100 faktaa myynnistä

Kirjoittaja: Lotta Kankainen

9 huhtikuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

100 faktaa myynnistä

 

Ole siellä, missä asiakkaasi ovat. Tätä olen joutunut pohtimaan markkinointitiimimme kanssa kovastikin, kun loin ONIXIA: n markkinointisuunnitelmaa. Käytin apunani ilmaista Nikucreativen markkinointisuunnitelma-pohjaa, kun lähdin miettimään julkaisukanavia, mitä tarjoamme, kenelle tarjoamme ja mitä. Ei ole järkevää tuottaa kaikille kaikkea ja joka paikkaan. Joten valitsimme muutaman pääkanavan mihin panostaa. Pääkanaviksi valikoitui yrityksen verkkosivut, jotka toimivat käyntikorttinamme. Instagram, jossa haluamme tuottaa kevyempää sisältöä seuraajillemme. Linkedin toimii taas kontaktoitumispaikkana sekä työnhaun välikätenä. Meiltä löytyy myös Facebook, mutta koen, että se tulee toimimaan hyvänä alustana silloin, jos perustetaan joku tapahtuma esimerkiksi. Muiden kanaviemme tarkoitus on herättää kiinnostus ja sen jälkeen ohjata asiakkaita meidän verkkosivuille ja saada meille aikaan projekteja, eli myyntiä.

 

Jokaisessa kanavassa tavoitetaan erilainen asiakasryhmä, näin toteaa myös Andrei Koivumäki ja Katleena Kortesuo, kirjassa Sata faktaa myynnistä. Lähdin tarkastelemaan tätä kirjaa meidän yrityksen markkinoinnin näkökulmasta. Meidän asiakasryhmä ei ole vielä selvillä, ketä kaikkia siihen kuuluu. Tässä peliin astuu rohkea kokeileminen, katsotaan mikä toimii kenellekkin kohderyhmälle ja mikä ei. Jokaiseen kanavaan tulee viestiä eri tavalla, se mikä toimii Instagram:ssa ei toimi Linkedin: ssä.

 

Kova työnteko ilman suunnitelmaa on hukkaan heitettyä aikaa. Tämä on niin totta. Selkeä suunnitelma tekee toteuttamisesta sekä tuloksen tekemisestä paljon helpompaa, siksi laadin meille myös markkinoinnin vuosikellon. Qlogga on ilmainen markkinoinnin vuosikello, mikä meillä on käytössä. Sinne on suunniteltu sosiaalisenmedian markkinointi vuosi, kuukausi, viikko ja päivä tasolla. Kuukausi tasolle olemme miettineet eri teemoja, mitkä vaihtuvat kunakin kuukautena. Valmiiksi suunniteltu on jo puoliksi tehty, eikös vain.

 

Tietoa saa opiskelemalla ja kokemusta tekemällä. Minua on aina kiehtonut sosiaalisen median vaikuttajien elämä valtavasti. Kaikki kauniit reissukuvat ulkomailta, kiiltokuvamaiseksi tehty profiili sekä arjen todellisuus tuon kaiken taustalla. Joten päätin ostaa Emmi Lehtomaan Instagramiin keskittyvän kurssin ”kirkasta IG brändisi”. Tuosta kurssista olen poiminut vinkkejä, myös meidän yrityksen markkinointiin. Tiimiakatemialla parasta on se, kun omat taidot eivät riitä apua voi aina kysyä muilta. Rupesimme tekemään yhtä videoprojektia ja tajusimme, ettei meidän oman yrityksen taidot ja tiedot vielä riitä toteuttamaan sellaista videota, jota olimme tekemässä. Kysyimme apua ja saimme luotua meidän yrityksen ensimmäisen ristipölytteisin projektin. Projektin, josta opimme valtavasti uutta videokuvauksesta sekä editoimisesta.

 

Lähde tekemään asioita rohkeasti, kokeile, vaikka sinulla ei olisikaan mitään tietoa, kuinka se tapahtuu käytännössä. Tekemällä oppii, myös määrittämään ne potentiaaliset asiakkaat ja tietämään mikä on paras kanava markkinoida ja myydä oman yrityksen palveluita.

You May Also Like…

Henkilöstöanalytiikka

Henkilöstöanalytiikka

Jaana Saramies, Maria Törnroos Tässä kirjassa on mielestäni paljon hyviä juttuja, joita Tiimiakatemian rekrypälen...

Business for Punks

Itsevarmasti otin käteeni tämän James Wattin, Brewdog -olutpanimon perustajan kirjoittaman kirjan, jota olen kuullut...

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

Mikä ihmeen digimarkkinointi?

En ole koskaan harrastanut digimarkkinointia. Paljon olen siitä kuullut puhuttavan ja nyt minunkin pitäisi alkaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti