Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Kirjoittaja: Sonja Saukkonen

17 huhtikuun, 2022

Lähdeteos: Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Heidi Halonen

Teoriapisteet: 1

Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Tiimiläiseni piti niin hyvän myyntipuheen tästä kirjasta, että minun oli pakko ottaa se luentaan, vaikka koenkin että Instagram on hallussani melko hyvin.

3 miljoonaa suomalaista ja 300 miljoonaa maailmanlaajuista aktiivikäyttäjää. Niin suosittu Instagram on. Miten siitä saa markkinoinnin ja sisällöntuotannon kannalta parhaan irti?

On hassua, miten paljon Instagram ja sen käyttäminen on muuttunut niistä ajoista, kun itse sen ensimmäisen kerran latasin. Sovelluksen nimihän tulee sanoista Instant Gram, ja sen tarkoitus on ollut julkaista päiväkirjamaisesti kuvia lähes reaaliajassa.

Nykyään se on tärkeä mainonnan ja vaikuttamisen kanava, ja sitä varten otetut kuvat voivat olla hyvinkin lavastettuja. Tähän vaikuttaa suuresti varmasti se, että Instagram on nykyään Metan alainen alusta.


Heti kirjan alussa muistutetaan siitä, miten tärkeää on, että seuraajat ovat aitoja. Rahalla saa ja hevosella pääsee, mutta seuraajia ei kannata ostaa. Niistä saa ehkä pienen statuksennoston, mikäli Instagram on sinulle vain kiiltokuvaportfolio elämästäsi, etkä halua oikeasti saavuttaa suurta joukkoa sisällölläsi. Markkinoijan ja sisällöntuottajan näkökulmasta taas siitä on lähinnä hallaa, sillä harva tahtoo tehdä esimerkiksi kaupallista yhteistyötä vaikuttajan kanssa, jonka seuraajista valtaosa on haamuseuraajia (=ei reagoi postauksiin, toisinsanoen ei seuraa aidosti).

Imago on tärkeä osa brändiä. Vaikka et omistaisikaan mitään tiettyä yritystä, on tärkeää miettiä myös omaa henkilöbrändiäsi; millaisena haluat somessa näyttäytyä? Minkä mielikuvan haluat antaa katsojille? Instagramtilin tulisi olla niin yrityksen, kuin ihmisenkin arvoihin soveltuva.

Kirjan alussa mainitaan myös tavoitteista. Missäpä kirjassa niitä ei nykyään mainittaisi. Tätä voi toki pohtia muutkin kuin somea työkseen harkitsevat: miksi olen Instagramissa? Mitä haluan tällä saavuttaa? Ovatko pääkohderyhmääni vain ystävät ja haluan pitää profiilini yksityisenä, vai haluanko saavuttaa myös tuntemattomia ja jakaa paloja elämästäni suurelle yleisölle?


Ensivaikutelma on Instagramissa tärkeä. Tähän suuresti vaikuttaa itse feed (fun fact: tässä huomaa miten nykyään termejä käytetään enemmän englanniksi kuin Suomeksi, sillä minulla ei ollut mitään hajua mikä tämäkään on suomeksi. Syöte :D), eli se, minkä kaikki julkaisusi muodostavat profiilissasi. Itse esimerkiksi muiden käyttäjien profiilia selatessani kiinnitän siihen eniten huomiota; miten hyvin kuvat sointuvat toisiinsa, ovatko kuvat ylimuokattuja, toistavatko ne itseään yms. Tiedän, että joitakin tämä taas ei kiinnosta lainkaan, eikä siinä ole mitään väärää.

Jos teet Instagramissa sisältöä nimenomaa muille, kannattaa pohtia, mitä tarjoat seuraajillesi. Inspiraatiota? Vinkkejä? Avointa keskustelua, mielipiteitä, yrityksen mainostusta? Kirjassa suositellaan valitsemaan kaksi teemaa, mutta uskon, että yhdelläkin pärjää, jos siihen oikeasti paneutuu ja seuraaja saa siitä haluamansa hyödyn.

Happy Secondilla haluamme tuoda esiin muotivinkkejä ja mainostaa palveluamme, mutta myös kantaa kortemme kekoon yhteiskunnallisesti, ja infota seuraajiamme siitä, miksi second hand-vaatteiden suosiminen on parempi vaihtoehto maapallolle ja yhteiskunnalle. Sinänsä kaikki kolme teemaa poikkeavat toisistaan, mutta tarjoaa varmasti jokaiselle jotakin.


Aktiivisuus on Instagramissa tärkeää. Miten useammin ja säännöllisemmin postaat, sitä paremmin näyt algoritmissa. Toki laatu korvaa siinä mielessä määrän, että spämmäämiseen asti ei julkaisutahtia kannata kiristää, mutta vähintään viikottainen postaustahti on suositeltavaa.

Instagramissa on nykyään työkaluja kunnon mainostamiseen. Pienelläkin rahasummalla voit kasvattaa julkaisusi näkyvyyttä. Yrityksen markkinointibudjettiin onkin hyvä liittää myös Instagramin maksullisen markkinoinnin summat, sillä niihin kannattaa panostaa. Happy Secondilla olemme markkinoineet kaikkia kampanjoita, joita olemme tehneet, ja seuraajamäärämme ovatkin kasvaneet hurjalla vauhdilla.

Niin kuin kaikessa markkinoinnissa, on tärkeää ymmärtää kohderyhmä. Instagramissa saa kohdennettua mainontaa yllättävän tarkkaan iän, sukupuolen, mielenkiinnon kohteiden ja jopa sijainnin mukaan. Jos sinulla on tietty kohderyhmä, kenet haluat tavoittaa, on tärkeää, että et käytä turhia resursseja siihen, että julkaisusi tavoittaakin väärät henkilöt. Jopa omalla henkilökohtaisella käyttäjätilillä pystyy tarkkailemaan seuraajien sukupuolijakaumaa, ja esimerkiksi aktiivisinta kellonaikaa. Yleisesti yrityksille hyvä kellonaika julkaisulle on kello 18-20 välillä, sillä tällöin Instagramin käyttäjät ovat aktiivisimmillaan. Ennen tämä oli vielä tehokkaampi ajankohta, kun Instagramin algoritmi toimi kronologisesti.


Hashatagien suhteen olen itse hieman arka, vaikka kirjan mukaan niillä voi saavuttaa yllättävänkin suuren yleisön. Aloin miettimään tätä tarkemmin, ja totesin, että todella usein etsiessäni esimerkiksi sisustus- tai vaateinspiraatiota, etsin julkaisuja hashtagilla. Näin tekee varmasti moni muukin, joten se, että lisäät risuaidallisen sanan kuvatekstiisi, on erittäin iso tekijä hyvin pienellä vaivalla. Toki en silti koe mielekkäänä laittaa montaa kymmentä hashtagia putkeen kuvatekstiin, sillä siinä tulee liikaa kaupallistamisen maku, ainakin itselleni. Muutamalla osuvalla ja tarpeeksi tarkalla hashtagilla pääsee kuitenkin jo pitkälle. Usein hieman vanhemman ikäluokan käyttäjillä huomaa, että hashtageissa ei ole mitään perää, vaan niitä käytetään kuin kuvatekstiä, tyyliin #tänäänkävelyllämetsässämerjanjaritvankanssa. Tällä hashtagilla kukaan tuskin hakee julkaisuja, mutta esimerkiksi #luonto tai #morningwalk olisi näkyvyyden saannin kannalta parempia.

Summa summarum: Instagramissa on paljon potentiaalia oman näkyvyyden ja jopa yrityksen myynnin boostaamiseen, ja on loppujen lopuksi todella kustannustehokas alusta. On sinänsä harmi, että se on muuttunut alkuperäisestä tarkoituksestaan niin paljon, mutta markkinoinnin saralla muutos on vain ja ainoastaan mielenkiintoinen! Tämä kirja oli kyllä todella tiivis ja kattava pakkaus, ja suosittelen sitä erityisesti niille, keille tämä sovellus ei ole niin tuttu.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti