NELJÄ FAKTAA MYYNNISTÄ

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

30 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Sata faktaa myynnistä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Katleena Kortesuo ja Andrei Koivumäki

Teoriapisteet: 2

Halusin konkretiaa, erilaisia vinkkejä ja saada jotain ässiä koottua hihaani kaikenlaista myyntiä varten, kun hommat taas alkaa. Tiedän, että vuonna 2022 minun tulee osata myydä kaikenlaista mahdollisimman hyvin; palveluita, tuotteita, ideoita, mahdotonta ja ties mitä. Toivon kirjalta saavani ajatuksia myynnin monipuolisuudesta ja pystyväni soveltamaan jotain siitä myös käytäntöön. Aion nostaa kirjasta muutamia faktoja ja pureskella niitä itsekseni.

ASIAKASPOLKU

Ensimmäinen kiinnostava fakta, josta halusin kirjoittaa liittyy asiakaspolkuihin. Näin digitaalisesta markkinoinnista kiinnostuneena on hyvä tiedostaa, että enää todella harva asiakaspolku on kokonaan verkoton. Tämä saattaa tuntua luonnollisemmalta minua 10-15 vuotta nuoremmalle, mutta hetkellisesti tämä tieto sai minut yllätettyä, luettuani tiedon kirjasta. Jos verkon asiakaspolku on kokonaan ulkopuolinen, niin asiakas joutuisi tekemään seuraavat asiat:

  • Kuulisi tuotteesta ilman verkkoa
  • Kyselisi muilta käyttäjäkokemuksia ilman verkkoa
  • Tekisi ostopäätöksen ilman verkkoa
  • Varaisi ajan ilman verkkoa
  • Lopulta ostaisi tuotteen ilman verkkoa.

Että miltäpä näyttää? Kovin mahdolliselta?

Ihan tosiaan niin, jos tällaisia asiakaspolkuja miettii, niin kannattaisi mieluummin olla miettimättä. Omatkaan asiakaspolut eivät ole rakennettu verkottomuuden varaan ja nyt ymmärsinkin lopullisesti, ettei vain kannata tuhlata aikaansa turhuuksiin. Se, ettei asiakaspolkuun ole heitetty minkäänlaisia verkkoja, on tapa, jolla kaloja ei jatkossa enää tule. Verkon ulkopuolella ostaminen on katoava luonnonvara.

Suurin osa asiakaspoluistamme onkin yleensä sellaisia, joissa yhdistyvät verkko ja maailma, jossa me kasvokkain olemme toisiimme yhteydessä.

 Osittain digitaalinen asiakaspolku näyttäisikin vaikka tältä:

  • Täydellisten housujen mainos näkyy Instagramin feedissä
  • Asiakkaalle tulee halu sovittaa kuitenkin housuja oikeasti ennen ostopäätöstä
  • Hän menee liikkeeseen, sovittaa ja maksaa ostoksensa MobilePay:lla

On myös täysin verkossa tapahtuvia asiakaspolkuja, kuten vaikka iTunesista tilaama elokuva voisi olla.

Tietoisuus siitä, että verkossa myydään kaikki, vaikuttaa tapaani nähdä vaivaa oppien eteen, joilla pystyn parantamaan asiakaspolkujani verkossa. Tällainen harjoittelemani taito on esimerkiksi hakukoneoptimointi. Hakukonenäkyvyys on aivan kaikki kaikessa, kun myyjät tuotteineen ja palveluineen kilpailevat samoista asiakkaista ja verkko on täynnä heitä. Jokaisella heistä on mahdollisuus löytää tuotteesi, kunhan vaan osaat tehdä taiat, että saat asetettua ne hakukoneessa ensimmäisille riveille.

Tämä on täyttä realiteettia. On hyvä ymmärtää se.

 

FOKUS

Tässä minulla on paljon opittavaa. Ja suoraan sanottuna fokustani myös syö välillä asiat, joille itse en mitään edes mahda, kuten keskittymiskyvyn puutteeni ajoittain. Yleensä tekemiseni eivät jää kesken, siksi, että minulla ei ole aikaa. Ne jää kesken siksi, ettei minulla ole käytettävissä tarpeeksi energiaa tai fokusta niihin. Kirjan mukaan fokus on yksi tärkeimmistä resursseista, joita meillä on.

Itselläni se tilanne menee näin:

  1. Keksin yhden idean ja lähden sitä työstämään.
  2. Keksin toisen idean ja lähden vähän sitäkin työstämään
  3. Kolmas idea onkin jollain tapaa rentouttavan ja mukavan kuuloinen, niin voin vielä senkin ottaa mukaan ja työstää vielä ja sitten voi tehdä raskaampia projekteja
  4. Ensi viikolla tuleekin taas uusi lähtökohta ensimmäiseen ideaan, joka tuo mukanaan myös uuden uutukaisen lisätyökalun, joka on innostava.

Näin se fokus tuossa kaikessa tohinassa sitten häviää ja asioista onkin muodostunut monimutkainen kasa. Ideat, asiat, vanhat ja uudet toimintamallit makaavat kaikki keskenään samassa tilassa ja puoliksi toistensa päällä, tehden asioihin tarttumisen todella vaikeaksi. Siitä sitten seuraa monesti vaihtoehdoista helpoin, luovutus.

Koen fokuksen ja keskittymisen eri asiaksi ja se mitä kirjassa sanotaan fokuksesta, olisi syytä alkaa kukkimaan omassakin elämässä. Minun tapauksessa pitäisi jättää turhat työkalut, lisäosat ja visuaaliset asiat pois heti alkuun. Pitäisi tehdä yksi asia loppuun ja alkaa lisäämään ominaisuuksia sitten vasta myöhemmin. Kun saisin sen karkean demoversion ulos, olisin jo paljon lähempänä mahdollista maalia, ajatukset ei pelkästään sinkoilisi päässäni, vaan saisin tuekseni demoversion. Vasta sitten alkaisi parannustyöt ja lisäosien työstäminen. Tähän joukkoon mahtuu vaikka muutama turha hilanvitkutin, kun olen saanut homman nyt täysin käyntiin ja jotain on jo paperilla.

Moni startup-yritys toimii tällä metodilla.

 

KYSE EI OLE AJASTA VAIN ENERGIASTA

Tämä fakta palveli minua hyvin. Kirjassa kerrottiin, että jos haluaa ripustaa seinään taulun, niin riittää, että sinulla on yksi iso ja tarpeeksi kestävä naula seinässä taulua varten. Sinun ei tarvitse lyödä kymmentä naulaa taulua varten, jotka eivät ole kestäviä ja näin ollen tuhlata aikaasi niihin, vaan voit vähemmällä energialla säästää enemmän aikaa. Kaiken lisäksi sen voi tehdä ihan rauhassakin ja lopputulos voi olla yhtä hyvä tai jopa parempi.

Sen yhden kestävän naulan laittamiseen saattaa mennä aikaa paljon vähemmän. Ja vaikka tulos olisi parempi, niin joskus minusta tuntuu, etten ole tehnyt kunnolla töitä. Joskus tuntuu jopa, etten ole tehnyt oikein mitään. Kuitenkaan tämä mikään ei pidä paikkaansa, vaan olen vaan tehnyt lyhyemmässä ajassa enemmän. Tämä näkyy monesti asioissa, jotka saatan jättää vähän viime tinkaankin tai joita suunnittelen pitkään. Viime hetkeen jättäessä saatan olla miettinyt paljonkin kyseistä tehtävää ja siksi osaan sen hoitaa niin nopeasti silloin. Pitkään suunnitellussa tekemisessä on välillä haittansakin, kuten edellä olen maininnut, mutta parhaimmassa tapauksessa se tosiaan on kuin puoliksi tehty. Tätä oppia minun pitäisi hyödyntää nyt enemmän tekemisissäni. Olen niin jo oikeastaan tehnytkin, mutta koitan olla vieläkin systemaattisempi asian suhteen.  

TAKUU TEKEE LUOTTAMUKSEN

Tämä teki minuun vaikutuksen. Katleena Kortesuo käyttää itse koulutuksissaan selvää takuuta. Jos hänen osuuttaan pidetään tylsänä tai pitkäveteisenä, hän ei veloita mitään. Olen tällaisesta termistä kuin törkeä lupaus kuullut ennenkin ja tämä kuuluu siihen kategoriaan. Olin oikeastaan hieman unohtanut taas tämänkin olemassaolon ja mielellään toisin tätä ajatusmallia moniinkin projekteihini. Nyt mahdollisesti tulevaan luistimenteroitusprojektiini voisi käyttää tyytyväisyystakuuta. Näin saisi epäilijätkin paikalle ja maksumieheksi. Heigassakin voisimme panostaa vähän lisäajatusta tähän projekteissamme, myynnin edistäminen on tärkeää kaikin puolin. Lupaus toki voi vaihdella, mutta lupaus kannattaa pitää näkyvillä.

Vielä viimeinen hyvä pointti törkeän lupauksen pitäjille on, että se pakottaa pitämään laadun priimana. Ei voi päästää mitään hutiluksia sormien välistä, kun tulee kalliiksi.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

http://www.heiga.fi

You May Also Like…

Alustatalous

Ajattelin kokeilla uutta aluevaltausta ja paneutua alustatalouden maailmaan. Ajat ovat todella muuttuneet ja...

Johtajuuden ristiriidat

Johtajuus on monimutkainen laji, jossa kaikkia ei koskaan voi miellyttää tasapuolisesti ja pettymyksien kohtaamiseen...

Myy enemmän – myy paremmin

Myynti on taitolaji, josta Mika D. Rubanovitsch on kirjoittanut useammankin kirjan. Viime syksynä luin kyseiseltä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti