Sinisen meren strategia 

Kirjoittaja: Konsta Vankka

10 maaliskuun, 2024

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim ja Renée Mauborgne

Teoriapisteet: 3

W. Chan Kimin ja Renée Mauborgnen kirjoittama kirja “Sinisen meren strategia” päätyi lukulistalleni, koska johtajuuden koulutusohjelmassa kirjaa suositeltiin ja pääsimmekin hyödyntämään kirjan tarjoamia työkaluja osana johtajuutemme analysointia ja johtajuuden karaktäärin kirjoittamista.Kirjan tarjoamat työkalut vaikuttivat konkreettisilta ja hyviltä, joten halusin lukea kirjan ja tietää työkaluista lisää sekä päästä hyödyntämään niitä myös projektien parissa.  

Kirja todella oli hyvä ja mielestäni jokaisen yrittäjän pitäisi lukea kirja kokoajan kiristyvässä kilpailussa. Kirjan pääteema, eli kuinka päästä punaisen meren alueelta sinisille vesille on lähes jokaisen yrittäjän päänvaiva ja tämän ratkaisuun kirja tarjoaa usemmankin työkalun. 

Kuten aina, aloitetaan nyttenkin termien määrittelyllä. Punainen meri tarkoittaa markkina-aluetta, jossa yritykset kilpailevat samoista asiakkaista perinteisin keinoin esimerkiksi hinnalla tai laadulla. Yleensä tällaisilla aloilla katteet ovat hyvin pieniä ja täten kannattavuus sekä kilpailuedun löytäminen on hankalaa.   

Sininen meri tarkoittaa markkina-aluetta, jossa yritys luo itselleen selkeän kilpailuedun (innovaation), jonka turvin he välttyvät suurimmalta kilpailulta. Nintendo on hyvä esimerkki yrityksestä, joka on hyödyntänyt sinisen meren strategiaa. He loivat uuden innovaation, eli helposti liikutettavan, taskuun mahtuvan konsolin, jollaista kellään muulla ei ollut. Näin he valtasivat tilaa pelimarkkinasta ja saavuttivat runsaasti uusia asikkaita.  

Myös Sähköautolle.comin yhteistyökumppani Hivo on käyttänyt paljon aikaa arvoinnovointiin. Arvoinnovaatiossa pyritään pääsemään punaisen meren alueelta siniselle arvoinnvaation avulla. Arvoinnovaatiossa pyritään luomaan yritykselle sekä asiakkaalle lisäarvoa mahdollisimman pienillä kustannuksilla. Hivo on tässä suhteellisen hyvin onnistunut luomalla selkeitä ja helppoja palvelukokonaisuuksia kiinteällä hinnalla. Etenkin kiinteää hinnoittelua ei ole sähköalalla hirveästi käytetty ja asiakkaat ovat kokeneet epävarmuutta asiasta.  

Sinisen meren strategia & Sähköautolle.com 

Sähköautoala on uutudestaan huolimatta jo hyvin kilpailtu ala ja markkinaetua pitäisi jostain löytää myös tässä projektissa. Hivon mukana olo projektissa luo jo itsessään hinnoitteluedun eli pystymme käytännössä kertomaan asiakkaalle samantien kiinteän hinnan, pitää kohteessa tehdä muutostöitä tai ei. Mielestäni olisi kuitenkin hyvä löytää etua myös muualta ja tämän löytämiseen kirja antaa työkaluksi strategiaprofiilin.  

Strategiaprofiilin avulla määritetään kaksi asiaa. 

  1. Nykyinen markkinatilanne 
  1. Mihin alalla investoidaan juuri nyt? 

Strategiaprofiili voidaan luoda neljän kysymyksen avulla, jotka ovat: 

  1. Supista – Mitä tekijöitä tulisi supistaa selvästi alan normaalitasoon verrattuna?  
  1. Luo – Mitä kyseiselle toimialalle täysin uusia tekijöitä tulisi luoda?  
  1. Korosta – Mitä tekijöitä tulisi korostaa selvästi enemmän kuin alalla yleensä tehdään?  
  1. Poista – Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi eliminoida? 

Supista 

Voisimme sähköautolle.comilla supistaa tuotevalikoimaa ja palveluvalikoimaa. Myydä vain muutamaa erilaista latauasemaa, tarkoituksena helpottaa asiakkaan ostopäätöstä sekä vakuuttaa, että tämä tuote on paras mahdollinen. Olemme myös supistaneet palveluvalikoimaa ja myymme vain kahta kiinteähintaista asennuspalvelua. Toinen ei sisällä mitään muutostöitä, toinen sisältää, mutta kiinteällä hinnalla. 

Luo 

Voisimme ja aiomemmekin alkaa markkinoimaan Sähköautolle.comia lyhytvideoiden avulla. Tämä on markkinoinnin keino, jota sähköauto-, eikä yleisesti sähköalallakaan hyödynnetä juuri ollenkaan. Lyhytvideoiden avulla saamme tehtyä monimutkaisesta tuotteesta helposti ymmärrettävän ja täten saavuttamaan asiakkaita paremmin. Lyhytvideot myös mahdollistavat kasvoilla markkinoinnin helposti, joka taas puolestaan lisää luottamusta. 

Korosta 

Tämä kohta on mielestäni haastavin, sillä en niin paljoa tiedä alasta vielä, että osaisin sanoa, mitä kannattaisia selkeästi korostaa enemmän kuin alalla yleensä. Mahdollisesti voisimme korostaa esim. Markkinoinissa asiakaspalvelua. Monesti, ainakin stereotyyppisesti sähköalalla työskentelee vähemmän palvelualttiita ihmisiä, joten siitä voisimme löytää mahdollista kilpailuetua.  

Poista 

Kaksi asiaa. Joustava hinnoittelu sekä kartoituskäynnit. Nämä asiat toimivat sinällään käsikädessä, että käyttäessämme kiinteää hinnoittelua, voimme välttää kartoituskäynnin suurimmassa osissa kohteissa. Asia perustuu siihen, että tilauksen yhteydessä saamme asiakkaalta perustiedot kohteesta, jossa ilmenee tarvitseeko siellä tehdä muutostöitä vai ei. Jos tarvitsee tehdä, asiakas ostaa muutsotöiden kiinteähintaisen paketin, mutta itse muutostyöllä kohteessa ei ole väliä asiakkaan eikä työntekijän kannalta. Firman näkökulmasta osa kohteista ovat parempi katteisia kuin toiset, mutta pääasia on, että asiakkaalle jää selkeä ja luotettava kuva palvelusta ja sen hinnasta.  

Johtajuus 

Olen tehnyt myös omasta johtajuudestani kyseisen strategiaprofiilin, joka on tässä:  

Poista 

Ensimmäisenä tulee mieleen, että poistaa voitaisiin konfliktin pelko ja hitaus tarttua epämukaviin asioihin ja keskustella niistä. Helpommin sanottu kuin tehty, mutta kyse on vain viitseliäisyydestä ja rohkeudesta. Pitäisi ottaa tavaksi hoitaa epämukavatkin asiat heti, jolloin niiden viivästyttämisestä ei pääsisi tulemaan tapaa.  

Konkreettinen esimerkki: Pitkästytin viimeiseen asti tiimiliiderinä ollessani talouskeskusteluja muutamien henkilöiden kanssa, joilla oli haasteita asian suhteen. Talous aiheet ovat muutenkin suomalaisittain haastavia ja vielä tilanteessa, jossa sen suhteen pitäisi vaatia enemmän tuntui todella vastenmieliseltä. Lopulta keskustelut oli kuitenkin käytävä ja niistä selvittiin ihan hyvin.  

Supista 

Johtajana voisin vähentää aikaa, jota käytän päätöksen tekoon. Minulle on tullut tavaksi varsinkin toimintamalleja luodessa pohtia kaikki mahdolliset strategiat läpi sekä reaktiot, mitä muilla saattaa muutoksiin olla. Tämä on toki myös hyvä asia, koska silloin esitystä uudesta mallista pitäessä oikeastaan mikään ei voi tulla, tai ainakaan vuoden aikana tullut yllätyksenä. Se helpotti muutoksen läpi vientiä ja muilta sen hyväksynnän saamista, kun pitchaus oli hyvä. Kuitenkin tehokkuus kärsi valtavasti ja joihinkin asioihin käytettiin niin paljon aikaa, ettei se todennäköisesti työelämässä olisi mahdollista.   

Voisin myös supistaa äänessä olemisen määrää. Varsinkin treeneissä tuppaan monesti olemaan todella paljon äänessä, jolloin tila muilta vähenee. Niin kuin yrityskulttuuri on kuningas kirjassa sanotaan, on ryhmä sitä älykkäämpi, mitä tasaisemmin puheenvuorot jakaantuvat.  

Korosta 

Olisin voinut tiimiliiderinä panostaa huomattavasti enemmän yksilön johtamiseen. Tätä olisi voinut tehdä muun muassa priorisoimalla aikaa enemmän yksilökeskusteluihin sekä osoittamalla kiinnostusta yksilöitä ja heidän elämiään kohtaan. Tavoitteena saada jokaiselle kuulluksi tulemisen kokemus sekä tieto auttavasta kädestä tai olkapäästä, johon tukeutua.  

Johtoryhmänä olisimme voineet myös vielä enemmän korostaa projekteja. Tuomalla enemmän esim. projektitreenejä tai synnytyksiä Elementian sisäisiin projekteihin liittyen. Tämä olisi saattanut lisätä oppien jalkautumista tiimin sisällä sekä motivaatiota työtä kohtaan.  

Luo 

Olisin voinut käyttää johtamisessani huomattavasti enemmän normeista poikkeavia tapoja. Olen luonteeltani hyvin kaavoihin kangistuva ja ”näin on tehty ennen, joten tehdään nytkin” tyyppi. Jos olisin käyttänyt monipuolisemmin tapoja vetää esimerkiksi viikkopalavereita, olisi tiimiläisillä saattanut pysyä mielenkiinto ja motivaatio paremmin yllä. Uusia tapoja olisi muutenkin voinut tuoda ihan vain arkipäiväiseen johtamiseen, viestintätyyliin yms.  

Haluaisin olla luovempi ja kehittää luovuutta, sillä se on monellakin mittarilla ehdottomasti heikkouteni, mutten oikein tiedä miten sitä voisi kehittää. Jos on vinkkejä, otetaan vastaan. Varmaan olisi pitänyt mennä länille. 

Loppusanat 

Kirja oli erittäin hyvä ja antoi käytännönläheisiä työkaluja, joita voi tuoda tiimin hyödynnettäväksi esimerkiksi synntyksissä. Kirjan iästä huolimatta se oli edelleen hyvin relevantti ja suosittelisin kirjaa ihan jokaiselle tiimiyrittäjälle luettavaksi.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti