Myyntikapina

Kirjoittaja: Henri Ruuskanen

12 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikapina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Rubanovitsch, Mika D

Teoriapisteet: 2

Rubanovitschin myyntikapina kirja valikoitui omalle lukulistalleni oikeastaan kesken toisen sprintin. Luin yhden myyntiin liittyvän kirja alkusyksystä (100 faktaa myynnistä) ja huomasin etten ollut liittänyt lukusuunnitelmaani yhtään enempää myyntiin liittyviä kirjoja. Andrei koivumäen kirja oli selkeästi yksi itseäni kiinnostavimmista kirjoista, joten se sai miettimään, että miksi en lukisi tällaisia kirjoja lisää? Olin kuullut myyntikapinasta paljon hyvä suosituksia, joten se oli helppo valinta ja voin myös suositella kirjaa. Muutamat asiat nousivat kirjasta selkeästi esille, joista haluan kaksi nostaa muiden ylle. Ensimmäisenä oli myynnin ja markkinoinnin vahva yhteys ja toisena myynnin vastuun jakautuminen yrityksessä.

Myynnistä ajatellaan monesti, että se on vain jonkun asiaan perehtyneen ihmisen vastuulla, eikä kaikkien tarvitse ottaa siihen osaa. Varmasti jossain määrin totta, mutta kyllä varsinkin tiimiakatemialla jokainen on vastuussa myynnistä. Myyntitapoja ja tekniikoita on yhtä monta, kuin on ihmisiäkin. Myyntityöstä ajatellaan monesti, että se on tuputtamista ja oman edun tavoittelua ja myyjiä pidetään ylimielisinä liimaletteinä, jotka nyhtävät kauppakeskuksissa asiakkaita hihoista luokseen ja yrittävät pakottaa heitä ostamaan jonkun tuotteen/palvelun. Hyvin monella on tämä mielikuva. Tämän mielikuvan muuttaminen ei tule olemaan nopea toimenpide vaan se vaatii paljon aikaa. Alalla työskentelevänä todella toivon, että jonain päivänä myyjistä voitaisiin ajatella hieman eri tavalla. Tulevana vuotena aion ainakin yrittää muuttaa käsitystä myyntityössä Vengassa ja madaltaa kynnystä myynnin tekemiseen. Valitsimme tulevaksi vuodeksi Vengaan minut myyntipäälliköksi ja tulen toimimaan tiiviissä yhteistyössä meidän markkinointitiimimme kanssa eli Jannen (markkinointipäällikkö) ja Mikon. Markkinoinnin ja myynnin tulee kulkea käsikädessä ja niille tulee olla yhteinen linja, koska se helpottaa koko yrityksen toimintaa. Tämä tulisi näkymään eniten asiakas viestinnässä, mikäli näissä olisi eroavaisuuksia. Tavoitteet tulee myös olla kaikilla tiedossa ja markkinoinnin suunnan, sekä miten ja mitä tuotetta/palvelua tiimi tulee myymään. Aion kiinnittää ensi vuonna paljo huomioita meidän myyntiprosessiimme ja kuinka sitä voitaisiin parantaa. Tulen myös järjestämään jonkunlaista kisaa tiimin kesken, koska pieni kilpailu tuo aina pienen lisämausteen ja motivaatiota tekemiseen.

Nykypäivänä palveluiden/tuotteiden osto on tehty todella helpoksi nettikauppojen muodoissa, joten perusmyyntityö on vähentynyt sen pohjalta. Kirjassa yksi mielenkiintoisimmista aiheista oli tekoälyn vaikutus myyntiin. Epäiltiin, että viiden vuoden päästä tekoäly tulisi korvaamaan kaupan kassatyöntekijän. Näen tämä itse hyvin todennäköisenä, koska tälläkin hetkellä suurimmassa osasta kauppoja on itsepalvelukassat, joissa monesti on pahempi ruuhka kuin ’’normaalilla’’ kassalla. Kaupan kassatyössä en näe myyjän merkitystä kovin suurena, koska siinä vaiheessa asiakas on tehnyt jo ostopäätöksen ja on valmis maksamaan tuotteet mitkä hän kassalle asettaa, joten tämä tulee olemaan varmasti yksi ensimmäisistä työpaikoista, mikä tullaan korvaamaan tekoälyllä. Moni myyjän työ tulee kuitenkin säilymään pitkään, koska nykypäivänä asiakkaat ja varsinkin yritykset ovat valmiita maksamaan asiakaskokemuksesta. Hyvää asiakaskokemusta on todella vaikea saada aikaan tekoälyn tai robotiikan avulla. Ihmiset ostavat hyvin paljon tunnepohjaisesti ja tästä syystä myyntipäätöksen helpottamisessa tullaan tarvitsemaan ihmisiä vielä pitkään. Nykypäivän myynnin ainakin itse näen hyvin auttavaisena ja asiakkaan tarpeeseen tai ongelmaan etsitään yhdessä ratkaisu, eikä vain myydä sitä kaikista kalleinta tuotetta, josta myyjän palkkapussi täyttyy kaikista eniten. Luottamuksen rakentaminen on kaikista tärkeintä, koska kaikki myynti on loppupeleissä H2H eli ihmiseltä ihmiselle.

You May Also Like…

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

Pelastetaan strategia!

En ole varmasti ainut, joka on aikaisemmin kokenut strategian ”pakollisena pahana” osana yritystä. Se on näyttäytynyt...

0 kommenttia

Lähetä kommentti