one page marketing plan

Kirjoittaja: Jussi Muilu

11 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: One Page Marketing Plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

Luin kirjan One page marketing plan, koska uskoin sen olevan hyödyllinen, kun alamme tehdä markkinointi suunnitelmaa 1501 Vintagen kevätkampanjaan One page marketing plan oli minulle jo ennestään tuttu, koska käytimme sitä apuna markkinoinnin koulutusohjelmassa. Minusta se on hyödyllinen ja suht nopea työkalu ottaa käyttöön niin pienessä kuin isommassakin yrityksessä.

Päätinkin kirjan pohjalta lähteä tekemään 1501 Vintagelle one page marketing plania:

One Page Marketing Plan: 1501 Vintage kevätmyynti

Ennen (Prospect):

1. Kohderyhmä:

   – Suomalaiset 18-27-vuotiaat pääosin miehet, mutta pyrimme markkinoimaan mallistoamme unisexinä, koska vaatteemme menevät mielestäni niin miehille kuin naisillekin. Uskon kuitenkin, että miehet ovat meille potentiaalisempia asiakkaita.

2. Viesti Kohderyhmälle:

Haluamme mysteeriboksiemme tekevän ostamisesta helpompaa, mielenkiintoisempaa, jännittävämpää, sekä haluamme antaa asiakkaille mahdollisuuden saada arvokkaampia vaatteita pienemmällä rahalla. Ehkä pääviestinä on helppous ja yllätysmomentti

3. Mediat:

   – Orgaaninen maksettu mainonta Metassa ja TikTokissa. Sähköpostimarkkinointi

Myyntivaihe (Lead):

4. Lead Capture:

   – Tehostettu sähköpostilistan keruu Shopifyssa, etuja liittyjille. Tätä voisi mainostaa esimerkiksi Instagramissa jo ennen kuin uudet boksit tulevat myyntiin.

5. Lead Nurturing:

   – Säännöllinen markkinointi viestintä sähköpostilistan kanssa, eksklusiiviset tarjoukset, henkilökohtaiset vinkit muoti-ilmiöstä mitkä toimivat juuri nyt.

6. Myyntikonversio:

   – Pyrimme tekemään ostamisesta helppoa ja mielekästä yksinkertaisen, mutta laadukkaan verkkokaupan avulla

Jälkimyynti (Customer):

7. Asiakaskokemus:

   – Laadukkaat vaatteet toimitettuna nopeasti. Asiakkaan tulee yllättyä tuotteista eikä pettyä. Haluamme pakata tuotteet siististi taiteltuna, että asiakkaalle tulee vaatteista ja yrityksestä laadukas kuva.

8. Asiakasarvon Kasvattaminen:

   – Tarjotaan eksklusiivisia jälkimyyntitarjouksia, kerätään palautetta ja pidetään yllä positiivista vuorovaikutusta.

9. Viittausten Stimulointi:

   – Jaetaan heille sähköpostilla alennuskoodeja, jota he voivat jakaa kavereille, jolloin saadaan heidän kaveritkin ostamaan ja sana leviämään.

1501 vintagella on ollut suhteellisen paljon asiakkaita, mutta asiakkaat ovat pääosin olleet tuttuja tai tutun tuttuja. Haluamme kevään aikana laittaa enemmän panoksia siihen, että saisimme brändiä tietoisuuteen laajemmin ja saisimme asiakkaita laajemmin ympäri suomea. Tällä hetkellä mainontamme on ollut enemmän orgaanista ja haluamme testata enemmän maksetun mainonnan mahdollisuuksia.

Uudistamme tällä hetkellä brändiämme ja haluamme aloitta puhtaalta pöydältä kevään ”dropin” kanssa. Pyrimme viestimään informatiivisemmin ja laadukkaammin kuin aikaisemmin, sillä aiemmin viestintämme on ollut mielestäni todella vaisua ja laatu on vaihdellut reilusti. Nyt haluan näyttää itselleni, että pystyn parempaan.

Meillä oli tarkoitus saada vaatteet myyntiin jo jouluksi, että olisimme voineet myydä mysteeribokseja lahjoina, mutta vaatteiden toimituksessa kestikin reilusti odotettua pidempään. Motivaatio on ollut vähän hukassa ja pitäisi löytää samanlainen into tekemiseen kuin mitä oli projektin alussa. Motivaatiota projektin edistämiseen löytyy satunnaisesti, mutta se laskee nopeasti, kun vastaan tulee teknisiä haasteita esimerkiksi verkkokaupan luomisessa

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

Bisnesantropologia

Mikko Leskelän ”Bisnesantropologia” on kirja, joka sukeltaa syvälle ihmistieteiden maailmaan ja niiden soveltamiseen...

Sisältömarkkinoinnin työkalut

Luin kirjan "Sisältömarkkinoinnin työkalut", joka tarjoaa kattavan katsauksen sisältömarkkinoinnin maailmaan ja sen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti