Myyntikapina

Lähdeteos: Myyntikapina

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D.Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Kuuntelin Mika D. Rubanovitschin kirjan myyntikapina. Kirja herätti suuresti ajatuksia tekoälystä ja siitä, että olemme suuressa muutoksessa ja opin myös myynnistä uusia asioita. Alussa oli Mika itse mukana hetken, miehellä on sana hallussa ja kuulostaakin ihan myyjältä. Digitalisaation myötä myyminen on muuttunut, koska dataa on niin paljon tarjolla, niin hyvässä kuin pahassa. Tämä on mielestäni hyvä, pitäisi vain osata hyödyntää kaikkea verkon tarjontaa. Kaikkea ei tarvitse tehdä itse vaan botit auttavat vastaamalla helppoihin kysymyksiin ja ohjaa myyjän asiakkaan luo vaikeammissa kysymyksissä tai esimerkiksi botti joka etsii tietoa asiakkaasta. Onhan tämä myös pelottavaa jollain tapaa, kaiken minkä internettiin itsestäsi laitat niin sitä ei sieltä saa koskaan pois.

Voiko kone sitten korvata ihmisen jossain vaiheessa kokonaan myynnissä, niin sitä en usko. Myyminen on vuorovaikutusta ja jollain tapaa halua auttaa asiakasta. Tietokoneella ei ole tämmöisiä taitoja. Uskon kyllä, että tekoäly ja muut tietokone hommelit tulevat mullistamaan ja helpottamaan meidän elämäämme työssä ylipäätään. Josta sitten tulee hyviä ja huonoja juttuja, mutta en ala niistä tässä nyt sen enempää pohdintoja tekemään. Esimerkiksi näin korona aikana ihmiset on varmaan vähän enemmän alkaneet ymmärtää millainen työkalu tämä internet voi oikein olla. Monet yritykset varmasti panostavat nyt enemmän verkkokauppaan ja juuri näihin botteihin mistä Mikakin kertoi kyseisessä kirjassa. Enkä ihmettele, niin myös minäkin tulen perehtymään ja ottamaan käyttöön kyseisiä työkaluja. Ennen kirjan lukemista en ollut tajunnut, että voisin perehtyä asiakkaan digijalanjälkiin paremmin, vaikka tämäkin on ollut aivan päivänselvä asia. Kuvitella mitä kaikkea voitkin tuoda neuvottelu pöytään, kun osaat hyödyntää kaikkia verkon antamia mahdollisuuksia.

Myyjä ei ole kovin arvostettu ammatti. Monesti myyjistä tulee ainakin itsellä mieleen tyyppi, joka tyrkyttää ja valehtelee, että saa sinut ostamaan väkisin tuotteen. Tämän pitäisi muuttua. Tai ehkä se vaan johtuu siitä, että he myyvät jotain mitä he eivät halua oikeasti myydä? Tai sitten tuote on vaan yksinkertaisesti niin huono, että sitä ei voi muuten saada myytyä. Oma mielipide on se, että tuote myy itse itseään ja myyjä vain etsii sille oikeat asiakkaat ja kertoo sitten faktat. Näin sen kuulusi mennä.

Ennen saatoit olla pelkillä puhe lahjoilla ja pienellä mainostamisella hyvä myyntimies. Nykyään pitää tehdä jo kovasti markkinointia ja taustatyötä, koska kilpailu on äärimmäisen kovaa ja vastustaja käyttää myös varmasti kaikki keinot parantaakseen myyntiään. Myynti ja markkinointi eritellään toisistaan, mielestäni näin ei saisi olla. Myynti ja markkinointi pitäisi liittää toisiinsa. Nykypäivänä ja miksei jo enne digitalisoitumista hyvän myyjän tulisi osata myös markkinointi luulen, että sen oppii väkisinkin. Tuote on saatava näkyviin ja mikä muu sen saa sinne kuin hyvä markkinointi? Ja hyvä markkinointi on taas jo myyntiä itsessään. Jokin hyvä mainos halvoista hinnoista saa asiakkaan lähtemään ostamaan tuotetta, myyjä tervehtii ja laskuttaa asiakasta ja kaupat on tehty.

Myyjien kuuluisi saada enemmän arvostusta. Myynti on koko organisaation asia, ilman sitä ei tapahdu liikevaihtoa eikä voittoa. Itselläkin oli usean vuoden ajatus, että myyjä ei todellakaan ole niin tärkeä osa yritystä mitä se oikeasti on. Ajattelin, että jos myynti ei käy niin sitten vaan uusi mies tilalle, joka osaa höpöttää. Se ei ihan olekaan niin yksinkertaista. Vanhetessani olenkin huomannut, että kaikki myyjät eivät välttämättä olekaan niin hyviä puhumaan kuin luulisi. Pitää vain osata sanoa oikeat asiat oikealle henkilölle oikeaan aikaan. Hyvällä myyjällä on siis hyvät vuorovaikutus taidot ja häntä on helppo lähestyä. Tulee mieleen Saarijärven markkinoilta aina se mukava karkkikojun pitäjä, joka heittää läppää rennosti.

Myyjän pitää siis olla ajanhermoilla, tutkia sosiaalista mediaa ja tietää milloin ottaa yhteys mahdolliseen asiakkaaseen. Suurin osa myynnistä tapahtuu nykyään verkossa ja myös asiakas tapaamiset on yleistyneet etäyhteydellä. Ihmiset ovat mukavuuden haluisia ja haluavat monesti tehdä asiat helpoimman kautta. Nykyaikana onkin helpompi avata tietokone ja tilata tuotteet internetistä, kuin itse lähteä paikanpäälle. Tässä tullaankin siihen taas, että mitä tapahtuu, jos kaikki onkin kohta liian helppoa ja mitään ei haluta/jakseta tehdä itse. Ihmiset elävät nykyään verkon kautta, kun ennen sitä käytettiin pelkästään työkaluna. Minusta tuntuu, että verkosta avautuu vielä jonain päivänä uusia bisnes mahdollisuuksia, joita emme voi vielä edes kuvitella tapahtuvan.  Robottien käyttäminen jakaa ihmisissä eri ajatuksia, jotkut pelkäävät jotkut hyväksyvät. Mielestäni ei pitäisi liikaa lähteä luottamaan siihen, että ne hoitavat työt, joita emme itse jaksa/viitsi tehdä. Mitä jos tuleekin joku häiriö ja olemme täysin robotin varassa, tekoäly on itse oppiva ja jos se haluaakin tehdä meille pahaa niin mitäs sitten tapahtuu? Mitä olen maailmaa seuraillut, niin olemme kovassa muutoksessa ja ihminen luottaa aina vaan enemmän ja enemmän tekoälyyn. Uskon, että tulevat maitten hallitsijat tulevat omaamaan kovat hakkerointi, digiosaamis taidot. Sotiminenkin on muuttunut älyttömästi, ei tarvitse kuin nappia painaa. Tätä menoa koko maailma tuhoutuu ihmisen toimesta, kun painaa väärää nappia.

Herättää tämä korona aika myös ajatuksia siitä, että siirrytäänkö nyt helpommin etätyöskentelyyn ja luotetaan taas verkon välityksellä tapahtuviin tapaamisiin.

Mielestäni on hienoa, että myyjiä on erilaisia, joka tuo silloin pelikentille erilaisia osaamisia ja strategioita. Kaikilla ei toimi samat tekniikat. Myyminen onkin minun mielestäni siksi kiinnostavaa ja rikastuttavaa, koska voit kehittyä siinä vain myymällä ja kokeilemalla uusia asioita pidän myös itse siitä, että saan olla ihmisten kanssa tekemisissä ja tuoda hyvää mieltä muille ja luoda suhteita. Myymisessä on niin paljon muutakin kuin pelkkää myyntiä mikä tekee siitä helposti kuvan, että se olisi jotenkin helppoa. Kirja avasi minulle hyvin paljon sitä, että myyjä ei ole vain myyjä. Herätti myös paljon ajatuksia elämästä ja muutoksesta mutta välillä toistettiin samoja asioita, mikä oli pitkästyttävää.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti