Ne kutsuvat sitä pöhinäksi

Kirjoittaja: Anna-Sofia Jarva

23 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Ne kutsuvat sitä pöhinäksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: --

Teoriapisteet: 2

Kirja löytyi tällä kertaa meidän kirjahyllystämme, joten nappasin sen lukuun. En ollut kyllä kuullut koviin hyvää sanottavaa aiemmin kirjasta, mutta ajattelin, että kokeillaan. Kirja kertoo start up yrittäjistä ja jäi päällimmäisenä mieleen heidän ajatusmaailmansa. Ehkä se olikin kirjan idea. En kumminkaan edelleenkään suosittele kirjaa eteenpäin.

Miksi vai Miksi Ei

Monesti lyttäämme ajatuksen ensi istumalta emmekä ehkä edes jaksa miettiä asiaa sen pidemmälle. Tiimissämme tapahtuu tätä edelleen melko paljon ja asioita kyseenalaistetaan heti ensimmäisenä. Ehkä välillä asenne ”miksipä ei kokeiltaisi” kannattaisi. Voisimme ehkä päästä nopeampaa asioissa eteenpäin, jos emme miettisi uhka kuvia tai huonoja puolia vaan vain kokeilisimme. Omien mielipiteiden takana seistään niin vahvasti, että se estää meitä monesti edistymästä ja joustavuutta tapahtuu vain tiettyjen henkilöiden kohdalta.

Sisäinen palo

Kirjassa ei suoranaisesti puhuttu sisäisestä palosta ja sen voimasta, mutta monen tarinassa se oli taustalla idean kehittämiseen yritykseksi. Se saattoi lähteä halusta kehittää jotain tai omasta innostuksesta asiaan, joka muotoutui yritys ideaksi. Mikään mahtava asia ei synny väkisin vääntämällä. Mikä lähtee intohimosta kasvaa myös isoksi. Minulta kerran kysyttiin, että miksi päämääräni on olla hyvä johtaja, että mikä ihmeen päämäärä se on. Se lähtee sisäisestä palosta. Olen tällä hetkellä todella innoissani monesta asiasta ja tuntuu, että olen kaikissa projekteissa mukana oman sisäisen palon takia. Tämä draivi pitää pitää päällä.

Älä rakastu omiin ideoihisi

Kirjassa painotettiin sitä, että ideoita on hyvä pallotella toisten kanssa ja sparrailla toisia. Toinen tärkeä asia on muistaa, että asiakkaan ideat ovat oikeastaan, noh, parhaita vaikka et ole sitä mieltä itse. Asiakasta vartenhan teet asioita ja hän ostaa tuotettasi tai palveluasi. Nämä asiat oli hyvä saada taas kerran muistutuksena Office X projektiin liittyen. Mietin paljon mitä kaikkea toimistolla voisi tehdä sisustuksessa tai mitä yhteistyökumppaneita voisimme hankkia ja helposti rakastun omiin ideoihin. Välillä kannattaisi pysähtyä enemmän miettimään ja kysyä kiinnostaako asia asiakkaita tai onko idea edes hyödyllinen käytännössä. Se mistä menestyvät yritykset yleensä ylipäätään lähtevät ovat ihmisten tarpeesta. Kun ihminen tajuaa ongelman, joka on olemassa ja kuinka sen voi ratkaista, voi rikastua. Näin tekee asioita, joilla on todella merkitystä ja ne muuttavat maailmaa. 

Kukaan ei ikinä ole sanonut, että haluan kasvuyrittäjäksi

Minä en ole ikinä halunnut yrittäjäksi ja en ole vielä 5 vuotta sitten edes tiennyt mitä tarkoittaa kasvuyrittäjä. En usko, että kukaan haluaa nimenomaan elää epävarmuudessa ja tehdä töitä hullun lailla, jotta yritys lähtee liikkeelle. Ihmisen pitää olla tietynlainen, että lähtee mukaan ja heittäytyy virran vietäväksi. Niin kuin kirjassa sanottiin, että tyhmää paljon työtä tekee, ja hullu perustaa kasvuyrityksen. Ehkä koen jollain tavalla olevani se hullu, joka siihen voi ryhtyä ja koen että minua innostaa ja kiinnostaa sen kelkkaan lähteminen. Saa nähdä.

”Paras tapa päästä yli epävarmuudesta ja tietämättömyydestä on lähteä rohkeasti kokeilemaan ja edetä askel kerrallaan, rauhassa, lamaantumatta…”

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti