Myyntipsykologia

Kirjoittaja: Ida Sopanen

3 marraskuun, 2023

Lähdeteos: Myyntipsykologia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petri Parviainen

Teoriapisteet: 2

Olen tehnyt tänä vuonna muutamia myyntiprojekteja ja siksi valitsin tämän kirjan omaan lukuohjelmaani. En ole ikinä kokenut myyntiä mitenkään houkuttelevana työnä ja oma mielikuvani myyjistä edelleen on komeat nuoret supliikit miehet, vaikka ei se sitä enää olekaan. Koen itse, että myynti ei ole millään lailla vahvuuteni, mutta sekin on taito mikä pitää jollain tapaa olla hanskassa. Myymmehän me jollain tasolla niin sanotusti itseämme jatkuvasti uusia ihmisiä kohdatessa. Muutenkin suhtautumisemme myyntiin muodostuu vahvasti omien kokemustemme kautta. Välillä tuntuu, että esimerkiksi feissarit kävelykadulla ovat todella päällekäyviä ja ymmärtäähän sen, että varmasti provikkapaine on suuri. Viime päivinä on ollut todella paljon keskustelua mediassa myynnin eettisyydestä ja etenkin tästä ”mummojen huijaamisesta” ja olen itsekin jo monta vuotta sitä miettinyt. Meidänkin mummollamme on ollut tilanne, että hänellä on ollut parhaimmillaan viisi eri määräaikaista liittymää päällekkäin, kun on löydetty helppo ”uhri” joka ei ymmärrä teknologian päälle yhtään mitään. Uskon ja toivon, että tulevaisuudessa myyjille pidetään yhä enemmän eettistä koulutusta myynnin ohella. 

Parviainen painottaa kirjassaan, että myynnin ja viennin kehittyminen on avainasemassa Suomen talouden nousun kannalta. On kuitenkin muistettava, että kirja on kymmenen vuotta vanha ja maailmantilanne on muuttunut aika lailla etenkin viennin suhteen. Maailma muuttuu ja niin myös myynti sen mukana. Kysyin tekoälyltä, kuinka paljon myynnistä tänä päivänä käydään verkossa ja sen mukaan vuonna 2022 22 % kaikesta maailman vähittäismyynnisä käytiin verkossa. En löytänyt tarkkoja lukuja vuodelta 2013, mutta verkkomyynti on liikevaihdollisesti kasvanut noin 5 miljardia dollaria kymmenessä vuodessa. Luvut jo kertovat myynnin kehityksen ja muutoksen. Nettikauppojen asiakaslähtöisyydestä Parviaisen mukaan kertoo se, että onko esimerkiksi puhelinnumero helposti saatavilla tai onko verkkokauppaan rakennettu Chat toimintoa asiakkaiden auttamiseksi. Myös vanha kunnon ”ota yhteyttä” nappi antaa positiivisen kuvan ja se tuo asiakkaalle helposti lähestyttävämmän kuvan yrityksestä. Verkossa ei kuitenkaan myydä enää pelkkää materiaa vaan se on täynnä erilaisia koulutuksia, webinaareja ja verkkovalmennuksia. Enää ei myydä niinkään sitä itse koulutusta vaan henkilöitä sen taustalla. Myynnin luonne onkin sen osalta muuttunut ehkä enemmänkin henkilöbrändäykseksi.

Totta kai tarvitsemme vielä perinteisiä myyjiä nettikauppojen rinnalle. Parviaisen mukaan myyntityön arvostaminen on yksi tärkeimmistä ja merkittävimmistä asioista mitä myyntiin tulee ja etenkin johtamisasemassa olevat ymmärtävät sen haastavuuden, jolloin heidän arvostuksensa sitä kohtaan on myös erilaista, kuin rivityöntekijällä. Koen itse, että minulla on hyvä asenne myyjiä kohtaan, sillä itsekin tiedän, ettei se helppoa ole. Viime keväänä teimme Jessikan ja Lassin kanssa varainkeruukampanjaa ja tiesin jo ennakkoon kuinka haastavaa, se tulee olemaan, mutta 300 soittoa ja ihan yksittäisiä kiinnostuneita yllätti kyllä kaikki. Saimme Petri Materolta kevään asiakaskäynnillä hyviä vinkkejä tähän projektiin ja Jessikan kanssa ne olivatkin meillä ahkerasti käytössä. Vastaukset olivat pääsääntöisesti, että sponsoroidaan jo jotain muuta seuraa, usein Jyp:iä tai, että vuodenaika oli väärä, sillä budjetit tehdään vasta syksyllä. 

Toinen myyntiprojekti mikä minulla on osittain edelleen kesken, on 24 h-synnytysten myynti. Tässä projektissa haastavaksi olen kokenut tämän konseptin tuntemattomuuden. Luontaisesti kävin ensimmäisenä omat alumnikontaktit läpi, koska he tietävät jo valmiiksi mitä synnytys Tiimiakatemialla tarkoittaa. Projektiryhmän kanssa huomasimme nopeasti myös, että referenssien puute oli yksi haaste myynnin suhteen ja niitä oli myös vaikea saada näin vuoden jälkeen viime vuoden asiakkailta. Tänä vuonna päätimmekin laittaa jo sopimukseen referenssivaatimuksen asiakkaalta tapahtuman jälkeen. En osaa sanoa olenko tietoisesti käyttänyt joitakin myynnin psykologisia keinoja esimerkiksi asiakaskäynneillä 24 h myyntiä ajatellen. Koen kylläkin, että olemalla oma itsensä pääsee jo pitkälle näiden myynnin suhteen. Tämän projektin, kun saan pakettiin minulla ei ole tiedossa vielä seuraavaa varsinaista myyntiprojektia. Nämä kaksi projektia ovat kuitenkin olleet todella eri luontoisia. Omalta osaltaan antoisia ja todella opettavaisia mutta toisaalta myös vähän perseestä.

Artessa oli keskustelua omien ideasynnytysten myymisestä. Osa halusi, että järjestämme erillisen myyntipäivän, mutta lähdin kyseenalaistamaan, että miksi se toimisi nyt, jos ei ole toiminut ennenkään. Mielestäni parhaiten niiden myyminen onnistuu asiakaskäyntien yhteydessä. Tapaamiselle ei mielestäni tarvitse lähteä myyntihousut jalassa vaan ensin miettiä juuri opin kannalta ja sen jälkeen tarjota asiakkaalle ideasynnytystä, jos esimerkiksi jokin haaste, ongelma tai idea ilmenee. Näissäkin tapauksissa on hyvä muistaa kuitenkin se asiakkaan kontaktointi jälkeenpäin sillä harva sitä päätöstä tekee siltä istumalta. Koen, että emme käy Artessa tarpeeksi asiakaskäynneillä ja myönnän, etten ole itsekään tässä mikään malliesimerkki, mutta sitä kautta poikisi varmasti lisää synnytyksiä ja etenkin projekteja. Tässäkin keskustelussa nousi raha vahvasti esille ja paljonko siitä tiimiläisille maksetaan. Pääajatushan siinä kuitenkin on se oppiminen eikä raha. Osa tiimistä oli kuitenkin valmiita mieluummin tarjoamaan synnytystä ilmaiseksi kuin myymään sen rahasta. Ymmärrän kyllä ajatuksen sen taustalla, mutta itsellä ainakin rahapaine varmasti buustaisi motivaatiota toteutuksen suhteen, vaikka oma oppiminen onkin siinä tärkeimpänä omia 24 h-synnytyksiä ajatellen. 

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti