Myyntikapina

Kirjoittaja: Jessika Pennanen

18 lokakuun, 2022

Lähdeteos: Myyntikapina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Kirjan luettuani huomasin, että parhaiten mieleeni jäi kolme eri osa-aluetta. Ensimmäinen oli markkinoinnin ja myynnin käsikädessä kulkeminen. Toinen oli se, myyntityö on jokaisen yrityksessä työskentelevän vastuulla, ei vain yhden mestarimyyjän. Kolmas oli tekoäly ja sen hyödyntäminen myyntityössä.

Jo nuoresta asti myyntityö ja myyntihaasteet ovat kiinnostaneet minua. Työelämään lähtiessä valmistumisen jälkeen minua houkutteli lähteä myyntityöhön, jossa voin haastaa itseäni, sillä aina jonkinlainen kisa tai tavoite on auttanut minua motivoitumaan ja myyntityössä näet työsi tuloksen. Kuitenkin vakituisen työn saatua jäin tuttuun ja turvalliseen työpaikkaani Prismaan. Sielläkin olen päässyt harjoittamaan myyntitaitojani myyntikisojen avulla sekä kehittämään asiakaspalvelutaitojani. Työn monipuolisuuden vuoksi olen oppinut hurjasti erilaisista asiakaskohtaamisista.  

Akatemialla myynti sekä markkinointi kummatkin kiinnostavat minua hurjan paljon ja mikäs sen parempi, kun oppia hyödyntämään kumpaakin yhdessä entistä enemmän. 

Myyntityö houkuttelevaksi

Myynti-sana on monille punainen vaate ja siitä usein ensimmäisenä mieleen tuleva ajatus on, että kuinka myyjä aikoo huijata minua. Yleisesti ajatellaan, että myyjä haluaa vain asiakkaan ostavan mahdollisimman paljon ja kallista, jotta yritys sekä myyjä itse hyötyisi enemmän. Totta kai asia myös on osittain näin mutta hyvä myyjä osaa tunnistaa asiakkaan tarpeet ja myydä sellaisen paketin, joka asiakasta hyödyttää. Hyvän myyjän täytyy osata miettiä tilanteen kokonaiskuvaa niin, että asiakkaalle jää hyvä ja positiivinen mieli, jolloin hän pysyy mielellään yrityksen asiakkaana. 

Tuntuu, että useimmiten mietitään ja ihannoidaan yhtä mestarimyyjää. Miksi yritys tahtoisi yksittäisiä myyjiä, jotka pelaavat vain omaan pussiin, kun voisi saada kokonaisen myyntitiimin, jotka pelaisivat yhteistä maalia kohti. Yrityksessä jokaisen tulisi tehdä oma osansa myynnistä. Jos myyjät jätetään yksin myyntityön kanssa, usein he hukkuvat työtehtäviin ja silloin tulokset jäävät myös pienemmiksi.

Tahtoisin tiimillemme tässä kolmen vuoden aikana kunnon myyntiviikon, jossa voisimme tavoitella yhdessä hyvää tulosta ja opettaa toisiamme paremmiksi tekijöiksi. Sehän voisi olla niin, että asetamme koko porukalle tavoitteen ja kun yhdessä pääsemme sinne, palkitsemme koko porukan.  Aiemmin tällaista myyntiviikkoa ajatellessa olisi tullut mieleen, että palkitaan lopuksi parhaiten myyntiä tehnyt. Kuitenkin kirjaa lukiessa rupesin miettimään sen toimivuutta tiimissä, jossa kaikki eivät ole niin myyntiorientoituneita tai myynnistä kiinnostuneita.

Itse olen juuri aloittanut myyntiprojektin, jossa myyn nettisivupaketteja pääosin uusille yrityksille. Projekti on kylmäsoittamista ja se on minulle uutta. Kirjassa oli hyviä vinkkejä, kuinka aloittaa soitto ja saada asiakas kiinnostumaan. Aion hyödyntää tästä saatuja oppeja ja saan varmasti etsittyä itselleni toimivat työkalut, joiden avulla viedä myyntiprosessia entistä paremmin eteenpäin. Uskon, että pääsen reflektoimaan tämän projektin oppeja ja koppeja myöhemmin. 

Myynti ja markkinointi käsikädessä

Yrityksen työntekijöiden täytyy olla tietoisia jokaisten eri tiimien tavoitteista. Myyntiä tekee jokainen yrityksestä. Jos kaikilla on tiedossa tavoitteet, on helpompi toimia sitä kohti. Asiakkaista on kilpailua, joten jos jokainen tietää mitä kohti kuljetaan ja tavoitellaan, on helpompi tehdä uusia asiakkuuksia. Eli yritysten olisi hyvä tavoitteita ja strategiaa laatiessa antaa jokaisen työntekijän vaikuttaa niihin. Kun markkinointi ja myynti on yhteneväistä, on helpompi myydä eikä tule ristiriitaista viestintää asiakkaalle. Mikään yritys ei pyöri ilman myyntiä. Mikään yritys ei pärjää myöskään ilman minkäänlaista markkinointia. Nämä kun kulkevat käsikädessä, yrityksen menestys on huipussaan!

Itse asiakkuuspäällikkönä tulee seurattua tiimimme asiakkuuksia sekä myyntiämme. Otimme tiimille crm-järjestelmän käyttöön ja huomasin, että hubspotissa pystyy hallinnoida sekä käyttää myös markkinoinnin työkaluja. Täytyy yhdessä markkinointipäällikkömme Inkan kanssa tutustua näihin, jotta pääsemme oppimaan ja edistämään myös tulevaisuudessa omaa osaamistamme sekä Arten palveluita. 

Tekoälyn hyödyntäminen sekä omat kokemukset

Kirjassa yksi itseni mielestä mielenkiintoisin mutta vierain aihe oli tekoäly. En edes ole sisäistänyt kuinka paljon yritykset pystyvät hyötymään tekoälystä ja hyödyntää sitä esimerkiksi asiakkuuksien hallinnassa. Asiakastapaamista sovittaessa myyjän tulee tehdä kattava selvitys asiakkaasta, jotta pystyy vakuuttamaan asiakkaan. Tämä pohjatyö vie hurjasti aikaa. Tekoäly pystyy tehdä sen myyjän puolesta, jolloin myyjä pääsee käyttämään aikansa tehokkaammin. Opin myös sen, että tekoäly voi avustaa yrittäjiä esimerkiksi vapaapäivinä tai lomalla, jolloin se kerää potentiaalisista asiakkaista dataa valmiiksi ja hoitaa asiakkaalle valmiit vastaukset peruskysymyksiin. Jos yrittäjät osaisivat hyödyntää tätä, veikkaisin, että vapaa-aikaa olisi enemmän ja se vaikuttaisi positiivisesti jaksamiseen.

Kirjassa kerrottiin Sampon sekä UPM:n hallituksen puheenjohtajan Björn Wahlroosin olevan sitä mieltä, että viiden vuoden sisään käytössämme on järjestelmä, joka korvaa kassatyöntekijöiden työt. Itse kassatyötä tehneenä näen tämän hyvin kaukaisena ajatuksena. On kuitenkin ollut hienoa huomata kuinka kaupoissa hyödynnetään koneita sekä teknologiaa. Hyvänä esimerkkinä itsepalvelukassat ovat olleet mukana kaupoissa muutamia vuosia. Isovanhempieni kanssa kaupassa käydessä itsepalvelukassalle meneminen ei ole vaihtoehto. Kävimme keskustelua Pappani kanssa siitä, kuinka hänen mielestään itsepalvelukassat ja koneet vievät työpaikkoja. Yritin hänelle perustella sitä, että se nopeuttaa pieniostoisten asiakkaiden kaupassakäyntiä ja siinäkään koneet eivät pärjää yksin ilman myyjää. Itsepalvelukassat itseasiassa työllistävät kiireisinä hetkinä yllättävänkin paljon henkilökuntaa. 

Eri ketjujen ruokakaupat ovat muutamien vuosien sisällä rakentaneet ruuan verkkokauppoja, joiden kautta asiakas voi omalta kotisohvaltaan tehdä kauppatilauksia ja noutaa ne valmiiksi pakattuina tai vaihtoehtoisesti tilata kotiinkuljetuksella omalle kotiovelle. Korona-aika sai buustattua huimasti ylöspäin vähittäistavarakaupoissa toimivaa kauppakassipalvelua, joka helpottaa kuluttajien kiireistä arkea. Mielestäni tämä on huikea keksintö. Se ei vie työpaikkoja, sillä tuotteet keräillään ja kuljetetaan sekä sitä kehitetään jatkuvasti. Se palvelee mm. kiireisiä ruuhkavuosista kärsiviä perheitä sekä vanhuksia.

Itseasiassa korona-aikaan törmäsin täysin uuteen konseptiin, joka oli etälääkärikäynti. Meillä työpaikallamme otettiin käyttöön työterveys chat, jonka kautta tuli asioitua muutaman kerran. Tämä on mielestäni todella hyvä keksintö, jota on hyvä jatkaa tämän koronaepidemian jälkeen.  Se säästää niin asiakkaan kuin lääkäreidenkin, kun ei tarvitse saapua paikan päälle pienen vaivan takia. 

Useilla yrityksillä on käytössä chatbot, joka osaa neuvoa tiettyjen avainsanojen kautta asiakasta ilman ihmiskontaktia. Ensimmäinen kokemukseni chatbotin kanssa oli huono. Muutama vuosi sitten käytin Nordean chatbot Novaa, jolta lähdin selvittämään helpointa tapaa päästä verkkopankkiin puhelimen vaihtuessa. Tästä virtuaalichatista en saanut minkäänlaista apua, vaikka kuinka koitin käyttää helppoja avainsanoja. Tietty täytyy ymmärtää, että tästä on muutama vuosi aikaa ja nämähän kehittyvät koko ajan mitä enemmän niitä käytetään. Täytyy testata nyt lähiaikoina onko tuo kehittynyt muutamassa vuodessa kuinka paljon ja saisinko tänä päivänä ratkaistua ongelmani pelkän tekoälyn avulla.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti