Nollasta ykköseksi

Kirjoittaja: Onni Keiskoski

9 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Zero to One

Lähdeteoksen kirjoittaja: Peter Thiel

Teoriapisteet: 2

Kuinka olla paras in a nutshell 

Täytyy tehdä jotain uutta, mitä kukaan ei vielä tee. Tällöin automattisesti siirtyy alan johtajuudessa ensimmäiseksi. Jos et pysty siirtymään kilpailusta pois, tulet aina kilpailemaan tai pahimmassa tilanteessa häviät. Uuden alan johtajuuden saavuttaa ratkaisemalla uniikin ongelman. 

Kilpailusta ja tulevaisuudesta 

Kilpailu keskittää ajatukset mielestäni yrittäjyyden vastaisiin asioihin – resurssit sijoitetaan vääriin kohtiin. Jos joudut tappeluun, harvoin keskityt miettimään uudenlaista ratkaisua välttää tai voittaa tappelu, keskityt vain lyömään seuraavan lyönnin ja jokaisella lyönnillä uhmaat mahdollisuuksiasi voittaa. 

On kyettävä muuttumaan tilanteen vaatiessa. Vanha jää paikalleen, koska taistelee vain käsillä olevia ongelmia vastaan. Tulevaisuus on uutta. Jos haluat nähdä itsesi tulevaisuudessa, on jotain uutta pyrittävä rakentamaan. 

Hyvät yritykset keskittyvätkin luomaan rahavirtoja myös tulevaisuudessa. Hohke ei mielestäni ole vielä omaksunut tätä. Keskitymme näkemään seuraavan mutkan ja pyrimme pääsemään sinne, kunnes saavutamme mutkan ja tajuamme, ettemme ole valmistautuneet tiehen mutkan jälkeen. 

Päämäärätietoisessa tiimissä jokainen tietää tehtävänsä 

Toinen asia missä meidän tulisi kehittyä – jos siis haluamme yltää huipputiimin tuloksiin – on vastuiden jakaminen tarkemmin. Kunkin tiimiläisen pitää tietää mihin olemme menossa ja mitä hänen tulisi tehdä yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.  

Risteävät vastuutehtävät ja vain “yhdessä” tekeminen johtaa mahdollisiin riitoihin (kenen vastuulla hoitamaton tehtävä lopulta olikaan) sekä vastuun välttelyyn (en tee, koska joku muu tekee sen kuitenkin). Jokaisen siis täytyy tietää vastuualueensa toimivassa työyhteisössä. 

Jokaiselle määritellyt tehtävät johtavat mielestäni myös merkityksellisempään työntekoon, kun jokainen käsittää ja näkee oman panoksensa sekä sen vaikutukset yhteiseen onnistumiseen. 

Vaikka jokainen tietäisi tehtävänsä, ei ole taattua, että yrityskulttuuri onnistuisi. On pyrittävä luomaan työyhteisö, jota jokainen haluaa olla osana kehittämässä. 

Mielenkiintoinen näkökulma kirjassa esitettiin konsultointifirmoista. Konsultointiyritykset nimittäin ovat haastavia ympäristöjä luoda yhteen hiileen puhaltavaa yrityskulttuuria. Haasteet tällaisen kulttuurin luomisessa tulevat vastaan, koska yrityksen konsultit työskentelevät käytännössä toisille yrityksille ja pyrkivät auttamaan muita onnistumaan. Tällaisessa tilanteessa konsulttien fokus keskittyy oman yrityksen ulkopuolelle, jolloin kulttuurin rakentaminen vaikeutuu. 

Millainen on hyvä monopoli? 

Hyvät monopolit ovat vaikeita kopioida. Mitä sellaista Hohkeella on, jota ei voisi kopioida? 

Hyvät monopolit noudattavat ilmiön kaavaa: luovat arvoa tarkalle ensimmäiselle asiakasryhmälle ja vain sen jälkeen voivat luoda arvoa myös muille. Jos lähdet tavoittelemaan kaikkia samanaikaisesti, luot tuotteen tai palvelun, joka ei miellytä ketään.  

Jokaiselle jotain on ei mitään kellekään

Ruger Hauer

Tällä tavoin hyvät monopolit myös rakentuvat: aloittamalla varovasti ja pienestä. Itselläni huomasin tämän olleen iso ongelma aikaisemmin. Ideoin mitä suurempia yritysideoita, mutta ne lannistivat mieluummin kuin inspiroivat, koska en osannut ajatella ensimmäistä askelta – näin vain määränpään. 

Hyvät monopolit rakentavat onnistuneita brändejä. Kuitenkaan pelkällä brändillä ei voi menestyä – vaikka pukeutuisit kuinka hyvin tahansa, mikään työpaikka ei ota sinua töihin, jos vaatteiden alta ei löydy työpaikkaan tarvittavia ominaisuuksia. On siis löydettävä kultainen keskitie tuotteen ja markkinoinnin välillä. Ilman markkinointia hyväkin tuote on huono ja toisin päin hyvällä markkinoinnillakaan et onnistu myymään huonoa tuotetta. 

Virheiden oppimisesta 

Virheiden kautta täytyy pystyä oppimaan. Olin pari päivää tokmannilla työavussa ja projektin johtajalle keskustellessamme tarkkuudesta sanoin osaavani oppia jo ensimmäisestä virheestä. Pienestä pitäen mieleeni on iskoistunut, ettei virheitä pidä toistaa. Näen sen niin, että on jopa tyhmää toistaa samoja virheitä useammin. Jos teet virheen, mikset oppisi siitä? Mikset pyrkisi välttämään samanlaista mokaa tulevaisuudessa? 

Tämä ei tarkoita etteikö virheitä pitäisi tehdä ollenkaan – päin vastoin. Virheet ovat nopein tapa oppia (jos niistä ottaa vain opikseen). Virheet elämässä ja yritysmaailmassa kertovat sinulle kaikkein nopeiten mikä ei toimi. 

Jotkut tekevät virheitä, mutta jatkavat niiden toistamista. Mielestäni tällainen toiminta on vain heijastus välinpitämättömyydestä – et välitä onnistumisestasi. Jos haluaa onnistua, on osattava myös oppia. Millä tavoin itse opit? 

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti