Osaisinko keskittyä?

Kirjoittaja: Petteri Suomalainen

14 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Keskittymiskyvyn elvytysopas

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Huotilainen Mona Moisala

Teoriapisteet: 2

Keskittymiskyvyn elvytysopas on self help-kirja, joka keskittyy keskittymiseen. Se avaa oikein osuvasti ja käytännönläheisesti, mitä keskittyminen on ja miten keskittymiskykyä voi kehittää ja miten sitä vahingoitetaan.

Oma keskittymiskykyni on oikeastaan olematon. Perheessäni on muutama ADD (attention deficit disorder) tapaus. Itselläni ei ole todettu keskittymishäiriötä, mutta keittiöpsykologin lausunnon mukaan toimintani kuvaa enemmän ADHD:n (attention-deficit/hyperactivity disorder) oireita. Muilla perheenjäsenilläni ei ole ollut valjaita syöttötuolissa tai ei ole tarvinnut juosta taloa ympäri jokaisen haarukallisen välissä ruokailun aikana. Nykypäivänä se on hieman erilaista. Tiimiakatemian treenit ovat joskus todella haastava tilanne, koska siellä joutuu olemaan paikoillaan ja liika liikkuminen häiritsee muiden keskittymistä.

Puhelin ja internet on oman analyysini mukaan kaikista suurin häiriötekijä keskittymiselle. Luultavasti tämänkin reflektion kirjoittamisen aikana kerkeän katsomaan monta kertaa, että onko kavereiltani tullut viestiä, Kerkeän tyhjentämään tiskikoneen, levittämään pyykit ja lukemaan päivän polttavia uutisia. Tärkeän asian tekemiseen saattaa mennä monta tuntia, vaikka se olisi normaalisti pikku juttu. Toinen ongelma on omat ajatukset. Ajatukseni seilaavat omissa unelmissa, tulevaisuudessa, menneisyydessä, nykyhetkessä ja siinä, miksi se yksi tyyppi ohitti minut liikenteessä ilman, että käytti vilkkua.

Apukeinoja keskittymiseen on valtavasti. Kirja kertoo niistä paljon. Ongelmani on siinä, että tarvitsen koulunkäynnissä paljon puhelimen ohjelmia ja tietokonetta. Silloin kiusaus tehdä jotain muuta on suuri. Miten voisin parantaa keskittymistäni? Siinäpä vasta kysymys. Tavoitteina voisi olla puhelimen taskussa säilyttäminen, kun teen koulutehtäviä tietokoneella, koska puhelimessa odottaa vapaus kaikesta kiireestä ja stressistä, jota koulu tai työt aiheuttavat. Toinen keino on elämän aikatauluttaminen. Kun on selkeästi aikaa kaikelle, joka pitää saada tehtyä, on helpompi keskittyä aiheeseen, koska sille on varattu oma aika päivästä. Kolmas on uni. Nykypäivän trendi tuntuu olevan, että mitä vähemmän nukkuu sitä, enemmän tekee tärkeitä töitä ja on aikaansaava ihminen. Tämä on kuitenkin mielestäni todella väärä ajattelutapa. Koen itseni väsyneenä todella rauhattomaksi tai todella väsyneeksi, jolloin keskittymiskyky on täysin olematon. Uneeni vaikuttaa myös suuresti molemmat aikaisemmin mainitsemani ongelmat. Keinoni parempaan keskittymiseen on siis puhelimen käyttämisen vähentäminen, päivien aikatauluttaminen ja unen määrän lisääminen.

Miten keskittymiskyvyn parantaminen liittyy Tiimiakatemiaan tai oman tiimini toimintaan? Kysymykseen on kohtalaisen helppoa vastata. Se vaikuttaa todella paljon. Kirjareflektioita ei tarvitsisi kirjoittaa viimeisenä iltana, tiimin treeneissä ei tarvitsisi hyöriä ja pyöriä häiriten muita ja tiimikavereiden kanssa kommunikointi olisi selkeämpää ja määrätietoisempaa. Edellisten esimerkkien mukaan toimiminen kehittäisi itseäni enemmän ja tehostaisi myös tiimin toimintaa.

Keskittymiskyky on varmasti monelle ongelma nykymaailmassa, jossa internet ja kiire ovat vallitsevia. Jokainen kykenee kuitenkin itse vaikuttamaan omaan keskittymiseensä. Pitää viitsiä käyttää vain vähän aikaa ja ajattelua, jotta keskittymiskyvyn ongelmat löytää ja miten niistä pääsee eroon.

You May Also Like…

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinistä vettä parkkihalliin!

Sinisen meren strategia on vuonna 2005 julkaistu teos, jonka on kirjoittanut professorit W. Chan Kim ja Renee...

0 kommenttia

Lähetä kommentti