämäärään. Kun kaikki mahdolliset ja mahdottomaltakin tuntuvat skenaariot mietitään valmiiksi, on mahdollista valmistautua lähes jokaiseen vastaantulevaan tilanteeseen sekä saadaan selkeämpi visio, miten nykyhetkessä voidaan toimia tulevaisuuden päämäärän saavuttamiseksi. 

 Yrittäjämäisen johtajuuden 10 kohtaa: 

  1. Vastuuntunto 

Vastuuntuntoinen johtaja välittää aidosti yrityksen hyvinvoinnista, toiminnasta, tuotteista, asiakkaista ja työntekijöistään. Vaikka johtaja ei olisikaan itse yrittäjä, olisi ihannoitavaa jos hän voisi ajatella rooliaan mahdollisimman yrittäjämäisesti. Niin, että johtaja ei ajattelisi pelkästään omaa palkkaansa sekä mahdollisia bonuksia, vaan siten miten voitaisiin kehittää yritystä tulevaisuudessa mahdollisimman pitkäjänteisesti. Miten saisimme kaikki pelaamaan yhteen hiileen, jotta yritys menestyisi kokonaisuutena. Tekemällä kaikkensa, jotta omat alaiset voisivat onnistua omissa töissään mahdollisimman hyvin. Lisäksi ongelmien kohdatessa johtaja on aina se jonka tulee kantaa vastuu, eikä sysätä sitä muille. 

  1. Tosiasioiden tunnistaminen 

Monella yrittäjällä on tietyllä tavalla valheellinen liian optimistinen illuusio yrityksen nykyisestä tilasta sekä tulevaisuuden näkymistä. Yrittäjillä on monesti tapana sivuuttaa omaa illuusiotaan rikkova data, sillä jo yrityksen kehitysvaiheessa yrittäjän on ollut tärkeää uskoa sokeasti visioonsa, vaikka realiteetit ovat olleet erit. Tällä tavalla yritykset on usein saatu alulleen, mutta jossain vaiheessa tulisi ymmärtää, mikä muuri on liian suuri kiivettäväksi yli. 

  1. Sinnikkäät palkitaan 

Yrittäjyydessä ja johtajuudessa ei ole oikoteitä onneen. Usein vaaditaan paljon uhrauksia sekä jääräpäistä sinnikkyyttä uskoa omaan asiaansa. Ilman sinnikkyyttä voin melkein taata epäonnistumisen, mutta useimmiten pitkäjänteinen sinnikäs työ tullaan palkitsemaan onnistumisella. 

  1. Riskien hallinta 

Johtajuudessa joudutaan usein ottamaan riskejä. Joskus riski kannattaa, joskus ei. Skenaariotyöskentelystä on paljon apua riskien hallitsemisessa. Kuitenkaan aina ei voida taata sitä, että lopputulos ei ole paras mahdollinen. Kannattaa miettiä, paljonko on valmis laittamaan peliin. Mikäli häviö tapahtuukin, onko häviämiseen varaa. Jos ei ole, ei kannata riskiä ottaa.  

  1. Opinjano 

Nokian tapauksessa halu kehittyä ja oppia uutta epäonnistui. Tärkeää on jatkuvasti seurata ympäristöä ja hakea uutta tietoa oman tekemisen tueksi. Jossain vaiheessa parhaistakin työkaluista tulee vanhanaikaisia muuttuvassa maailmassa. Mikäli et itse osaa olla mukana trendissä, tai olla jopa sen edelläkävijänä, sinusta tulee väistämättä vanhentunut boomer. Trendikkyys on aina kehittyvissä yrityksissä in, joten olethan sinäkin johtajana trendikäs. Sitä useimmat alaisesi toivovat. Vielä hyvä lainaus kirjasta, joka kiteyttää oppimisen tärkeyden ja oppimattomuuden pahimman skenaarion:  ”Jos lakkaa oppimasta, lakkaa pian elämästä”. Jokainen haaste ja ongelma luo aina uuden tilaisuuden oppia ja kehittyä. 

  1. Herpaantumaton fokus 

Asia mikä itselleni on älyttömän vaikea. Pitää katse jatkuvasti kohti päämäärää. Pelkästään Future and back -työkalu ei tähän auta. Tärkeää on valjastaa omat henkiset voimavarat mahdollisimman hyvin käyttöön. Tämän takia johtajan tulisi tarkastella koko elämäänsä ja miettiä, mistä kaikkialta saa energiaa ja mihin sitä menettää. Tavoitteena on lisätä energiaa tuottavia asioita ja vähentää sellaisia jotka sitä vievät. 

  1. Katse taivaanrantaan 

Tärkeää on pitää katse aina tulevaisuudessa, jotta edistyminen ei pysähdy. 

  1. Mukavien ja arvostamiesi ihmisten tiimi 

Luottamus ja sen rakentaminen on tiimityössä aina ytimessä. Jos ei ole luottamusta, ei tiimikään tule toimimaan sen parhaimmalla potentiaalillaan. 

  1. Kysy miksi 

Miksi olemme olemassa? Tämä on mielestäni tärkein kysymys, johon jokaisen yrityksen jäsenen pitäisi osata vastata aivan koska tahansa. Jos yritys ei itse tiedä, miksi he tekevät mitä tekevät sekä minkä suuremman päämäärän takia he niin tekevät, ei tiedetä mihin yritystä halutaan viedä. Päämäärätiedottomuus luo yleistä epävarmuutta ja epäuskoa, sekä horjuttaa sitoutumista yritykseen. Kaikki haluavat olla osa jotain isompaa ja merkittävämpää asiaa. Luodaan yrityksen henkilökunnalle tunne että meidän yrityksen kautta jokainen tekee merkittävää työtä jonkun isomman päämäärän saavuttamiseksi. Näin saadaan sitoutettua työntekijä mukaan potentiaaliselle menestysmatkalle. 

  1.  Älä lakkaa unelmoimasta 

Vaikka taivaanrannan maalareista puhutaankin tietyllä tavalla ivalliseen sävyyn, unelmointi on tärkeä osa omien energiavarastojen keräämistä. Unelmia on hyvä olla, sillä ne vie sinua eteenpäin. Ihminen haaveilee luonnostaan aina paremmasta, joten älä estä korkealentoisienkaan haaveiden tulemista ajatuksiisi. Haaveet tuovat päivääsi tarvitsemaasi positiivista boostia. 

You May Also Like…

Markkinointia rakkaudella

Markkinointia rakkaudella on kirja, joka kannustaa ajattelemaan raamien ulkopuolelta ja olemaan rohkea yrittäjä, joka...

Rakastan ja vihaan vaatteita

”Vaatteita tuotetaan aivan liikaa, aivan liian nopeasti ja aivan liian halvalla”, tämä on asia johon olen itsekin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti