Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Kirjoittaja: Beda Räsänen

25 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Näin teet vaikutuksen Instagramissa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Heidi Halonen

Teoriapisteet: 1

Mielessäni on jo pitkään pyörinyt haave jonkinlaisesta somevaikuttajuudesta. En haluaisi käyttää sanaa ”vaikuttaja”, koska mielestäni siitä huokuu tietynlainen teennäisyys ja oman sielun myyminen someen, mutta tämä mielikuva saattaa olla vain oman pääni sisällä. Ehkä sellainen sielun myymisen avulla tapahtuva vaikuttajuus on vähän mennyt juttu, sillä koen nyt aidompien ja realistisempien vaikuttajien nousseen trendikkäämmäksi.

Olen aina ollut kiinnostunut vaatteista, etenkin kirpparilta ostetuista. Olen myös lapsesta asti ommellut vaatteita ja olen aika näppärä tuunaamaan rumiakin vaatteita erikoisiksi ja hienoiksi luomuksiksi. Viime vuoden lopussa roudasin ompelukoneen ja saumurin Lahdesta kämpilleni, tarkoituksena alkaa tuunaamaan ja tuottamaan itse erikoisia vaatteita arkikäyttöön. Paasaan usein ystävilleni siitä, miten helppoa ja halpaa on muokata kirppisvaatteista itselleen sopivia ja hienoja kuteita. Se on kestävää ja trendikästä. Ajatus on kehittynyt päässäni ja haluan alkaa jakaa omaa tekemistäni myös kaveripiirini ulkopuolelle somessa, esimerkiksi juuri Instagramissa ja Tiktokissa. Uskon, että voisin tuottaa aika mielenkiintoista sisältöä.

Meinasin kuolla innostuksesta kun löysin tämän kirjan. Tämä oli minulle täydellinen opas, jonka avulla pystyn:

  • luomaan itselleni tavoitteet
  • luomaan brändin
  • suunnittelemaan imagon
  • saamaan tilini perusasetukset ja ilmeen kuntoon
  • tuntemaan seuraajani, joita tavoittelen
  • käyttämään hashtageja ja merkintöjä fiksusti
  • ymmärtämään algoritmia
  • tekemään instagram postauksistani hyviä, suunnitelmallisia ja yhdenmukaisia

Parempaa en voinut toivoa! Tässä kirjassa tuntuu olevan kaikki mahdollinen tieto, jota tarvitsee menestyvän tilin luomiseen.

Tosiaan ennen kuin tekee mitään muuta, kannattaa miettiä kunnolla oman ig-tilin tavoite. Tämä on tavallaan brändityötä. Miksi tämä tili on olemassa? Vastaus tuohon kysymykseen voi olla vaikea kaivaa, mutta auttaa todella paljon suunnittelemista jatkossa. Tilin tavoite voi olla esimerkiksi lisätä yrityksen myyntiä tai jakaa jotakin tiettyä sanomaa, tai ihan vaan antaa inspiraatiota ihmisille. Seuraajien kerääminen on huono tavoite, sillä seuraajien kuuluisi olla se, joiden avulla pääset haluamaasi tavoitteeseen.

Seuraavana kannattaa miettiä tilin brändiä ja imagoa, sitä mitä tarjoaa seuraajille. Yrityksen tilin kannattaisi tietenkin olla linjassa yrityksen brändin kanssa, ja henkilökohtaisen tai vaikuttajatilin kannattaa olla mahdollisimman oman itsensä näköinen, sillä jonkun muun esittäminen on vaikeaa ja seuraajat kyllä huomaavat sen. Tässä vaiheessa voi hyödyntää brändin kirkastukseen liittyviä kysymyksiä: Mikä on tilin ydinviesti? Miten erotun muista samankaltaisista tileistä? Keitä tavoittelet seuraajiksesi? Mitkä on tilillä näkyvät arvot?

Sitten pitäisi laittaa profiilin peruselementit kuntoon. Profiilin esittelyteksti on olennainen osa profiilia, sillä se on usein ensimmäinen asia, joka kertoo profiilista jotain ja mihin silmä kiinnittyy. Sen pitäisi olla helposti ymmärrettävä ja kertoa olennaisimmat asiat tilistä. Käyttäjänimeä ja profiilikuvaa on myös hyvä miettiä, että miten ne tukevat tavoitteitasi. Hashtagin käyttäminen esimerkiksi kuvaustekstissä olisi plussaa.

Laadukkaat seuraajat ovat kaiken a ja o. Ne takaavat sen, että algoritmi osaa toimia oikein, eli ehdottaa tiliäsi ja kuviasi muille samankaltaisille seuraajille mitä sinulla on jo. Instagram pyrkii näyttämään käyttäjilleen mahdollisimman merkityksellistä sisältöä, joten jos seuraajanasi on tilejä joita ei oikeasti kiinnosta tilisi, ei se osaa ehdottaa tiliäsi tai kuviasi muillekaan oikein. Hyvien ja aktiivisten seuraajien avulla tilisi tavoittaa lisää saman kaltaisia seuraajia!

Hashtageihin liittyy usein sellainen harhaluulo, että ne eivät toimi tai etteivät ne ole enää muodissa. Kirja kumosi sen täysin! Hashtagit ovat vähän niin kuin hakusanoja Googlessa. Jos käytät hashtageja oikein, saattaa tilisi tai kuvasi tulla vastaan jonkun hakukentässä. Halonen suositteli käyttämään hashtageja kaikessa julkaistussa materiaalissa, siis kuva- ja videopostauksissa, reelseissä ja storyissä. Tähän liittyy kuitenkin muutamia sääntöjä, joita kannattaa noudattaa, jos haluaa saada parhaan mahdollisen vaikutuksen.

  1. Älä käytä samaa hashtagia liian monta kertaa peräkkäisissä kuvissa, sillä Ig saattaa tulkita sen spämmiksi
  2. On olemassa eri suuruisia hashtageja (montako kertaa käytetty), miljoonista satoihin postauksiin. Älä käytä liikaa ”superhashtageja” koska kuvasi hukkuu nopeasti syötteeseen.
  3. Älä käytä liikaa liian tuntemattomia hashtageja, koska sekään ei auta tavoittamaan yleisöä, jos vain harva käyttää tätä hakusanaa
  4. Parhaiten toimii suuruusluokaltaan tuhansien postauksien käyttämä hashtag
  5. Kannattaa käyttää hashtageja luovasti ja tutkia, millaisia tageja kilpailijatilisi ja ihanneseuraajasi käyttävät
  6. Kannattaa yhdistellä eri suuruusluokan tageja

Tästä tuli vähän ohjemainen essee, se johtuu varmaan siitä, kun muistiinpanoni tästä kirjasta ovat ohjemaiset ja kirja itsessään on ohjekirja. Meinaan itse toimia näiden ohjeiden mukaisesti, eli vien kaiken tämän oppimani käytäntöön. Kirjassa oli lisäksi myös monia muita ohjeita esimerkiksi oman tilin teemoihin liittyen ja siihen, miten postaamisesta saisi säännöllistä ja yhdenmukaista, kaikkea sitä en nyt tähän kirjoittanut. Instagram on yllättävän kiintoisa alusta, jonka käyttöä on mahdollista oikeasti opetella. En saa tässä nyt avattua oman tilini tavotteita ja teemoja tai paljon muutakaan, sillä niiden työstäminen vie minulta hetken aikaa. Haluan tehdä pohjatyön kunnolla, jotta tili olisi laadukas ja harkittu, mutta silti rempseä ja aitoa Bedaa. Seuraathan sitten minua?

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti