Myyntikolmio

Kirjoittaja: Linda Isosomppi

21 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikolmio

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jyrki Jokitalo

Teoriapisteet: 1

Syksyn toiseksi kirjaksi valikoitui Jyrki Jokitalon Myyntikolmio. Valitsin kirjan, koska myymisen taito on ehdottomasti taito, mitä tulen tarvitsemaan tulevana yrittäjänä, mutta myös ehdottomasti yksi heikkouksistani.  

Myyntikolmio on kirja, mikä pyrkii antamaan myyntityöhön uudenlaisen otteen. Oma tausta myynnin parissa painottuu enemmän asiakaspalvelu tehtäviin. Olen tehnyt myyjä-nimikkeellä paljon töitä aina alusvaatemyyjästä, Fortumin ständimyynnistä, Dna:n puhelinmyyntiin ja Prisman kassatyöntekijästä Prisman kodintekniikkaan. Dna, Fortum ja alusvaatemyyjänä työskentely ovat vaatineet minulta konkreettista myyntiä – tuotteen tai palvelun esittelystä myyntitilanteen klousaukseen. Lisämyyntiä unohtamatta.  

Kirjan kautta lähdin pohtimaan omia vahvuuksia, sekä heikkouksia myyjänä. Mielestäni luonteella on todella paljon tekemistä sen kanssa, onko joku hyvä myyjä vai ei. Itsevarmuus, supliikkius, sekä taito olla ihmisten kanssa tekee paljon. Tästä minulla on hyvä esimerkki omasta lähipiiristä, nimittäin siskoni aviomies Niko. Niko jätti tradenomiopinnot kesken ollessaan töissä Gigantissa myyjänä. Hänen ura starttasi perinteisen myyjän roolista ja pikkuhiljaa hän nousi työtehtävissään ja oli kun olikin pian osastopäällikkönä. Nykyään Niko kouluttaa Norjassa pohjoismaiden kaikkia myyjiä tehtäviinsä ja työskentelee Gigantin konttorilla. Mikä sitten tekee Nikosta hyvän myyjän? Ihmisenä hän on helposti lähestyttävä, hymyileväinen ja sosiaalinen. Hän rakastaa olla ihmisten kanssa ja nauttii uusiin ihmisiin tutustumisesta. Asiakkaat hän kohtaa aina ajan kanssa, eikä hätäile myyntitilanteissa. Yksi iso tekijä, mikä tekee hänestä loistavan myyjän on se, että hän rakastaa myydä ja saada tulosta. Tuloksellisuus ja nälkä ovat kuin ovatkin avaimia myyjänä menestymiseen.  

Mitkä ovat vahvuuksiani myynnissä? Uskon, että myyjänä vahvuuteni on ihmisläheisyyteni. Ihmisläheisyys luo luotettavan tunteen, mikä edesauttaa myyntitilanteissa. Pyrin aina tekemään ympärilläni oleville ihmisille hyvän ja turvallisen olon. Usein tilanteissa, missä olen uuden ihmisen kanssa tunnustelen millainen hän on ja peilaan itseäni häneen ja mukaudun tilanteeseen. Esimerkki myyjänä työskentelystäni.  Olin alusvaateliikkeessä myyjänä ja asiakkaaksi tuli nainen, jolla oli epävarmuuksia kehoaan kohtaan ja koki alusvaatteiden ostotilanteen vaivaannuttavaksi. Alusvaatemyyjänä työhön kuului sovituskopissa auttaminen muun muassa oikean rintaliivikoon etsimiseen ja tilanne vaivaannutti tätä naista aluksi. Tein parhaani, että hän rentoutuisi ja kokisi olonsa mukavaksi. Tutustuin tähän asiakkaaseen. Myyntitilanteen jälkeen sain kun sainkin kehuja siitä, miten asiakas oli kokenut tilanteen. Yksi vahvuus, minkä luulen olevan universaali on usko myytävään tuotteeseen/palveluun. Tällöin pystyy myymään tätä itsevarmasti. 

Mitä heikkouksia minulla sitten on myyjänä? Päinvastaisesti aikaisempaan en pysty myymään, mikäli en oikeasti usko myymääni tuotteeseen/palveluun. Minun on lähestulkoon mahdotonta myydä silloin. Rohkeus lähestyä asiakasta ja myydä tuotetta/palvelua vaatii sen, että olen itsevarmana myyntitilanteessa ja epävarmuus tuotteesta/palvelusta vie uskottavuuden. Uskon myös, että tietynlainen herkkyyteni vie minulta rohkeutta.  

Kirjoitin reflektion tähän asti syksyn ensimmäisen sprintin alussa. Nytkun mietin itseäni myyjänä koen asiat aika samanlailla kuin ensimmäisen sprintin alussa. Olen kuitenkin huomannut LYS studiosia kehittäessä, että sisälläni on herännyt uudenlainen tunne ja se on palo saada aloittaa myynti. Ja tämä on täysin uusi tunne itselleni! En tiedä onko arkuus myydä johtunut aina  vain siitä, etten ole myynyt itselleni tärkeää asiaa. En ole uskonut sata prosenttisesti myymääni palveluun/tuotteeseen. Nyt kun pysähdyn miettimään, niin kuinka helppoa on oikeasti myydä itse hyväksi kokema asia toiselle – oli kyse sitten kauramaidosta tai kuntosalista!  

Uskon täysin siihen edellee, että on luontaisia myyjiä, jotka pystyvät myymään ihan mitä tahansa ja tähän motivoi tekijät, kuten tuloksellisuus, nälkä ja intohimo myyntityötä kohtaan. Mutta ihmiset, ketkä sanovat etteivät osaa myydä ei ole vain myynyt asiaa, mihin todella uskovat.  

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti